مدیریت اطلاعات سلامت
حمید مقدسی؛ مریم دهقانی؛ حسن امامی؛ فرخنده اسدی
چکیده
مقدمه:پس از استقرار سامانه یکپارچه بهداشتی(سیب) با هدف تجمیع اطلاعات سلامت مردم و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم، ضرورت ارزیابی دیدگاه کاربران نسبت به کاربرد، اهداف و و ویژگی های آن را دو چندان کرد و پژوهش حاضر انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی توصیفی است. برای نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
مقدمه:پس از استقرار سامانه یکپارچه بهداشتی(سیب) با هدف تجمیع اطلاعات سلامت مردم و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم، ضرورت ارزیابی دیدگاه کاربران نسبت به کاربرد، اهداف و و ویژگی های آن را دو چندان کرد و پژوهش حاضر انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی توصیفی است. برای نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه محقق ساخته بود که دربخش کاربرد، اهداف و ویژگیها امتیاز ۱ تا ۴ داده شد و میانگین آنها محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ عدد ۸۱/۰ بهدست آمد.یافته ها: مطالعه حاضر درسه بخش کاربرد، اهداف، ویژگیها دنبال شد. میانگین اجرای بخش کاربرد(کاربرد دارد و کامل اجرا شده است ۱۶/۶۹ درصد، کاربرد دارد و ناقص اجرا شده است ۰۸/۲۷ درصد، کاربرد دارد و اجرا نشده است ۶۶/۱ درصد و کاربرد ندارد ۰۷/۲ درصد)، اهداف(زیر ساخت دارد و کامل اجرا شده است ۷۲/۴۳ درصد، زیرساخت دارد و ناقص اجرا شده است ۳۵/۴۲ درصد، زیرساخت دارد و اجرانشده است ۷۳/۲ درصد و زیر ساخت ندارد ۰۱/۹ درصد) و ویژگیها (ویژگی دارد و کامل اجرا شده است ۵۵/۴۸ درصد، ویژگی دارد وناقص اجرا شده است ۲۴/۳۵ درصد، ویژگی دارد و اجرا نشده است ۳۷/۲ درصد و ویژگی را ندارد ۸۱/۱۳ درصد) میباشد.نتیجهگیری:سامانه در بخش اهداف و ویژگیها نیازمند توسعه بیشتر میباشد تابا ایجاد زیر ساختهای لازم، پرونده الکترونیک سلامت برای مردم تشکیل گردد.کاربرد سامانه در سطح نسبتاً قابل قبولی قرار داشت. همچنین رشته تحصیلی و سابقه کاری کارشناس مسئولان سامانه سیب مهم میباشد زیرا بر تصمیمگیریهای مدیریتی و بالینی تأثیر میگذارد.
