مریم یعقوبی؛ زهرا آقا رحیمی؛ مرضیه جوادی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 988-996
چکیده
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. ...
بیشتر
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات ترکیبی (کمی- کیفی) بوده که در سال 1389 در یک بیمارستان خصوصی در شهر اصفهان انجام شد. جامعهی مورد پژوهش شامل مدیریت، مدیر پرستاری و مدیران بخشهای درمانی است که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و به تعداد 15 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی کمی محققساخته بوده است. روایی و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات از تحلیلStrengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats (SWOT) استفاده شد. یافتهها: در بیمارستان مورد مطالعه نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط داخلی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) بیشتر است (76/2)، لذا بیمارستان داری نقاط قوت بیشتری میباشد. از سوی دیگر نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط خارجی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) کمتر است (45/2)، از این رو بیمارستان با تهدیداتی برای برنامهریزی بازاریابی مواجه است. با توجه به نمرهی نهایی عوامل داخلی و خارجی، جایگاه بیمارستان در نمودار SWOT در قسمت استراتژی رقابتی بوده است. نتیجهگیری: محیط بیمارستان برای برنامهریزی بازاریابی از ثبات لازم برخوردار نیست. بنابراین مسؤولین بیمارستان جهت برنامهریزی بازاریابی، باید از نقاط قوت موجود جهت احتراز از تهدیدهای وارد بر بیمارستان استفاده نماید. بدین معنی که سازمان باید استراتژیهای رقابتی به اجرا درآورد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بازاریابی؛ تحلیل استراتژیک
مریم یعقوبی؛ مرضیه جوادی؛ محمد کریم بهادری
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1014-1022
چکیده
مقدمه: برنامهی «بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» توسط سازمان جهانی بهداشت، در دههی 1990عنوان گردید و تا به امروز تعداد زیادی از بیمارستانها، درسطح جهان این برنامه را پیاده نمودهاند. با این وجود، تاکنون هیچیک از بیمارستانهای کشور ایران برنامههای ارتقای سلامت را پیاده نکرده است. از این رو هدف از این مقاله طراحی الگو ...
بیشتر
مقدمه: برنامهی «بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» توسط سازمان جهانی بهداشت، در دههی 1990عنوان گردید و تا به امروز تعداد زیادی از بیمارستانها، درسطح جهان این برنامه را پیاده نمودهاند. با این وجود، تاکنون هیچیک از بیمارستانهای کشور ایران برنامههای ارتقای سلامت را پیاده نکرده است. از این رو هدف از این مقاله طراحی الگو بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– همبستگی است. جامعهی مورد پژوهش بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان بودند که به روش تصادفی طبقهای نمونهگیری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محققساختهی ارتقای سلامت بوده که روایی آن از طریق نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه نیز از طریق Cronbach’s Alpha(89/0 (r= مورد بررسی قرار گرفت. تعیین کفایت حجم نمونه با استفاده از روش Kaiser Mayer Olkin صورت گرفت. روش تحلیل دادهها، تحلیل عاملی تأییدی بوده و نرمافزار مورد استفاده Amos بوده است. یافتهها: در بین ابعاد الگوی نهایی ارتقای سلامت در بیمارستان، توانمندسازی بیمار (94/0) وارتقای سلامت سازمان (84/0) دارای بیشترین وزن رگرسیونی یا میزان تأثیر بوده و نیازسنجی ارتقای سلامت دارای کمترین میزان تأثیر(24/0) بوده است و در بین مؤلفههای تشکیلدهندهی این ابعاد، توانمندسازی کارکنان برای ارتقای سلامت (82/0)، تعریف الزامات ایمنی و سلامت در محیط کار (84/0)، توانمندسازی جامعه برای مدیریت بیماریها (88/0) دارای بالاترین میزان تأثیر بودهاند. نتیجهگیری: باتوجه به میزان تأثیر ابعاد در الگوی نهایی میتوان نتیجه گرفت که بیمارستانها برای استقرار برنامههای ارتقای سلامت، بایستی به ارتقای سلامت بیماران، سازمان وکارکنان توجه ویژهای نماید. واژههای کلیدی: ارتقای سلامت؛ بیمارستان؛ مدل بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت
مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ مرضیه جوادی
چکیده
مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی پژوهشی شامل مدیریت، ریاست، سوپروایزر آموزشی و مسؤولین کلیهی بخشهای بستری بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان بودند که به صورت سرشماری تمامی آنها انتخاب شدند (25 نفر). ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی بوده که روایی آن با نظر اساتید فن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Expert Choice انجام شد. یافتهها: در رابطه با شاخص طول مدت اقامت زیر معیار ترخیص در روزهای پایانی هفته با وزن نهایی(566/0) در شاخص ضریب اشغال تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت دارای بیشترین وزن نهایی (169/0) در شاخص عملکرد تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت با بیشترین وزن نهایی(210/0) و در شاخص هزینهی تخت روز زیر معیار هزینهی لوازم مصرفی و سرمایه ای با وزن نهایی(159/0) دارای بالاترین تأثیر بر شاخص بهروری بود. نتیجهگیری: با توجه به اولویتبندی عوامل مؤثر بر شاخص بهروری در بیمارستان به منظور افزایش بهرهوری، تدوین برنامهی آموزشی مستمر برای کارکنان درمانی، توجه به تریاژ مناسب در بخش اورژانس، بکارگیری راهبردهای هزینهی اثربخش در بیمارستان و راهبرد مدیریت نگهداشت تجهیزات بیمارستانی پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ بیمارستانها؛ تکنیک تحلیل سلسله مراتبی
مریم یعقوبی؛ سعید کریمی؛ سعیده کتابی؛ مرضیه جوادی
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: طول مدت اقامت یکی از مهمترین و کاربردیترین شاخصهای بیمارستانی است که امروزه، به طور گستردهای در بیمارستانها به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارایی و عملکرد فعالیتهای بیمارستانی میباشد. از طرفی تکنیک تحلیل سلسله مراتبی یکی از فنون تصمیمگیری گروهی است که جهت تعیین الویتها به کار میرود. از اینرو پژوهش حاضر ...
