مریم جهانبخش؛ مصطفی امینی رارانی؛ شهرام طهماسبیان؛ معصومه شهبازی
مریم جهانبخش؛ مجید متینفر؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی؛ اکبر حسنزاده؛ حبیباله نیکافراز
دوره 14، شماره 5 ، دی 1396، ، صفحه 199-204
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی دارای قابلیتهای بالایی برای ارایه اطلاعات و خدمات به مشتریان هستند. ارزیابی و مقایسه وبسایتهای بیمارستانی، میزان بهرهبرداری آنها از این قابلیتها را مشخص مینماید و به شکلگیری رقابت سازنده بین بیمارستانها کمک میکند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای وبسایت بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی و از دسته تحقیقات توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1396 انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل وبسایتهای 13 بیمارستان دولتی و 3 بیمارستان خصوصی شهر اصفهان بود. دادهها با استفاده از چکلیستی مشتمل بر 11 معیار اصلی و 69 معیار فرعی جمعآوری گردید و با استفاده از آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میانگین امتیازات کسب شده وبسایتهای بیمارستانهای دولتی و خصوصی در رابطه با 4 معیار اصلی «اطلاعات تماس و راههای دسترسی، خدمات پذیرش و نوبتدهی، ویژگیها، طراحی و روزامدی صفحات و روابط عمومی» وجود داشت، اما بین میانگین امتیازات به دست آمده در 7 معیار دیگر و نیز امتیاز کلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: با استفاده از نتایج مطالعه حاضر، مسؤولان این حوزه میتوانند گامهای جدیتری جهت ارایه اطلاعات و خدمات مطلوب به مشتریان بردارند تا برای جلب مشتریان بیشتر و افزایش رضایتمندی آنها وارد رقابت سازنده با یکدیگر شوند.
مریم جهانبخش؛ اصغر احتشامی؛ مهرناز حسینزهی
دوره 14، شماره 4 ، آبان 1396، ، صفحه 150-154
چکیده
مقدمه: طی چندین سال گذشته، برونسپاری با هدف ارتقای کیفیت خدمات و کنترل هزینهها در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونهای که برخی از بیمارستانها به برونسپاری بخشهای مختلف از جمله بخش مدیریت اطلاعات سلامت خود پرداختهاند. از آنجا که این بخش منبع اطلاعات محرمانه بهداشتی افراد است و تلفیق آن با بخش خصوصی قابل تأمل ...
بیشتر
مقدمه: طی چندین سال گذشته، برونسپاری با هدف ارتقای کیفیت خدمات و کنترل هزینهها در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونهای که برخی از بیمارستانها به برونسپاری بخشهای مختلف از جمله بخش مدیریت اطلاعات سلامت خود پرداختهاند. از آنجا که این بخش منبع اطلاعات محرمانه بهداشتی افراد است و تلفیق آن با بخش خصوصی قابل تأمل میباشد، مطالعه حاضر با هدف تعیین مؤلفههای حقوقی قراردادهای برونسپاری بخشهای مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، متن قراردادهای برونسپاری خدمات بخش مدیریت اطلاعات سلامت با استفاده از چکلیست در چهار محور «مفاد قرارداد، قراردادهای واگذاری، محرمانگی اطلاعات بیماران و وضعیت ملزومات و ابزار» در پنج بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به برونسپاری بخش مدیریت اطلاعات سلامت خود پرداخته بودند، بررسی شد. محورهای مذکور با هماهنگی امور حقوقی دانشگاه بر اساس مطالعه قراردادهای واگذاری بخش مدیریت اطلاعات سلامت مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از شاخصهای مرکزی در حد فراوانی توصیف گردید.یافتهها: بیشترین فراوانی رعایت مؤلفههای حقوقی در نسخ قراردادهای بیمارستانهای برونسپاری شده، به مؤلفه محرمانگی اطلاعات بیماران با فراوانی 1/47 درصد و کمترین فراوانی نیز به مؤلفه ابزار و ملزومات اختصاص داشت که هیچ یک از ابعاد این مؤلفه رعایت نشده بود. علاوه بر این، از بین پنج بیمارستان مورد بررسی، بیشترین فراوانی به یک بیمارستان آن هم با 5/35 درصد مربوط بود که نشان دهنده عدم توجه بیمارستانها و پیمانکاران به ابعاد حقوقی برونسپاری میباشد.نتیجهگیری: مؤلفههای حقوقی مندرج در قراردادهای برونسپاری خدمات بخش مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانهای مورد مطالعه، به توجه قابل ملاحظهای نیاز دارد. نتایج به دست آمده میتواند توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با هدف حفظ محرمانگی و حریم خصوصی بیماران به هنگام برونسپاری اطلاعات سلامت، مورد استفاده قرار گیرد.
