مریم یعقوبی؛ زهرا آقا رحیمی؛ مرضیه جوادی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 988-996
چکیده
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. ...
بیشتر
مقدمه:امروزه گسترش بازاریابی و ایجاد رقابت بیمارستانی باعث کاهش هزینههای بیمارستانی و ایجاد مزایای رقابتی شده است. با این وجود بررسی وضعیت استراتژیک بیمارستانها برای انجام اقدامات در زمینهی بازاریابی در محیط رقابتی لازم است. از این رو هدف این مطالعه تعیین جایگاه بیمارستان از نظر نوع استراتژی از طریق تحلیل استراتژیک میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مطالعات ترکیبی (کمی- کیفی) بوده که در سال 1389 در یک بیمارستان خصوصی در شهر اصفهان انجام شد. جامعهی مورد پژوهش شامل مدیریت، مدیر پرستاری و مدیران بخشهای درمانی است که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف و به تعداد 15 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی کمی محققساخته بوده است. روایی و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات از تحلیلStrengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats (SWOT) استفاده شد. یافتهها: در بیمارستان مورد مطالعه نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط داخلی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) بیشتر است (76/2)، لذا بیمارستان داری نقاط قوت بیشتری میباشد. از سوی دیگر نمرهی نهایی عوامل اصلی تأثیرگذار محیط خارجی بر بازاریابی از میانگین آن یعنی (5/2) کمتر است (45/2)، از این رو بیمارستان با تهدیداتی برای برنامهریزی بازاریابی مواجه است. با توجه به نمرهی نهایی عوامل داخلی و خارجی، جایگاه بیمارستان در نمودار SWOT در قسمت استراتژی رقابتی بوده است. نتیجهگیری: محیط بیمارستان برای برنامهریزی بازاریابی از ثبات لازم برخوردار نیست. بنابراین مسؤولین بیمارستان جهت برنامهریزی بازاریابی، باید از نقاط قوت موجود جهت احتراز از تهدیدهای وارد بر بیمارستان استفاده نماید. بدین معنی که سازمان باید استراتژیهای رقابتی به اجرا درآورد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بازاریابی؛ تحلیل استراتژیک
اسدا... شمس؛ سعید افروغ؛ مرضیه فتاحی؛ مرضیه جوادی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1034-1043
چکیده
مقدمه: بهداشت روانی همانند سلامت جسمی، علمی برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی از اولین لحظات حیات تا پایان آن و دورهی سالمندی میباشد. در جوامع پیچیدهی امروزی، ناهنجاریهایی مانند افسردگی، اضطراب، ترس، ناامنی، خودکشی، پرخاشگری، قتل، غارت، اعتیاد، طلاق، انحرافات جنسی، صرع و امثال اینها به عنوان بیماریهای روانی بیش از پیش ...
بیشتر
مقدمه: بهداشت روانی همانند سلامت جسمی، علمی برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی از اولین لحظات حیات تا پایان آن و دورهی سالمندی میباشد. در جوامع پیچیدهی امروزی، ناهنجاریهایی مانند افسردگی، اضطراب، ترس، ناامنی، خودکشی، پرخاشگری، قتل، غارت، اعتیاد، طلاق، انحرافات جنسی، صرع و امثال اینها به عنوان بیماریهای روانی بیش از پیش و به خصوص در جامعهی ما ایران به عنوان یکی از مشکلات مهم خود را نشان داده است. به همین جهت سیستم بهدا شت و درمان ایران اصولی را برای پیشگیری و درمان بیماریهای روانی به نام طرح ادغام بهداشت روان در نظام بهداشت کشور در نظر گرفته است. هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی دیدگاه کارشناسان نظام بهداشت و درمان از نتایج طرح ادغام بهداشت روان در نظام بهداشتی کشور است. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی و مقطعی بود. جمعیت مورد مطالعه در این طرح ارایهدهندگان خدمات بهداشتی درمانی در سطوح مختلف نظام بهداشت از جمله خانههای بهداشت تا سطوح بالا مانند شبکههای بهداشت و درمان شهرستان اصفهان در سال 1389 بود و جمعیت مورد مطالعه نیز 300 نفر به صورت سرشماری در نظر گرفته شد. پرسشنامههای تحقیق محققساخته و از نوع بسته بود. چهار قسمت ارزیابی میزان موفقیت بهداشت روان، رضایت از آن، آگاهی و نگرش به صورت سؤالات لیکرت پنج جوابی و بعضاً دو جوابی تهیه شده است. روایی پرسشنامه از طریق مشورت با متخصصین مربوطه و پایایی آن از طریق محاسبهی Cronbach’s Alpha 80 درصد پذیرفته شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گردید. اطلاعات توصیفی با شاخصهای مرکزی آمار (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و اطلاعات تحلیلی با آزمونهای همبستگی وآزمونهای کای دو (c2) و Keraskalvalis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمرهی چهار مؤلفهی اصلی تحقیق به ترتیب از بالا به پایین عبارت است از؛ نگرش به طرح بهداشت روان با میانگین (80/10 ± 73/66)، موفقیت طرح بهداشت روان با میانگین (12/17 ± 14/59)، رضایت از طرح بهداشت روان با میانگین ( 59/20 ± 46/45) و آگاهی از طرح بهداشت روان با میانگین (61/11 ± 56/20). در بین چهار مؤلفهی اصلی بین آگاهی و نگرش و بین رضایت و موفقیت و در بین گروههای مورد مطالعه تنها رضایت از طرح ادغام با سایر متغیرها تفاوت معنیداری داشت (0.05Pvalue<). نتیجهگیری: نتایج به دست آمده در یک نظر کلی برای این طرح بزرگ کافی نیست. میزان ساعت آموزش کارکنان سیستم مراقبتهای اولیهی بهداشتی راجع به ادغام بهداشت روان در حد 29 درصد مؤید آن بود که اکثر کارکنان نیازمند آموزش در این زمینه هستند. میانگین نمرهی آگاهی نیز با (61/11 ± 56/20) از سایر مؤلفهها (موفقیت، رضایت و نگرش) تا حد نصف کمتر بود که نتایج به دست آمده نیز با فقدان دورهی آموزشی کارکنان همخوانی داشت. بنابراین کارشناسان بهداشت نیاز بیشتر به آموزش بهداشت روان دارند. واژههای کلیدی: بهداشت روان؛ مراقبت بهداشتی اولیه؛ کارشناسان
مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ مرضیه جوادی
چکیده
مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی پژوهشی شامل مدیریت، ریاست، سوپروایزر آموزشی و مسؤولین کلیهی بخشهای بستری بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان بودند که به صورت سرشماری تمامی آنها انتخاب شدند (25 نفر). ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی بوده که روایی آن با نظر اساتید فن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Expert Choice انجام شد. یافتهها: در رابطه با شاخص طول مدت اقامت زیر معیار ترخیص در روزهای پایانی هفته با وزن نهایی(566/0) در شاخص ضریب اشغال تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت دارای بیشترین وزن نهایی (169/0) در شاخص عملکرد تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت با بیشترین وزن نهایی(210/0) و در شاخص هزینهی تخت روز زیر معیار هزینهی لوازم مصرفی و سرمایه ای با وزن نهایی(159/0) دارای بالاترین تأثیر بر شاخص بهروری بود. نتیجهگیری: با توجه به اولویتبندی عوامل مؤثر بر شاخص بهروری در بیمارستان به منظور افزایش بهرهوری، تدوین برنامهی آموزشی مستمر برای کارکنان درمانی، توجه به تریاژ مناسب در بخش اورژانس، بکارگیری راهبردهای هزینهی اثربخش در بیمارستان و راهبرد مدیریت نگهداشت تجهیزات بیمارستانی پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ بیمارستانها؛ تکنیک تحلیل سلسله مراتبی
سعید کریمی؛ مرضیه جوادی؛ فاطمه جعفرزاده
دوره 8، 7(ویژه نامه اقتصاد سلامت) ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 984-996
چکیده
یماریهای غیر واگیر مسؤول مرگ بیش از 35 میلیون نفر در هر سال، یعنی نزدیک به دو سوم از کل مرگ و میر در جهان هستند. برای اولین بار در تاریخ بشر، سلامت مردم دنیا با تغییر چشمگیری مواجه است. بیماریهای غیر واگیر خیلی بیشتر از بیماریهای عفونی که در دهههای قبل گریبانگیر مردم بود، جان انسانها را میگیرد. بیش از 80 درصد مرگ و میر ناشی ...