بیشتر
مقدمه: طول مدت اقامت یکی از مهمترین و کاربردیترین شاخصهای بیمارستانی است که امروزه، به طور گستردهای در بیمارستانها به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارایی و عملکرد فعالیتهای بیمارستانی میباشد. از طرفی تکنیک تحلیل سلسله مراتبی یکی از فنون تصمیمگیری گروهی است که جهت تعیین الویتها به کار میرود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر طول مدت اقامت به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) انجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی– مقطعی است. جامعهی پژوهش شامل مدیریت، ریاست، سوپر وایزر آموزشی و مسؤولین کلیهی بخشهای بستری بیمارستان الزهرا (س) (25نفر) در سال 1388 بودند که تمامی آنها به صورت سرشماری، به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی مقایسههای زوجی بود که روایی آن با نظر استادان فن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Expert Choice صورت گرفت. یافتهها: به طور کلی بیماریهای زمینهای بیمار (245/0)، آماده بودن تخت بیمار (203/0)، ترخیص در روزهای قبل از ایام تعطیل (657/0)، هماهنگی واحدهای پاراکلینیکی با بخشهای درمانی (294/0)، آگاهی کارکنان درمانی (241/0)، انجام دادن گرافیهای مختلف در بیمارستان (286/0) و برقراری ارتباط روحی پرستار با بیمار (517/0)، بیشترین تأثیر را در طول مدت اقامت بیمار در بیمارستان الزهرا (س) داشتند. نتیجهگیری: شناخت عوامل تأثیرگذار بر کاهش طول مدت اقامت بیمار، از وظایف اصلی مدیران در بیمارستان است. در این میان عوامل مرتبط با ویزیت بیمار، هماهنگی بخشهای دیگر و ویژگیهای بیمار دارای اهمیت بیشتری است و نیاز به برنامهریزی و توجه بیشتری از طرف مسؤولین بیمارستانها دارد. واژههای کلیدی: طول مدت اقامت؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی؛ کارکنان بیمارستان.
مریم یعقوبی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ احمدرضا رئیسی؛ مرضیه جوادی؛ سکینه سقاییان نژاد اصفهانی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: عدالت سازمانی متغیری است که پیشبینی کنندهی بسیاری از متغیرهای سازمانی است. یکی از این متغیرها که در سازمانهای امروزی دارای اهمیت بسیاری است، مقولهی رفتار مدنی سازمانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال ...
بیشتر
مقدمه: عدالت سازمانی متغیری است که پیشبینی کنندهی بسیاری از متغیرهای سازمانی است. یکی از این متغیرها که در سازمانهای امروزی دارای اهمیت بسیاری است، مقولهی رفتار مدنی سازمانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال 1387 انجام شده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی (رابطهای)است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی عدالت سازمانی و پرسشنامهی رفتار مدنی سازمانی بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران مدیریت تأیید شد و پایایی آن به کمک Cronbach’s alpha به دست آمدکه به ترتیب برای پرسشنامهی عدالت سازمانی 91 درصد و برای پرسشنامهی رفتار مدنی سازمانی 80 درصد بود. مکان انجام پژوهش بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان (الزهرا، خورشید، کاشانی، فیض، عیسی بن مریم) و زمان آن در سال 1387 بوده است. تحلیل دادهها در سطح توصیفی و تحلیلی توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت.یافتهها: میانگین نمرهی عدالت سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای شهر اصفهان 8/41 از 100 با انحراف معیار 6/21 بود که بالاترین نمره مربوط به عدالت توزیعی و کمترین نمره مربوط به عدالت تعاملی بود. بین عدالت سازمانی، وظیفهشناسی، نوعدوستی و مردانگی رابطهی معنیداری مشاهده نشد و بین عدالت سازمانی، فضیلت شهروندی، احترام و تکریم و رفتار مدنی سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده شد (001/0 > P).نتیجهگیری: از آنجا که نمرهی عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب متوسط و نمرهی عدالت تعاملی در حد ضعیف میباشد، بنابراین مدیران بیمارستانها باید زمینههای ایجاد و بهبود ادراک عدالت را در بین کارکنان فراهم نمایند.واژههای کلیدی: سازمانها؛ رفتار؛ مدارک پزشکی؛ متغیرها.
