دیبا نوروزی؛ شقایق وحدت؛ سمیه حسام
چکیده
مقدمه: بیمارستان سبز در جهت صرفهجویی منابع و انرژی، منجر به افزایش رقابتپذیری، بهرهوری و کاهش هزینهها میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دستهبندی معیارهای تعیینکننده بیمارستان سبز انجام شد.روش بررسی: اساس این تحقیق، دستورالعمل پنج مرحلهای دانشگاه York برای انجام مطالعات مرور حوزهای (Scoping Review) بود. پایگاههای اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستان سبز در جهت صرفهجویی منابع و انرژی، منجر به افزایش رقابتپذیری، بهرهوری و کاهش هزینهها میگردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دستهبندی معیارهای تعیینکننده بیمارستان سبز انجام شد.روش بررسی: اساس این تحقیق، دستورالعمل پنج مرحلهای دانشگاه York برای انجام مطالعات مرور حوزهای (Scoping Review) بود. پایگاههای اطلاعات علمی خارج و داخل کشور محدود به دو زبان انگلیسی و فارسی طی سالهای 2015 تا 2019، با استفاده از کلمات کلیدی «معیارها، ابعاد، مؤلفهها، رویکردهای بیمارستان سبز یا دوستدار محیط زیست» مورد جستجو قرار گرفت. در نهایت، از 10493 مقاله، 25 مقاله جهت بررسی انتخاب گردید.یافتهها: با بررسی مقالات، ۷۲ معیار سبز در 15 بعد و 5 طبقه «زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشت و نوآوری» به دست آمد. جمعآوری دادهها که طی آن روش جمعآوری اطلاعات مشخص میشود و تفسیر دادهها که به بررسی رویکرد مقالات در رابطه با تحلیل و پردازش دادههای جمعآوری شده میپردازد.نتیجهگیری: در پژوهش حاضر، معیارهای مختلف الگوی استقرار بیمارستان سبز عنوان گردید. معیارهای بیمارستان سبز، الگوی مناسبی در جهت استقرار یک سیستم بهداشت و درمان مناسب و مطابق با اصول محیط زیست است. نتایج به دست آمده میتواند راهنمای ارزشمندی برای محققانی باشد که قصد دارند به این حوزه وارد شوند.
پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیری پور؛ سمیه حسام
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: امروزه با وجود زیر سؤال بودن اثر بخشی مدلهای مختلف کیفیت، مسأله کیفیت در سازمانهای بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (استاندارد 2000 :9001 ISO) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه با وجود زیر سؤال بودن اثر بخشی مدلهای مختلف کیفیت، مسأله کیفیت در سازمانهای بهداشتی و درمانی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی عملکرد الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (استاندارد 2000 :9001 ISO) در بیمارستانهای سازمان تأمین اجتماعی استان تهران بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی بوده، به شیوه کاربردی در سال 1385 اجرا شد. محیط پژوهش شامل بیمارستانهای تأمین اجتماعی البرز، شهدای پانزده خرداد، شهریار و میلاد بود. دادهها با برگزاری جلسات بارش افکار با مدیران و ناظران بهبود کیفیت و صاحبان فرایندها، گردآوری و نتایج با استفاده از نرمافزار Excel تحلیل شد. یافتهها: پس از استقرار الگوی مدیریت کیفیت فراگیر (2000 :9001 ISO) میزان پیشرفت و بهبود فرایندها در زمینه منابع انسانی، رضایت مشتریان، عملیات اجرایی مهم (عملکرد خاص سازمان)، الزامات شرکتهای طرف قرارداد، امور مالی و بازار به ترتیب 24/61 درصد، 41/60 درصد، 91/57 درصد، 31/50 درصد و 82/45 درصد و میانگین درصد امتیازات چهار بیمارستان 13/55 درصد بود.نتیجهگیری: بیمارستانهای مورد مطالعه با به کارگیری الگوی مدیریت فراگیر (2000 :9001 ISO) به نتایج مثبتی در زمینه بهبود فرایندها دست یافتهاند، اما موفقیتهای کسب شده پایینتر از حد مطلوب خود میباشد و لازم است جهت کسب موفقیت بیشتر، سازمانها بهبود مستمر فرایندها را در زمینه امور مالی و بازاریابی و ارتباط با شرکتهای تأمین کننده طرف قرارداد با جدیت دنبال نمایند واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت جامع؛ تأمین اجتماعی؛ بیمارستانها.