حمید مقدسی
حمید مقدسی؛ لیلا قادری نانسا
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 380-385
چکیده
مقدمه: یک چالش عمده برای سازمانهای بهداشتی، همسویی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمان است. همسویی استراتژیهای سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمانی، عامل مهمی در جهت موفقیت سازمان محسوب میشود. این مطالعه به نحوه همسوسازی سیستمهای اطلاعات بهداشتی با اهداف سازمان توسط مدیران ارشد اطلاعاتی CIOs (Chief Information Officers) پرداخت.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: یک چالش عمده برای سازمانهای بهداشتی، همسویی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمان است. همسویی استراتژیهای سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمانی، عامل مهمی در جهت موفقیت سازمان محسوب میشود. این مطالعه به نحوه همسوسازی سیستمهای اطلاعات بهداشتی با اهداف سازمان توسط مدیران ارشد اطلاعاتی CIOs (Chief Information Officers) پرداخت.روش بررسی: مطالعه از نوع مروری بود و در سال 1394 انجام گرفت. بدین ترتیب، از طریق جستجوی واژههای کلیدی همچون Health care organization، Organizational objective، Health information system و Aligning، CIO و یا ترکیبی از این واژهها در مقالات مجلات (متن و چکیده)، کتابها، چکیده مقالات کنفرانسها و مستندات علمی اینترنتی، حدود 89 منبع از پایگاههای دادهای PubMed و Science Direct و موتورهای جستجوی Google و Google Scholar به دست آمد. پس از مطالعه اولیه، 35 مقاله بر اساس ارتباط آنها با هدف پژوهش و به صورت موضوعی انتخاب گردید.یافتهها: هرچند در بررسی متون، گامهای متعددی برای همسوسازی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمان ذکر شد، اما شالوده همه مطالعات شامل گامهای شناخت سازمان و اهداف آن، شناخت منابع فنآوری اطلاعات IT (Information Technology)، تدوین برنامه IT همسو با برنامههای استراتژیک سازمان و پیادهسازی برنامههای IT با مسؤولیت CIO بود. همچنین، در هر مرحله از این فرایند، امکان بازخورد به مرحله قبلی در صورت تغییر احتمالی وجود داشت.نتیجهگیری: همسویی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف سازمانی، فرایند پویایی است که رسیدن به آن به دلیل تغییرات مداوم در سازمان و رشد سریع IT، نیازمند یک فرایند ساخت یافته میباشد. برقراری ارتباط محتوایی، پرسنلی و زمانی که از مهمترین مکانیسمهای عمده همسویی در طی همسوسازی به شمار میرود، باید با مسؤولیت CIO صورت گیرد.
حمید مقدسی؛ مریم جهانبخش؛ رضا ربیعی؛ فرخنده اسدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 267-272
چکیده
مقدمه: دستیابی به مزایای بالقوه پرونده الکترونیک سلامت، مستلزم تعاملپذیری دادهها میباشد و تعاملپذیری نیز با پرونده الکترونیک سلامت مختصر عملیتر است تا پروندههای مفصل. از جمله الزامات تعاملپذیری، شناسایی و ایجاد ساختار متحدالشکل و استانداردی برای پروندههای الکترونیک است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل معماری ...
بیشتر
مقدمه: دستیابی به مزایای بالقوه پرونده الکترونیک سلامت، مستلزم تعاملپذیری دادهها میباشد و تعاملپذیری نیز با پرونده الکترونیک سلامت مختصر عملیتر است تا پروندههای مفصل. از جمله الزامات تعاملپذیری، شناسایی و ایجاد ساختار متحدالشکل و استانداردی برای پروندههای الکترونیک است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل معماری برای ساختار پرونده الکترونیک سلامت مختصر انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی- توصیفی بود و در آن ابتدا استانداردهای ساختاری پرونده الکترونیک سلامت بررسی شد. سپس، مدل ساختاری متناسب با پرونده مختصر طراحی و با استفاده از تکنیک Delphi، نظریات متخصصان کسب گردید. دادهها در مرحله تهیه مدل با استفاده از تحلیل محتوا و در مرحله اعتباریابی با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مدل پیشنهادی برای ساختار پرونده الکترونیک سلامت مختصر، مبتنی بر ادغام مدلهای ساختاری متناسب با پرونده مختصر شامل CCD (Continuity of Care Document)، MML (Medical Markup Language) و EHR extract (Electronic health record extract) (ISO 13606) طراحی گردید و مورد پذیرش صاحبنظران قرار گرفت.نتیجهگیری: ادغام مدلهای ساختاری استانداردهای MML، CCD و EHR extract به علت تعاملپذیری و قابلیت نگاشت متقابل با یکدیگر، میتواند منجر به ایجاد مدل ساختاری مناسبی برای پرونده الکترونیک سلامت مختصر شود و قالب مناسبی برای سازماندهی و مبادله این پرونده در سطوح جغرافیایی گسترده فراهم آورد.
