فرزانه امین پور؛ زهرا اطرج
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: تعداد صفحات وبی، تعداد پیوندها و میزان تأثیرگذاری وب سایتها از متداولترین شاخصهای وبسنجی است که برای ارزیابی و رتبهبندی وب سایتهای آکادمیک به کار گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رتبه وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک ایران بر اساس شاخصهای وبسنجی انجام شده است. روش بررسی: طی یک مطالعه توصیفی- مقطعی، ...
بیشتر
مقدمه: تعداد صفحات وبی، تعداد پیوندها و میزان تأثیرگذاری وب سایتها از متداولترین شاخصهای وبسنجی است که برای ارزیابی و رتبهبندی وب سایتهای آکادمیک به کار گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رتبه وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک ایران بر اساس شاخصهای وبسنجی انجام شده است. روش بررسی: طی یک مطالعه توصیفی- مقطعی، وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی تعداد صفحات وبی، پیوندهای دریافتی و پیوندهای دریافتی خارجی برای هر دانشگاه با استفاده از جستجوگر AltaVista تعیین گردید و سپس عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص هر دانشگاه محاسبه شد. در نهایت وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور بر اساس حجم وب سایت، تعداد پیوندهای دریافتی، پیوندهای دریافتی خارجی و همچنین عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص مقایسه و رتبهبندی گردید. ابزار جمعآوری دادهها، فرمهای جمعآوری اطلاعات بود. یافتهها: دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه حجم وب سایت و تعداد پیوندهای دریافتی، رتبه اول را در بین دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور کسب کرد، در حالی که از نظر عامل تأثیرگذار وب خالص در رتبه آخر قرار گرفت. دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالاترین رتبه را از نظر عامل تأثیرگذار وب کلی و خالص در میان دانشگاههای مورد مطالعه به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دانشگاههای برتر علوم پزشکی کشور هم حضور چندان مؤثری در وب نداشته، در سطح بینالمللی شناخته شده نمیباشند. کم بودن تعداد صفحات وبی انگلیسی و جوان بودن وب سایتهای دانشگاهی ایران از عمده دلایل حضور ضعیف دانشگاههای علوم پزشکی ایران در وب به شمار میرود. واژههای کلیدی: دانشگاهها؛ اینترنت؛ طبقه بندی.