سید جمال الدین طبیبی؛ امیر اشکان نصیری پور؛ علی ایوبیان؛ حسین باقریان محمود آبادی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزههای نوین گردشگری پیشرفته است. اطلاعرسانی مناسب منجر به آگاهی گردشگران پزشکی از قابلیتهای حال حاضر خدمات سلامت میگردد. این پژوهش با هدف، تأثیر مکانیزمهای اطلاعرسانی در جذب گردشگران پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر تهران ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزههای نوین گردشگری پیشرفته است. اطلاعرسانی مناسب منجر به آگاهی گردشگران پزشکی از قابلیتهای حال حاضر خدمات سلامت میگردد. این پژوهش با هدف، تأثیر مکانیزمهای اطلاعرسانی در جذب گردشگران پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1390 بر روی 195 نفر از رؤسا، مدیران، مترونها، مسؤولان بهبود کیفیت، سوپروایزرها و سرپرستاران بیمارستانهای هاشمینژاد، شهید رجایی، حضرت رسول اکرم، میلاد، ایران مهر، محب، لاله و پارسیان انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی دو بخشی بود. پرسشنامه پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 88/0 به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط افراد شرکت کننده در پژوهش تکمیل گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار 16SPSS و آزمونهای توصیفی درصد فراوانی و میانگین و آزمون تحلیل استنباطی F مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین مکانیزمهای اطلاعرسانی و جذب گردشگران پزشکی رابطهی معنیداری وجود نداشت (05/0 < P). از بین متغیرهای مکانیزمهای اطلاعرسانی، تنها تبلیغات رسانهای با جذب گردشگران پزشکی رابطهی معنیداری داشت (05/0 = P). سایر متغیرها از جمله بروشورها، کتابچههای راهنما، برنامههای تلویزیونی، روشهای الکترونیکی و سازمانهای مسؤول گردشگری تأثیری در جذب گردشگران پزشکی نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به وجود این که تنها تبلیغات رسانهای در جذب گردشگران پزشکی مؤثر است؛ به نظر میرسد که تبلیغ توانمندیهای کشور در این زمینه در رسانههای بینالمللی میتواند به جذب هر چه بیشتر گردشگران پزشکی کمک نماید. واژههای کلیدی: سفر پزشکی؛ گردشگری پزشکی؛ اطلاعرسانی
رضا دهنویه؛ سید جمال الدین طبیبی؛ محمدرضا ملکی؛ آرش رشیدیان؛ سمیه نوری حکمت
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: تعیین خدمات بستهی بیمهی درمان پایه، همواره یکی از چالشهای اساسی سازمانهای بیمهای بوده است. به عبارت دیگر، این سازمانها همیشه با این سؤال روبهرو بودهاند که با توجه به محدودیت منابع، برای تعیین خدمات این بسته چه معیارهایی را مورد توجه قرار دهند. بدون تعیین معیارهای تأثیرگذار بر تدوین بستهی بیمهی درمان پایه ...
بیشتر
مقدمه: تعیین خدمات بستهی بیمهی درمان پایه، همواره یکی از چالشهای اساسی سازمانهای بیمهای بوده است. به عبارت دیگر، این سازمانها همیشه با این سؤال روبهرو بودهاند که با توجه به محدودیت منابع، برای تعیین خدمات این بسته چه معیارهایی را مورد توجه قرار دهند. بدون تعیین معیارهای تأثیرگذار بر تدوین بستهی بیمهی درمان پایه و در نظر گرفتن نقش واقعی آنها، بدون شک بستهی خدماتی تعریف میشود که از نظر سیاسی غیر قابل قبول است، از جهت مالی امکانپذیر نیست، از منظر فنی ناکاراست و یا مجموعهای از این مشکلات را دارد. این مطالعه با هدف تعیین معیارهای اطلاعاتی برای خدمات بستهی بیمهی درمان و اهمیت هر کدام از آنها در تدوین این بسته، انجام شده است.روش بررسی: مطالعه حاضر مطالعهای توصیفی– مقطعی بود که در سال 1387 انجام گرفت. در مرحلهی اول مطالعه، با 20 نفر از کارشناسان و دستاندرکاران بیمهی سلامت کشور، مصاحبهای صورت گرفت و در ادامه، معیارهای مورد استفاده این مصاحبهها به همراه معیارهای استخراج شده از مطالعهی مفهومی، جمعآوری و طبقهبندی گردید. در مرحلهی دوم مطالعه، معیارهای جمعآوری شده در قالب یک پرسشنامه، به علت نظرخواهی در اختیار 52 نفر از کارشناسان سازمانهای بیمهگر پایه گذاشته شد. با استفاده از روش اعتبار محتوا و همچنین آزمون- بازآزمون (84/0 r =) اعتبار و روایی پرسشنامه تأیید شد. برای تحلیل دادهها در مرحلهی اول از نرمافزار Atlas-Ti و روش تحلیل محتوا و در مرحلهی دوم از نرمافزار SPSS و روش آمار توصیفی استفاده گردید.یافتهها: معیارهای استخراج شده از مرحلهی اول در قالب 32 معیار و 6 گروه طبقهبندی گردید. کارشناسان بیمهای کشور معتقد بودند که مهمترین معیارهای تعیین کننده محتوای بستهی بیمهی درمان پایه در حال حاضر شامل معیارهای «قابلیت اجرایی»، «دیدگاه افراد و گروههای سیاسی»، «هزینه مداخلات» و «تعلق داشتن افراد بیمار به گروههای آسیبپذیر» میباشند. این کارشناسان به «هزینه- اثربخشی» خدمات، «اثربخشی خدمات»، «اعتبار مستندات» و «عدالت» به عنوان مهمترین معیارهایی که از طریق آنها میتوان خدمات بسته را به طور مناسبی تعیین نمود، اشاره کردند.نتیجهگیری: برای تدوین مناسبتر خدمات بسته بیمه درمان پایه، پیشنهاد میگردد که شرایط لازم برای انجام مطالعات هزینه- اثربخشی مهیا شود و نتایج این مطالعات، جایگزین معیارهایی نظیر اعمال نفوذ گروههای مختلف در تعیین خدمات بستهی بیمهی درمان پایه گردد.واژههای کلیدی: ایران؛ بیمه بهداشت و درمان؛ پوشش بیمه.