بهناز خیری؛ حسین سماواتیان؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ علی صفدریان
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 848-861
چکیده
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این ...
بیشتر
مقدمه: یک سازمان زمانی با موفقیت از عهدهی مأموریت و رسالت خود برمیآید که توانسته باشد رضایت مراجعانش را تأمین کند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و متغیرهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با رضایت ارباب رجوع با نقش تعدیلکنندگی ادراک عدالت سازمانی انجام شده است. روش بررسی:این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. دو جامعهی آماری این پژوهش شامل الف: کلیهی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تعداد 872 نفر و ب: مراجعان به بخشهای مختلف دانشگاه مذکور که در نقش ارباب رجوع به کارکنان مراجعه مینمودند. بازهی زمانی تحقیق در نیمهی دوم سال 1391 بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت NEO، پرسشنامهی Servqual، پرسشنامهی عدالت سازمانی، پرسشنامهی هوش هیجانی و پرسشنامهی ویژگیهای جمعیتشناختی بود که تمامی آنها پایایی و روایی لازم را دارا بودهاند. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی نظیر پراکندگی و میانگین و نیز از روشهای آمار استنباطی همچون همبستگی Pearson، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نسخهی 19 نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که همبستگی بین رضایت ارباب رجوع از یک سو و ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و ادراک عدالت سازمانی از سویی دیگر (870/0R= و 757/R2=) دارای رابطهی معنیداری است. همچنین بین کلیهی ویژگیهای جمعیتشناختی کارکنان دانشگاه در سطح (05/0Pvalue<) با رضایت مراجعان با نقش تعدیلی عدالت سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری ادراک عدالت سازمانی بر ارتباط هوش هیجانی و شخصیت کارکنان با رضایت مراجعان، بهمنظور ارتقای رضایت مراجعان تمرکز بر مسایل فردی حایز اهمیت است. در این بین، بهواسطهی آموزشپذیری و امکان ارتقای هوش هیجانی، این متغیر جایگاهی ویژه دارد. واژههای کلیدی:هوش هیجانی؛ رضایت؛ ارباب رجوع؛ کارکنان؛ عدالت سازمانی
سید علی اکبر احمدی؛ آزاده علوی؛ علی صفدریان
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: یکی از عوامل مهم بقای هر سازمان، که موجب افزایش بهرهوری سازمانی نیز میشود، برخورداری از انسجام در ارزشها و باورها و به طور کلی فرهنگ سازمانی آن میباشد. از این رو، برای هر سازمانی که به دنبال دستیابی به نوعی مزیت است، اطمینان از چگونگی فرهنگ سازمانی موجود و توجه به راههای کاربردی برای ایجاد انسجام در آن از اولویتهای ...
بیشتر
مقدمه: یکی از عوامل مهم بقای هر سازمان، که موجب افزایش بهرهوری سازمانی نیز میشود، برخورداری از انسجام در ارزشها و باورها و به طور کلی فرهنگ سازمانی آن میباشد. از این رو، برای هر سازمانی که به دنبال دستیابی به نوعی مزیت است، اطمینان از چگونگی فرهنگ سازمانی موجود و توجه به راههای کاربردی برای ایجاد انسجام در آن از اولویتهای اصلی به شمار میرود. هدف از نگارش مقالهی حاضر، بررسی مؤلفههای فرهنگ سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع، از روش کتابخانهای نظیر کتب و مجلات علمی و برای جمعآوری دادهها جهت تحلیل و آزمون فرضیههای پژوهش، از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده گردید. روایی صوری آن توسط تعدادی از استادان و متخصصان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach’s alpha برابر 80 درصد و 90 درصد به ترتیب برای وضعیت موجود و مطلوب محاسبه گردید. جامعهی آماری این پژوهش 1670 نفر شامل کلیهی کارکنان ستادی و معاونتها و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، پرسشنامه بین 160 نفر توزیع گردید. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی استفاده شد.یافتهها: در نمونهی مورد مطالعه، بین وضع موجود و مطلوب عناصر فرهنگ سازمانی تفاوت معنیداری وجود داشت.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که وضعیت موجود فرهنگ سازمانی در دانشگاه نیازمند بازنگری و اصلاح است و با وضعیت مطلوب تفاوت معنیداری داشته است.واژههای کلیدی: فرهنگ؛ دانشگاهها؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان).
علیرضا شیروانی؛ علی صفدریان؛ آزاده علوی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: مدیریت دانش یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. با توجه به این که دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان پرچمداران سلامت جامعه نیز محسوب میشوند، لازمه دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی و استقرار مدیریت دانش در نظام سازمانی آنها اهمیتی دو چندان دارد. هدف این پژوهش تعیین میزان حاکمیت ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت دانش یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. با توجه به این که دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان پرچمداران سلامت جامعه نیز محسوب میشوند، لازمه دستیابی به جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی و استقرار مدیریت دانش در نظام سازمانی آنها اهمیتی دو چندان دارد. هدف این پژوهش تعیین میزان حاکمیت فرایندهای مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: مطالعه حاضر از دسته توصیفی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کارکنان شاغل در 7 معاونت ستادی دانشگاه با مدارک تحصیلی فوق دیپلم و بالاتر و اعضای هیأت علمی (1266 نفر) میشد که از بین آنها حجم نمونه آماری محاسبه شده به نحو تصادفی سیستماتیک برابر 295 نفر بود. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای نظیر کتب و مجلات علمی و برای جمع آوری اطلاعات لازم جهت تأیید یا رد فرضیات پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با سؤالات بسته (شامل 5 سؤال جمعیت شناختی و 33 سؤال اصلی) استفاده شدکه برای بررسی روایی آن، از روش روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach Alfa (8/93 درصد) استفاده گردید. پس از تکمیل پرسشنامه توسط اعضای نمونه آماری، با استفاده از نرمافزار SPSS خروجیهای اولیه استخراج و فرضیات مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: پس از آزمون فرضیههای تحقیق نظیر شناسایی، اکتساب، توسعه، اشتراک و توزیع، بهرهگیری و ذخیرهسازی دانش نتایج به دست آمده نشان داد که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هر شش فرآیند مدیریت دانش، کلیه زمینهها جهت استقرار آن کمتر از سطح متوسط وجود داشته است. نتیجهگیری: یکی از مهمترین چالشهایی که امروزه سازمانهای دولتی با آن رو به رو هستند استفاده از دانش سازمانی و کاربرد آن با ابزارهای نوین مدیریتی نظیر مدیریت دانش میباشد که توجه به استفاده صحیح از آن، سازمانها را در شرایط رقابتی حاضر توانمند ساخته، مقدمات موفقیت آنها را پدید میآورد.