نجمه نیر؛ عبدالرسول جوکار
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فنآوریها میباشد. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانشگرا است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی بین مدیریت دانش با خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1389 بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- همبستگی ...
بیشتر
مقدمه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فنآوریها میباشد. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانشگرا است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی بین مدیریت دانش با خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1389 بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- همبستگی بود که جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش، 120 کتابدار زن و مرد کتابخانههای دانشگاهی دولتی و آزاد شهر شیراز در سال 1389 بود، که همهی آنان به عنوان نمونهی پژوهش در نظر گرفته شدند؛ لذا به 120 نفر از آنها پرسشنامه داده شد، که 90 نفر (75 درصد) بازگردانده شد. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامهی محقق ساختهی مدیریت دانش و پرسشنامهی خلاقیت Randsip بود. ضرایب پایایی Cronbach's alpha که برای محاسبهی همسانی درونی پرسشنامههای مدیریت دانش و خلاقیت استفاده گردید، به ترتیب برابر با 90/0 و 81/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی Pearson، t-test و آزمون ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین دو متغیر مدیریت دانش و خلاقیت با توجه به ضریب همبستگی 261/0، رابطهی مثبت و معنیداری در سطح 013/0 وجود دارد. از نتایج دیگر آن بود که، بین نمره مؤلفهی «افراد» و «فرهنگ» در مدیریت دانش کتابداران با نمرهی خلاقیت آنان، به ترتیب با ضرایب همبستگی 273/0 و 338/0 ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت، اما بین نمره مؤلفههای «فنآوری» و «فرایند» با نمرهی خلاقیت کتابداران، به ترتیب با ضرایب همبستگی 122/0 و 094/0 ارتباط معنیداری وجود نداشت. نتایج آزمون ANOVA نیز نشان داد که میزان تحصیلات بر مدیریت دانش کتابداران تأثیر معنیدار دارد. در حالی که جنسیت، سابقهی خدمت و میزان تحصیلات تأثیر معنیداری بر خلاقیت کتابداران ندارد. نتیجهگیری: هرچه قدر خلاقیت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شیراز بالاتر باشد، مدیریت دانش نیز بیشتر میباشد. واژههای کلیدی: خلاقیت؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ مدیریت دانش.
صدیقه رئیسی؛ عبدالرسول جوکار؛ احمد پاپی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 884-893
چکیده
مقدمه: بخش مرجع در کتابخانهها از مهمترین بخشها و خدمات مرجع، نمود عینی کلیهی تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. با توجه به اینکه هدف عمدهی تأسیس کتابخانهها، خدمت به استفادهکنندگان از کتابخانه و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها و در نتیجه، تأمین رضایت استفادهکنندگان میباشد، آگاهی از تأثیر این فنآوریها ...
بیشتر
مقدمه: بخش مرجع در کتابخانهها از مهمترین بخشها و خدمات مرجع، نمود عینی کلیهی تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. با توجه به اینکه هدف عمدهی تأسیس کتابخانهها، خدمت به استفادهکنندگان از کتابخانه و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها و در نتیجه، تأمین رضایت استفادهکنندگان میباشد، آگاهی از تأثیر این فنآوریها بر خدمات مرجع مهم و ضروری است. تعیین تأثیر فنآوریهای اطلاعاتی بر استفادهی کاربران از خدمات مرجع کتابخانههای دانشگاهی، مهمترین هدف این پژوهش بود.
