نضال صرافزادگان؛ کتایون ربیعی؛ رضا روزبهانی؛ حیدرعلی عابدی؛ رویا کلیشادی؛ موسی علوی؛ خدیجه فریدون محصلی؛ غلامرضا حیدری؛ حسن آذریپور ماسوله
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: افزایش روزافزون مصرف دخانیات در دنیا سبب شد تا سازمان جهانی بهداشت اولین معاهدهی سلامتی خود را با عنوان «معاهدهی بینالمللی کنترل دخانیات (Framework Convention Tobacco Control یا FCTC)» در سال 2003 در خصوص دخانیات تدوین کند. کلیهی امضاکنندگان از جمله ایران متعهد شدند که آن را طی 3 سال به اجرا درآورند. این مطالعه جهت طراحی مدلی برای ارزشیابی ...
بیشتر
مقدمه: افزایش روزافزون مصرف دخانیات در دنیا سبب شد تا سازمان جهانی بهداشت اولین معاهدهی سلامتی خود را با عنوان «معاهدهی بینالمللی کنترل دخانیات (Framework Convention Tobacco Control یا FCTC)» در سال 2003 در خصوص دخانیات تدوین کند. کلیهی امضاکنندگان از جمله ایران متعهد شدند که آن را طی 3 سال به اجرا درآورند. این مطالعه جهت طراحی مدلی برای ارزشیابی اجرای این معاهده در ایران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه یک مطالعهی کیفی بود که در سال 1387 انجام گرفت و در آن با تعداد 265 نفر از سیاستگذاران، افراد ذینفع و سایر افراد جامعه، مصاحبه به عمل آمد. پس از استخراج کدهای سطح اول و دوم و تبدیل آنها به کدهای سطح سوم، مفاهیم اصلی مدل ارزشیابی به دست آمد.یافتهها: در مجموع 72 کد سطح سوم جمعآوری شد و به دنبال آن مفاهیم در 12 دستهی کلی طبقهبندی شدند. سپس با بررسی نحوهی تعامل این دستهها با یکدیگر، مدل ارزشیابی طراحی گردید.نتیجهگیری: بر اساس مفاهیم و مدل به دست آمده، ارزشیابی اجرای این معاهده در ایران باید در سطوح مختلف و با در نظر گرفتن همهی اهداف مرتبط با این مفاهیم انجام گیرد.واژههای کلیدی: ارزشیابی؛ مدلهای نظری؛ استعمال دخانیات.
نضال صراف زادگان؛ موسی علوی؛ کتایون ربیعی؛ حیدرعلی عابدی؛ احمد باهنر؛ سونیا زرفشانی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: ارزشیابی برنامههای مداخلاتی مبتنی بر جامعه، گامی اساسی و زیربنایی در راستای اصلاح و هدایت برنامهها به سمت اهداف نظام سلامت است. مطالعهی حاضر، رپاهنمایی مدیریت برنامه و تصمیمگیری جهت اصلاح مسیر از طریق ارزشیابی کیفی فرایند (Process evaluation) یک برنامهی مداخلاتی/آموزشی مبتنی بر جامعه تحت عنوان برنامهی قلب سالم اصفهان (IHHP ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی برنامههای مداخلاتی مبتنی بر جامعه، گامی اساسی و زیربنایی در راستای اصلاح و هدایت برنامهها به سمت اهداف نظام سلامت است. مطالعهی حاضر، رپاهنمایی مدیریت برنامه و تصمیمگیری جهت اصلاح مسیر از طریق ارزشیابی کیفی فرایند (Process evaluation) یک برنامهی مداخلاتی/آموزشی مبتنی بر جامعه تحت عنوان برنامهی قلب سالم اصفهان (IHHP یا Isfahan Healthy Heart Program) را گزارش کرده است. این برنامه با هدف پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر شکل گرفته است. ارزشیابی این برنامه هدف کسب بینش نسبت به اجرای مداخلات را دنبال میکند. روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی کیفی بود. جامعهی مورد مطالعه شامل سیاستگذاران، مدیران، مجریان و همکاران اصلی پروژه و نیز ذینفعان برنامهی قلب سالم اصفهان بودند. مکان انجام مطالعه، مشابه با محلهای اجرای پروژههای مداخلاتی برنامه در شهرستان اصفهان، زمان آغاز مطالعه سال 1384 و زمان پایان تحلیل سال 1387 بود. اطلاعات از طریق انجام مصاحبه با نمونهای هدفمند از 60 نفر به دست آمده، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: حاصل تحلیل دادههای کیفی در قالب چندین دسته طبقه بندی شدند که چهار مورد از مهمترین آنها شامل تجارب از منابع، نگرش به مداخلات، عوامل انگیزشی و مشارکت پایدار گزارش گردید. نتیجهگیری: این مطالعه برخی از عوامل زیربنایی مؤثر بر اجرای مداخلات آموزشی مرتبط با مدیریت سلامت را آشکار ساخت که مهمترین بخش آن را میتوان به عوامل انسانی در سطح عاملین اجرایی تعبیر کرد. مطالعه با تأکید بر نقش حیاتی منابع در پیشبرد مداخلات آموزشی نشان داد که کیفیتهای انسانی مانند نوع نگرش و میل به حرکت به سمت تغییر، تأثیر عمدهای بر پذیرش منابع مصرف شده و مداخلات آموزشی، به ویژه از جانب مدیران و عاملین اجرایی دارد. پیشنهاد میگردد که پذیرش این برنامهی آموزشی مبتنی بر جامعه و برنامههای مشابه، از جانب مخاطبان و به ویژه عاملین اجرایی به عنوان عاملی تعیین کننده در نحوهی مدیریت و در نتیجه موفقیت برنامه مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: ارزیابی نتایج و فرایند؛آموزش بهداشت؛ مدیریت.