علیرضا کاظمی؛ رضا ربیعی؛ حمید مقدسی؛ قاسم دیماذر
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه، یکی از زیرسیستمهای سیستم اطلاعات بیمارستان میباشد. در پژوهش حاضر، سیستم اطلاعات داروخانه بیمارستانهای تابعه سه دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش توصیفی در سال 1393 انجام شد و در آن پنج سیستم اطلاعات داروخانه در بیمارستانهای تابعه سه دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه، یکی از زیرسیستمهای سیستم اطلاعات بیمارستان میباشد. در پژوهش حاضر، سیستم اطلاعات داروخانه بیمارستانهای تابعه سه دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی به روش توصیفی در سال 1393 انجام شد و در آن پنج سیستم اطلاعات داروخانه در بیمارستانهای تابعه سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اساس شرکتهای نرمافزاری طرف قرارداد با این دانشگاهها، انتخاب و ارزیابی گردید. دادهها با استفاده از فهرست وارسی (متشکل از معیارهای عمومی و اختصاصی) و از طریق مشاهده جمعآوری شد. روایی محتوایی فهرست وارسی، از طریق نظرخواهی از 6 نفر از صاحبنظران موضوعی مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی گزارش گردید. یافتهها: در بررسی معیارهای عمومی نرمافزار، تنها دو سیستم از قابلیت محدود کردن تلاشهای مکرر برای دسترسی غیر مجاز برخوردار بودند. بررسی معیارهای اختصاصی مشخص نمود که معیارهای مدیریت ایمنی بیمار مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین، این سیستمها فاقد ارتباط با سیستم اطلاعات شرکتهای تولید کننده و وارد کننده دارو بودند. نتیجهگیری: معیارهای درمانی از جمله مدیریت ایمنی بیمار، در طراحی و تولید سیستمها لحاظ نشده و بیشتر جنبههای مالی مورد توجه قرار گرفته بود. استفاده مؤثر و کارامد از این سیستمها، مستلزم لحاظ نمودن ابعاد عمومی و اختصاصی به هنگام تولید و توسعه سیستمهای اطلاعات داروخانه میباشد.
رضا ربیعی؛ حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ سمیه پایدار
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 28-37
چکیده
مقدمه: سیستم های اطلاعات مدیریت بخش رادیولوژی(Radiology Management Information Systems:RMIS) از طریق ارائه اطلاعات با کیفیت و مناسب به مدیران، نقشی مهم در فرآیندهایی از جمله تصمیم گیری، کنترل، سازماندهی و برنامه ریزی ایفا می کنند. با توجه به اهمیت اطلاعات معتبر و جامع برای مدیران جهت اتخاذ تصمیمات منطقی و درست، در این پژوهش وضعیت RMISبیمارستان های آموزشی ...
بیشتر
مقدمه: سیستم های اطلاعات مدیریت بخش رادیولوژی(Radiology Management Information Systems:RMIS) از طریق ارائه اطلاعات با کیفیت و مناسب به مدیران، نقشی مهم در فرآیندهایی از جمله تصمیم گیری، کنترل، سازماندهی و برنامه ریزی ایفا می کنند. با توجه به اهمیت اطلاعات معتبر و جامع برای مدیران جهت اتخاذ تصمیمات منطقی و درست، در این پژوهش وضعیت RMISبیمارستان های آموزشی تابعه دانشگاه های علومپزشکی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعیکه طی سالهای 1390 تا 1391 صورت پذیرفت،بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران به دو طبقه تقسیم گردیدند. سپس، با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ی پژوهش مشتمل بر 21 بیمارستان انتخاب گردید. گردآوری داده ها به روش مشاهده و مصاحبه حضوری و با استفاده از چک لیست و پرسشنامه انجام گردید. روایی ابزار از طریق اعتبار محتوا سنجیده شد وبرای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آزمون- باز آزمون (Test – retest, r= 0/89) استفاده گردید.در نهایت،داده ها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شدند.