شیرین عباسی؛ عبدالمجید خیام باشی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: امروزه به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی از ضروریات مدیریت است و یکی از روشهای آماری پیشنهاد شده در این سیستم، کنترل آماری فرایند میباشد. در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری این روش فرایندهای مدارک پزشکی در بیمارستان غرضی اصفهان مورد بررسی قرار گیرد.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی، گذشتهنگر و کاربردی بود که از سال 1382 ...
بیشتر
مقدمه: امروزه به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی از ضروریات مدیریت است و یکی از روشهای آماری پیشنهاد شده در این سیستم، کنترل آماری فرایند میباشد. در این مقاله سعی شده است تا با به کارگیری این روش فرایندهای مدارک پزشکی در بیمارستان غرضی اصفهان مورد بررسی قرار گیرد.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی، گذشتهنگر و کاربردی بود که از سال 1382 تا 1387 با جمعآوری شاخصهای فرایندی در ادارهی مدارک پزشکی بیمارستان غرضی انجام شد. در تدوین شاخصها ابتدا مطالعات کتابخانهای انجام و سپس ابزار جمعآوری اطلاعات در قالب دو چک لیست «زمان سنجی پذیرش و ترخیص» و «ارزیابی کمی پرونده» تدوین گردید. جامعهی آماری در مورد شاخصهای ارزیابی کمی، کلیهی بیماران پذیرش شده در بخشهای بستری بیمارستان و نمونهگیری به صورت سرشماری بود. برای زمانسنجی 1500 مورد به صورت تصادفی انتخاب گردید. دادهها در نرمافزار Excel ثبت و آنالیز گردید.یافتهها: در ارزیابی کمی نواقص پروندهای پزشکان، وجود نواقص پروندهای به میزان 6 درصد به عنوان استاندارد داخلی قابل قبول (حد سازمانی) به دست آمد. میزان شاخص زمان انتظار برای پذیرش بیمار در طول مدت مطالعه کاهش داشته و میانگین زمان انتظار بیمار از مراجعه تا انتقال به بخش حدود 53 دقیقه به دست آمد. حد سازمانی زمان صدور دستور ترخیص بیمار، 9:54 صبح محاسبه گردید.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد بیمارستان توانسته با استفاده از روشهای آماری، تغییرات فرایند خود را تحت کنترل درآورد و در صورت انحراف شاخصی از حد سازمانی تعیین شده، با تشکیل گروههای کاری نسبت به جلوگیری از ادامهی انحراف مبادرت ورزد. این شاخصها میتوانند کمک مؤثری در تدوین استانداردهای ملی و منطقهای بنمایند.واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ بیمارستانها؛ آمار؛ پذیرش بیمار؛ بررسیها؛ ارزیابی عملکرد.