محمد حسین یارمحمدیان؛ مریم یعقوبی؛ جهانآرا ممیخانی؛ مریم انصاری؛ جهانگیر کریمیان؛ مصطفی کیانی؛ مجید شیرزادی؛ لیلا شهرزادی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخصهای مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسیترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی میباشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخصهای منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخصهای مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسیترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی میباشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخصهای منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب مفهومی جهت تدوین و طبقهبندی شاخصها صورت گرفته است.روش بررسی: در تحقیق حاضر، با توجه به اهمیت موضوع و اهداف پژوهشی از روش توصیفی- کاربردی استفاده شده است. حوزهی مطالعه در این پژوهش، ادارهی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان بود و زمان انجام آن 85-1384 بوده است. جهت بررسی روند پژوهش و به منظور عملی کردن مراحل مختلف علمی طرح، یک چارچوب مفهومی برای طرح تنظیم گردید و بر اساس آن شاخصها تدوین و اعتبارسنجی به روش گروههای بحث متمرکز صورت گرفت.یافتهها: شاخصهای طراحی شده در زمینهی مدیریت منابع انسانی، به 7 گروه که شامل درونداد، فرایند، برونداد، کارایی، اثربخشی، بهرهوری و پیامد طبقه بندی شدهاست؛ مجموع شاخصها در این طبقات 60 شاخص میباشد. نمرهی نهایی شاخص در ادارهی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی 1042 بودهاست که 63 درصد از کل نمره را به خود اختصاص داده است.* این مقاله حاصل پروژهی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با کد 35/4-83- ARS/HRMو طرح ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شماره 14121/4/12/پ میباشد.1. دانشیار، مدیریت برنامه ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.2. دانشجوی دکتری، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسندهی مسؤول)yaghoobbi997@gmail.com Email:3. مدرس، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی امیرکبیر، تهران، ایران.4. دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.5. استادیار، تربیت بدنی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.6. کارشناس، مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.7. دانشجوی دکتری، مدیریت بیمارستان، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.8. کارشناس ارشد،کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.نتیجهگیری: به منظور نظارت و ارزشیابی فعالیتهای واحدهای منابع انسانی در سازمانها، شاخصها یکی از ابزارهای مهم و اساسی تلقی میشوند. از این رو طراحی شاخص، به عنوان یک سیستم اطلاعات ارزیابی منابع انسانی در سطوح مختلف سیستم بهداشتی و درمانی از مهمترین وظایف مدیران و کارشناسان این حوزهها میباشد.واژههای کلیدی: شاخصها؛ منابع انسانی؛ سازمان و مدیریت(بهداشت و درمان).
مریم یعقوبی؛ سعید کریمی؛ احمد رضا رِئیسی؛ مرضیه جوادی؛ نسرین شعربافچی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: امروزه روشهای قدیمی ادارات و سازمانها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیست. این تغییر باعث شده است که شکلهای جدیدی از سازمان همانند سازمانهای یادگیرنده به وجود آید. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی رابطهی بین تعهد سازمانی و میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در بین مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم ...
بیشتر
مقدمه: امروزه روشهای قدیمی ادارات و سازمانها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیست. این تغییر باعث شده است که شکلهای جدیدی از سازمان همانند سازمانهای یادگیرنده به وجود آید. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی رابطهی بین تعهد سازمانی و میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در بین مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفته است.روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی (رابطهای) بوده است. جامعهی مورد پژوهش از کلیهی مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان (210 نفر) انتخاب شده است. نمونهگیری به روش سرشماری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی بوده است که اعتبار و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار 13SPSS استفاده شده است.یافتهها: میانگین نمرهی سازمان یادگیرنده 5/59 (± 5/18 انحراف معیار) و میانگین نمرهی تعهد سازمانی در بین مدیران 8/60 (± 8/10 انحراف معیار) بوده است. به طور کلی بین میزان کاربست سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی مدیران (تعهد عاطفی، تعهد عقلایی، تعهد هنجاری) با کمک آزمون آماری Pearson رابطهی معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: در محیط متحول امروزی که شاهد تغییرات بسیار سریع در حوزههای مختلف علم، فناوری، همچنین پیچیدگی و پویایی روز افزون عوامل محیطی هستیم تنها سازمانهایی میتوانند بقا یابند و رشد کنند که قادر به سازگاری فعال (تعادل پویا) با محیط پیرامون باشند که این هدف تنها در سازمانهای یادگیرنده محقق میشود.واژههای کلیدی: سازمانها (بهداشتی- درمانی)؛ مدیران؛ بیمارستانهای آموزشی.