یافته ها: در اکثر مراکز تحت مطالعه، سیستم های اطلاعات مدیریت بخش رادیولوژی به صورت دستی- کامپیوتری وجود داشت. در مراکز مذکور، داده های مربوط به تجهیزات(4/44 درصد- 8/27 درصد) و داده های اداری- مالی (3/33 درصد- 6/16 درصد) به میزان اندکی جمع آوری می شدند.سیستم اطلاعات بیمارستان (در سیستم های کامپیوتری)و ایندکس اصلی بیماران و دفترچه ی بیمه بیماران (در سیستم های دستی) مهمترین منابع گردآوری داده هامحسوب می شدند. از میان گزارشات تولید شده در RMIS،گزارشات مربوط به شاخص های کلیدی و گزارشات مالی کمترین فراوانی را به خود اختصاص می دادند. همچنین، در تمام مراکز،RMISبا سیستم اطلاعات بیمارستان ارتباط داشت و با سایر سیستم های اطلاعات نیز به میزان (8/27 درصد- 7/16 درصد) در ارتباط بود.نتیجه گیری:ارتقاء و توسعهسیستم های اطلاعات مدیریت بخش رادیولوژی در پرتو اتخاذ تمهیدات و برنامه ریزی های لازم در زمینه هایی از جمله گردآوری کامل داده ها (پرسنل، تجهیزات و امور مالی) میسر خواهد گردید.بعلاوه،پردازش دقیق و کامل داده ها، تهیه و توزیع اطلاعات و نیز تهیه گزارشات به شیوه ای مناسب،نقشی مهم در این زمینه ایفا می نمایند.
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ سوسن عزیزی گندزلو
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 619-631
چکیده
مقدمه: عدم یکپارچگی اطلاعات موجب رویکرد بخش بهداشت به کاربری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شده است. زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، اطلاعات بالینی و بهداشتی را یکپارچه کرده و باعث کاهش خطاها، هزینهی درمان و افزایش امنیت بیمار میشود. هدف از این مطالعه، امکانسنجی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران از دیدگاه مدیران و متخصصین ...
بیشتر
مقدمه: عدم یکپارچگی اطلاعات موجب رویکرد بخش بهداشت به کاربری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات شده است. زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، اطلاعات بالینی و بهداشتی را یکپارچه کرده و باعث کاهش خطاها، هزینهی درمان و افزایش امنیت بیمار میشود. هدف از این مطالعه، امکانسنجی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران از دیدگاه مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در وزارت بهداشت و سایر سازمانهای مرتبط با سلامت در سال 1388 بود.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- کاربردی و در سال 1388 انجام گرفت. پس از شناسایی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت، نظرسنجی انجام شد. حجم جامعه شامل مدیران و متخصصین تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات سازمانها و حجم نمونه برابر با حجم جامعه بود. دادهها از طریق مصاحبه و به وسیلهی پرسشنامه جمعآوری شد. روایی پرسشنامه از طریق تعیین اعتبار محتوا و پایایی آن به روش آزمون مجدد (84/0 = r) سنجیده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید.
یافتهها: با وجود ارتباط وزارت بهداشت با سایر سازمانها، تنها 28/14 درصد سایر سازمانها دارای سیستم اطلاعات به طور کامل مکانیزه و آمادهی شبکهسازی کامپیوتری با وزارت بهداشت بودند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی و نامناسب بودن زیرساختها به میزان 30/92 درصد و نبود استانداردها و مشکلات قانونی به میزان 61/84 درصد مهمترین موانع فراروی پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران است.
نتیجهگیری: به علت فقدان زیرساختهای لازم، پیادهسازی زیرساخت ملی اطلاعات سلامت در ایران ممکن نیست. باید فرهنگسازی، تدوین قوانین حریم شخصی و حوزهی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و نظارت دولت بر زیرساختها انجام شود.