بیشتر
یماریهای غیر واگیر مسؤول مرگ بیش از 35 میلیون نفر در هر سال، یعنی نزدیک به دو سوم از کل مرگ و میر در جهان هستند. برای اولین بار در تاریخ بشر، سلامت مردم دنیا با تغییر چشمگیری مواجه است. بیماریهای غیر واگیر خیلی بیشتر از بیماریهای عفونی که در دهههای قبل گریبانگیر مردم بود، جان انسانها را میگیرد. بیش از 80 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماریها در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ میدهد و هر سال مبالغ عظیمی از درآمد کشورها به دلیل وجود این بیماریها هدر میرود. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بیماریهای غیر واگیر زندگی 25 میلیون نفر را تا سال 2015 در سراسر منطقهی خاور میانه تهدید میکند. همچنین ایران در دهههای آینده با توجه به بروز پدیدهی گذار اپیدمیولوژیک و افزایش بیماریهای مزمن با بار اقتصادی ناشی از بیماریهای مزمن مواجه میشود. این مطالعه با هدف بررسی بار اقتصادی و بهداشتی ناشی از این بحران جهانی، چالشها و راهکارهــــای کنترل و پیشگیری ازآن انجام شد. مطالعهی حاضر به صورت مروری و با مرور منابع کتابخانهای و منابع علمی دیجیتال و چاپی از ژورنالهای مختلف علمی، همچنین جستوجوی وب سایتهای معتبر از جمــله CDC، WHO و... انجام گردید.
بیماریهای غیر واگیر هر ساله 35 میلیون مرگ در سراسر دنیا را به دنبال دارند و یک مانع مهم بر سر راه توسعهی کشورها هستند. این بیماریها افراد فقیر و آسیب پذیر جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار دادهاند و آنها را به ورطهی فقر میکشانند. مقابله با این بیماریها با کنترل ریسک فاکتورهای آنها و استفاده از تجربیات سایر کشورها و توصیههای کارشناسی سازمانهای بینالمللی امکان پذیر است.
مریم یعقوبی؛ سعید کریمی؛ سعیده کتابی؛ مرضیه جوادی
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: طول مدت اقامت یکی از مهمترین و کاربردیترین شاخصهای بیمارستانی است که امروزه، به طور گستردهای در بیمارستانها به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارایی و عملکرد فعالیتهای بیمارستانی میباشد. از طرفی تکنیک تحلیل سلسله مراتبی یکی از فنون تصمیمگیری گروهی است که جهت تعیین الویتها به کار میرود. از اینرو پژوهش حاضر ...
بیشتر
مقدمه: طول مدت اقامت یکی از مهمترین و کاربردیترین شاخصهای بیمارستانی است که امروزه، به طور گستردهای در بیمارستانها به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارایی و عملکرد فعالیتهای بیمارستانی میباشد. از طرفی تکنیک تحلیل سلسله مراتبی یکی از فنون تصمیمگیری گروهی است که جهت تعیین الویتها به کار میرود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مؤثر بر طول مدت اقامت به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) انجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی– مقطعی است. جامعهی پژوهش شامل مدیریت، ریاست، سوپر وایزر آموزشی و مسؤولین کلیهی بخشهای بستری بیمارستان الزهرا (س) (25نفر) در سال 1388 بودند که تمامی آنها به صورت سرشماری، به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی مقایسههای زوجی بود که روایی آن با نظر استادان فن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Expert Choice صورت گرفت. یافتهها: به طور کلی بیماریهای زمینهای بیمار (245/0)، آماده بودن تخت بیمار (203/0)، ترخیص در روزهای قبل از ایام تعطیل (657/0)، هماهنگی واحدهای پاراکلینیکی با بخشهای درمانی (294/0)، آگاهی کارکنان درمانی (241/0)، انجام دادن گرافیهای مختلف در بیمارستان (286/0) و برقراری ارتباط روحی پرستار با بیمار (517/0)، بیشترین تأثیر را در طول مدت اقامت بیمار در بیمارستان الزهرا (س) داشتند. نتیجهگیری: شناخت عوامل تأثیرگذار بر کاهش طول مدت اقامت بیمار، از وظایف اصلی مدیران در بیمارستان است. در این میان عوامل مرتبط با ویزیت بیمار، هماهنگی بخشهای دیگر و ویژگیهای بیمار دارای اهمیت بیشتری است و نیاز به برنامهریزی و توجه بیشتری از طرف مسؤولین بیمارستانها دارد. واژههای کلیدی: طول مدت اقامت؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی؛ کارکنان بیمارستان.
