پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیری پور؛ سمیه حسام
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: امروزه با وجود زیر سؤال بودن اثر بخشی مدلهای مختلف کیفیت، مسأله کیفیت در سازمانهای بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (استاندارد 2000 :9001 ISO) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه با وجود زیر سؤال بودن اثر بخشی مدلهای مختلف کیفیت، مسأله کیفیت در سازمانهای بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (استاندارد 2000 :9001 ISO) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی بوده، به شیوه کاربردی در سال 1385 اجرا شد. محیط پژوهش شامل بیمارستانهای تأمین اجتماعی البرز، شهدای پانزده خرداد، شهریار و میلاد بود. دادهها با برگزاری جلسات بارش افکار با مدیران و ناظران بهبود کیفیت و صاحبان فرایندها، گردآوری و نتایج با استفاده از نرمافزار Excel تحلیل شد. یافتهها: پس از استقرار الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (2000 :9001 ISO) میزان پیشرفت و بهبود فرایندها در زمینه منابع انسانی، رضایت مشتریان، عملیات اجرایی مهم (عملکرد خاص سازمان)، الزامات شرکتهای طرف قرارداد، امور مالی و بازار به ترتیب 24/61 درصد، 41/60 درصد، 91/57 درصد، 31/50 درصد و 82/45 درصد و میانگین درصد امتیازات چهار بیمارستان 13/55 درصد بود.نتیجهگیری: بیمارستانهای مورد مطالعه با به کارگیری الگوی مدیریت فراگیر (2000 :9001 ISO) به نتایج مثبتی در زمینه بهبود فرایندها دست یافتهاند، اما موفقیتهای کسب شده پایینتر از حد مطلوب خود میباشد و لازم است جهت کسب موفقیت بیشتر، سازمانها بهبود مستمر فرایندها را در زمینه امور مالی و بازاریابی و ارتباط با شرکتهای تأمین کننده طرف قرارداد با جدیت دنبال نمایند واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت جامع؛ تأمین اجتماعی؛ بیمارستانها.