فرخنده اسدی؛ حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ محمد دهقانی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: مراقبت سرپایی یک قسمت تفکیک ناپذیر از سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی است که اغلب درگاه ورود بیمار به سیستم مراقبت بهداشتی میباشد. مراقبت سرپایی با کیفیت بالا، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر و ناخوشی دارد. کیفیت اطلاعات نیز نقش اساسی را در ایمنی و کیفیت مراقبت سرپایی ایفا میکند، بنابراین مدیریت صحیح اطلاعات در این حیطه امری ...
بیشتر
مقدمه: مراقبت سرپایی یک قسمت تفکیک ناپذیر از سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی است که اغلب درگاه ورود بیمار به سیستم مراقبت بهداشتی میباشد. مراقبت سرپایی با کیفیت بالا، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر و ناخوشی دارد. کیفیت اطلاعات نیز نقش اساسی را در ایمنی و کیفیت مراقبت سرپایی ایفا میکند، بنابراین مدیریت صحیح اطلاعات در این حیطه امری ضروری میباشد. پژوهش حاضر با هدف، شناسایی وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: مطالعهی توصیفی حاضر، سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی (درمانگاه و اورژانس) بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران را در سال 1389 مورد بررسی قرار داد. دادهها به روش پرسش و با ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه، تعداد 42 بیمارستان بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد تعیین گردید و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: هیچ کدام از سیستمهای مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی از تحلیل کیفی برای ارتقای کیفیت دادههای جمعآوری شده استفاده نکرده بودند، همچنین 62 درصد مراکز اورژانس و 6/78 درصد درمانگاههای تحت مطالعه، هیچ اقدامی برای سازماندهی درون پروندهای انجام ندادند. نتیجهگیری: وجود سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی پویا و کارامد امری ضروری و حیاتی میباشد، بنابراین باید فرایندها و قوانین مربوط به جمعآوری، ذخیره سازی، پردازش و توزیع اطلاعات در سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی اصلاح و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ مراقبت سرپایی؛ مدارک پزشکی؛ اطلاعات.
اعظمالسادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ فرخنده اسدی؛ مژگان کریمی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391
چکیده
مقدمه: بررسی وضیعت بیمارستانهای دارای تکنیک جراحی از راه دور (Telesurgery) در کشور از لحاظ برخورداری از استانداردهای تعیین شده به منظور اجرای صحیح و اصولی این جراحی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از اینرو هدف این پژوهش سنجش امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری، ارتباطی، استانداردها، روشهای حفظ حریم شخصی و محرمانگی و نیروی ...
بیشتر
مقدمه: بررسی وضیعت بیمارستانهای دارای تکنیک جراحی از راه دور (Telesurgery) در کشور از لحاظ برخورداری از استانداردهای تعیین شده به منظور اجرای صحیح و اصولی این جراحی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از اینرو هدف این پژوهش سنجش امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری، ارتباطی، استانداردها، روشهای حفظ حریم شخصی و محرمانگی و نیروی انسانی لازم جهت پشتیبانی از اجرای برنامههای جراحی از راه دور بود. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود. جامعهی پژوهش متشکل از 23 بیمارستان آموزشی درمانی تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1388بود. انتخاب بیمارستانها بر اساس روشهای نمونهگیری هدفمند و سپس روشهای نمونهگیری طبقهبندی شده و تصادفی ساده انجام گردید.گردآوری دادهها به روش مشاهده و مصاحبه و با استفاده از ابزار چک لیست انجام گردید. روایی ابزار پژوهش از طریق روش اعتبار محتوا تعیین گردید. تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی انجام گردید. یافتهها: از 23 بیمارستان تحت مطالعه، تنها 10 بیمارستان از تکنیکهای جراحی از راه دور بهره میگرفتند. بیشترین تجهیزات به کار رفته در برنامهی جراحی از راه دور، دوربین فیلمبرداری 100 درصد و میکروفون 80 درصد بود. 70 درصد بیمارستانهای تحت بررسی از استاندارد TCP/IP استفاده میکردند. 80 درصد بیمارستانها به منظور حفظ امنیت اطلاعات، از روش تکمیل و دریافت رضایتنامهی آگاهانه بهره میگرفتند. نتیجهگیری: وضعیت بیمارستانهای دارای تکنیک Telesurgery در ایران از نظر برخورداری از زیرساختهای استاندارد در زمینهی برنامههای جراحی از راه دور ضعیف ارزیابی میگردد. در نهایت پیشنهاد میگردد که جهت اجرای موفقیتآمیز برنامههای Telesurgery دسترسی و توزیع زیرساختها، تجهیزات، روشهای ارتباطی و استاندارهای مناسب فراهم گردد. واژههای کلیدی: امکانسنجی؛ جراحی از راه دور؛ فنآوری اطلاعات و ارتباطات.