مریم یعقوبی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ احمدرضا رئیسی؛ مرضیه جوادی؛ سکینه سقاییان نژاد اصفهانی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: عدالت سازمانی متغیری است که پیشبینی کنندهی بسیاری از متغیرهای سازمانی است. یکی از این متغیرها که در سازمانهای امروزی دارای اهمیت بسیاری است، مقولهی رفتار مدنی سازمانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال ...
بیشتر
مقدمه: عدالت سازمانی متغیری است که پیشبینی کنندهی بسیاری از متغیرهای سازمانی است. یکی از این متغیرها که در سازمانهای امروزی دارای اهمیت بسیاری است، مقولهی رفتار مدنی سازمانی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان در سال 1387 انجام شده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی (رابطهای)است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی عدالت سازمانی و پرسشنامهی رفتار مدنی سازمانی بود. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران مدیریت تأیید شد و پایایی آن به کمک Cronbach’s alpha به دست آمدکه به ترتیب برای پرسشنامهی عدالت سازمانی 91 درصد و برای پرسشنامهی رفتار مدنی سازمانی 80 درصد بود. مکان انجام پژوهش بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان (الزهرا، خورشید، کاشانی، فیض، عیسی بن مریم) و زمان آن در سال 1387 بوده است. تحلیل دادهها در سطح توصیفی و تحلیلی توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت.یافتهها: میانگین نمرهی عدالت سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای شهر اصفهان 8/41 از 100 با انحراف معیار 6/21 بود که بالاترین نمره مربوط به عدالت توزیعی و کمترین نمره مربوط به عدالت تعاملی بود. بین عدالت سازمانی، وظیفهشناسی، نوعدوستی و مردانگی رابطهی معنیداری مشاهده نشد و بین عدالت سازمانی، فضیلت شهروندی، احترام و تکریم و رفتار مدنی سازمانی رابطهی معنیداری مشاهده شد (001/0 > P).نتیجهگیری: از آنجا که نمرهی عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب متوسط و نمرهی عدالت تعاملی در حد ضعیف میباشد، بنابراین مدیران بیمارستانها باید زمینههای ایجاد و بهبود ادراک عدالت را در بین کارکنان فراهم نمایند.واژههای کلیدی: سازمانها؛ رفتار؛ مدارک پزشکی؛ متغیرها.
مریم یعقوبی؛ سعید کریمی؛ احمد رضا رِئیسی؛ مرضیه جوادی؛ نسرین شعربافچی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: امروزه روشهای قدیمی ادارات و سازمانها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیست. این تغییر باعث شده است که شکلهای جدیدی از سازمان همانند سازمانهای یادگیرنده به وجود آید. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی رابطهی بین تعهد سازمانی و میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در بین مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم ...
بیشتر
مقدمه: امروزه روشهای قدیمی ادارات و سازمانها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیست. این تغییر باعث شده است که شکلهای جدیدی از سازمان همانند سازمانهای یادگیرنده به وجود آید. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی رابطهی بین تعهد سازمانی و میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در بین مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفته است.روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی (رابطهای) بوده است. جامعهی مورد پژوهش از کلیهی مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان (210 نفر) انتخاب شده است. نمونهگیری به روش سرشماری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی بوده است که اعتبار و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار 13SPSS استفاده شده است.یافتهها: میانگین نمرهی سازمان یادگیرنده 5/59 (± 5/18 انحراف معیار) و میانگین نمرهی تعهد سازمانی در بین مدیران 8/60 (± 8/10 انحراف معیار) بوده است. به طور کلی بین میزان کاربست سازمان یادگیرنده و تعهد سازمانی مدیران (تعهد عاطفی، تعهد عقلایی، تعهد هنجاری) با کمک آزمون آماری Pearson رابطهی معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری: در محیط متحول امروزی که شاهد تغییرات بسیار سریع در حوزههای مختلف علم، فناوری، همچنین پیچیدگی و پویایی روز افزون عوامل محیطی هستیم تنها سازمانهایی میتوانند بقا یابند و رشد کنند که قادر به سازگاری فعال (تعادل پویا) با محیط پیرامون باشند که این هدف تنها در سازمانهای یادگیرنده محقق میشود.واژههای کلیدی: سازمانها (بهداشتی- درمانی)؛ مدیران؛ بیمارستانهای آموزشی.