روش بررسی: این پژوهش به صورت پیمایشی در سال 1387 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل همهی کتابداران کتابخانههای مرکزی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری (66 نفر) بود. اطلاعات مورد نیاز به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته گردآوری گردید. روایی به وسیله متخصصان کتابداری واطلاع رسانی تأیید گردید و سنجش پایایی آن نیز از روش همسانی درونی (Cronbach's alpha) با ضریب 96/. به دست آمد. فنآوریهایی، که در این تحقیق تأثیر آنها مورد بررسی قرار گرفت، عبارت از فهرستهای رایانهای (اپک)، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب بودند. خدمات مرجعی، که تأثیر فنآوریهای پیشگفت بر روی آنها سنجیده شد، عبارت از آموزش فردی، آموزش گروهی، مشاورهی خوانندگان، کتاب درمانی، راهنمایی تحقیقات درسی، اشاعهی گزینشی اطلاعات، پاسخگویی به پرسشهای مرجع فوری، بررسی کتابشناختی، امانت بین کتابخانهای، خدمات ارجاعی و پاسخگویی به پرسشهای پژوهشی بودند. از نسخهی نرمافزار آماری 5/11SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری اندازهگیری مکرر و آزمون t وابسته به تجزیه و تحلیل دادهها جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق استفاده شد.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاهی، استفادهی کاربران از فنآوریهای اپک، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب، آنها را از هیچ یک از خدمات مرجع، بینیاز نمیکند. یافتههای دیگر پژوهش حاکی از وجود تفاوت معنیداری بین تأثیر فنآوریهای اپک و پایگاه اطلاعاتی، اپک و وب، پایگاههای اطلاعاتی و وب و نیز پست الکترونیکی و وب؛ و نبود تفاوت معنیدار بین تأثیر اپک و پست الکترونیکی و نیز پایگاههای اطلاعاتی و پست الکترونیکی بود. همچنین از میان فنآوریهای اطلاعاتی، وب بیشترین تأثیر و اپک، کمترین تأثیر را بر خدمات مرجع داشتند.
نتیجهگیری: دیدگاه کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی، استفادهی کاربران از فنآوریهای اطلاعاتی اپک، پایگاههای اطلاعاتی، پست الکترونیکی و وب، آنها را از هیچ یک از خدمات مرجع کتابخانههای دانشگاهی به طور کامل بینیاز نمیکند. مواردی از قبیل نداشتن سواد رایانهای کافی، عدم شناخت کافی پست الکترونیکی و نیاز به برقراری رابطهی رو در رو با کتابدار مرجع را میتوان در نیاز کاربران به خدمات مرجع در عین دسترسی به پست الکترونیکی دخیل دانست.
سعیده ابراهیمی؛ عبدالرسول جوکار
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: به منظور ارتقای کیفی انتشارات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، پژوهش حاضر کمیت و کیفیت تولیدات علمی این دانشگاهها را به موازات هم در یک دورهی ده ساله مورد بررسی قرار داد. برای این هدف، شاخصهای کمی و کیفی علم سنجی به کار گرفته شد.روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعهی مورد پژوهش را کل دانشگاههای علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: به منظور ارتقای کیفی انتشارات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، پژوهش حاضر کمیت و کیفیت تولیدات علمی این دانشگاهها را به موازات هم در یک دورهی ده ساله مورد بررسی قرار داد. برای این هدف، شاخصهای کمی و کیفی علم سنجی به کار گرفته شد.روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعهی مورد پژوهش را کل دانشگاههای علوم پزشکی ایران دارای تولید علمی در پایگاه ISI Web of Science در سالهای 2006-1997 تشکیل میداد. نمونهگیری به روش غیراحتمالی انجام شد و 19 دانشگاه علوم پزشکی که حداقل 25 تولید علمی داشتند، از کل 42 دانشگاه علوم پزشکی ایران، به عنوان نمونه انتخاب گردید. منابع داده شامل پایگاه مذکور، ابزار گردآوری دادهها، سیستم جستجو و تحلیل استنادی پایگاه بود؛ ابزار تحلیل دادهها، نرمافزارآماری SPSS نسخهی 13 و روش تحلیل دادهها، آمار توصیفی بود. دادههای مورد نیاز در چهار بخش تولید، استناد، تأثیر استنادی و درصد مدارک استناد شده استخراج شد و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.یافتهها: رتبه بندی دانشگاهها بر مبنای شاخصهای کمی با رتبه بندی آنها بر مبنای شاخصهای کیفی نتایج متفاوتی در بر داشت. بین فهرست برترین دانشگاهها بر مبنای چهار شاخص، میزان همپوشانی 25 درصد بود و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها دانشگاهی بود که بر مبنای هر چهار شاخص در فهرست دانشگاههای برتر حضور داشت.نتیجهگیری: تفاوت نتایج رتبه بندی دانشگاهها بر مبنای شاخصهای کمی و کیفی، بیانگر لزوم به کار گیری شاخصهای کیفی در کنار شاخصهای کمی جهت ارزیابی عملکرد علمی دانشگاههای مزبور است.واژههای کلیدی: دانشگاهها؛ ارزشیابی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ شاخصها؛ ارزیابی اطلاعات.