حمید مقدسی؛ فاطمه سمنانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: سازمانهای مراقبت بهداشتی، با به کار گیری شش سیگما، فعالیتهای خود را آغاز کردهاند. صعوبت استفاده از شاخصهای بهداشتی، به منظور مقایسه معنیدار کفایت ارایه کنندگان مراقبت بهداشتی با یکدیگر، منجر به افزایش تمرکز بر پایش مستمر دادهها یا به کار گیری اطلاعات مربوط به وقایع خطامند پزشکی، به عنوان شاخص اندازهگیری کیفیت ...
بیشتر
مقدمه: سازمانهای مراقبت بهداشتی، با به کار گیری شش سیگما، فعالیتهای خود را آغاز کردهاند. صعوبت استفاده از شاخصهای بهداشتی، به منظور مقایسه معنیدار کفایت ارایه کنندگان مراقبت بهداشتی با یکدیگر، منجر به افزایش تمرکز بر پایش مستمر دادهها یا به کار گیری اطلاعات مربوط به وقایع خطامند پزشکی، به عنوان شاخص اندازهگیری کیفیت گردید؛ این همان چیزی است که لازمه اجرای شش سیگما میباشد. انرژی مرکب به دست آمده از جای دادن روشهای ناب در رویکرد شش سیگما، میتواند نتایج بسیار مهمتری را نسبت به اجرای منفرد هر یک فراهم آورد؛ به طوری که فرایندهای کند به چالش خوانده میشوند و جای خود را به جریانهای کاری چابکتر میدهند. به علاوه، دادههای گردآوری شده در خلال اجرای دو روش ناب، در مشخص کردن بالاترین قدرت اثر فرصتهای شش سیگما کمک کننده است. در اثر این پیوند، ساختاری بسیار مؤثر ایجاد میشود که تحقق بهینهسازی را آسانتر میکند. سازمانهایی که تلفیقی از شش سیگما را با روشهای ناب (Lean) استفاده میکنند، در مرحله بهبود، بخشی که چهارمین مرحله از (Define Measurement Analysis Improvement Control یا DMAIC) است، گام آزمایش را به طور گسترده و جدی برداشتهاند. در بخش آزمایش، گروهها به ایجاد راه حل میپردازند، آزمایشات تغییر ساز را به وجود میآورند، از آزمایشات میآموزند و تغییر را بهبود میبخشند. سپس به آزمایش مجدد اقدام مینمایند تا به تدریج بهترین راه حل را به دست آورند. وقتی راه حلی برای اجرا آماده شد به این معنی است که تحت تأثیر آزمایشات تغییر بسیاری قرار گرفته است و از این رو شانس بزرگی برای پذیرش دارد. مرکز پزشکی نواحی Charlstone، رویکرد شش سیگمای ناب را برای ارزیابی و بهبود میزان عفونتهای مواضع جراحی عروق و کولون به کار بسته است. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ شاخصهای بهداشت و تندرستی؛ اصلاح فرایند؛ ارزیابی نتایج.