هدی معمارزاده؛ مریم جهانبخش؛ مجید رضوانی؛ محمد سالکی؛ محمدرضا حبیبی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 90-94
چکیده
مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوههای مستندسازی و سازماندهی پروندههای پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش میباشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته میشود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالشهای آن پرداخته شد.روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوههای مستندسازی و سازماندهی پروندههای پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش میباشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته میشود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالشهای آن پرداخته شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی بود که در سال 1394 در بیمارستان الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. یکی از الزامات ایجاد فهرست مشکلات بیمار، ایجاد محتوای اطلاعاتی آن بود که بعد از طراحی نرمافزار آن، در دو بخش داخلی و جراحی اعصاب پیادهسازی شد.یافتهها: تجربه پیادهسازی نرمافزار فهرست مشکلات بیمار نشان داد که یکی از پرچالشترین الزامات این فرایند، ایجاد محتوای اطلاعاتی آن میباشد. مدیریت سیستم ترمینولوژی، مدیریت ثبت مشکلات بیمار و مدیریت مستندسازی بین گروهی از جمله چالشهای ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیمار بود.نتیجهگیری: پیادهسازی فهرست مشکلات بیمار به عنوان یکی از اجزای اصلی POMR به ویژه در محیطهای بستری که با گروههای درمانی متعددی مواجه هستند، دارای ملزومات چالش برانگیزی میباشد که نیاز به دانش و پشتیبانی مدیریتی، مالی و فنی مناسب دارد.
حمید مقدسی؛ مریم جهانبخش؛ رضا ربیعی؛ فرخنده اسدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 267-272
چکیده
مقدمه: دستیابی به مزایای بالقوه پرونده الکترونیک سلامت، مستلزم تعاملپذیری دادهها میباشد و تعاملپذیری نیز با پرونده الکترونیک سلامت مختصر عملیتر است تا پروندههای مفصل. از جمله الزامات تعاملپذیری، شناسایی و ایجاد ساختار متحدالشکل و استانداردی برای پروندههای الکترونیک است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل معماری ...
بیشتر
مقدمه: دستیابی به مزایای بالقوه پرونده الکترونیک سلامت، مستلزم تعاملپذیری دادهها میباشد و تعاملپذیری نیز با پرونده الکترونیک سلامت مختصر عملیتر است تا پروندههای مفصل. از جمله الزامات تعاملپذیری، شناسایی و ایجاد ساختار متحدالشکل و استانداردی برای پروندههای الکترونیک است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل معماری برای ساختار پرونده الکترونیک سلامت مختصر انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی- توصیفی بود و در آن ابتدا استانداردهای ساختاری پرونده الکترونیک سلامت بررسی شد. سپس، مدل ساختاری متناسب با پرونده مختصر طراحی و با استفاده از تکنیک Delphi، نظریات متخصصان کسب گردید. دادهها در مرحله تهیه مدل با استفاده از تحلیل محتوا و در مرحله اعتباریابی با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مدل پیشنهادی برای ساختار پرونده الکترونیک سلامت مختصر، مبتنی بر ادغام مدلهای ساختاری متناسب با پرونده مختصر شامل CCD (Continuity of Care Document)، MML (Medical Markup Language) و EHR extract (Electronic health record extract) (ISO 13606) طراحی گردید و مورد پذیرش صاحبنظران قرار گرفت.نتیجهگیری: ادغام مدلهای ساختاری استانداردهای MML، CCD و EHR extract به علت تعاملپذیری و قابلیت نگاشت متقابل با یکدیگر، میتواند منجر به ایجاد مدل ساختاری مناسبی برای پرونده الکترونیک سلامت مختصر شود و قالب مناسبی برای سازماندهی و مبادله این پرونده در سطوح جغرافیایی گسترده فراهم آورد.
مریم جهانبخش؛ ناهید توکلی؛ حبیب اله مختاری
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 138-148
چکیده
مقدمه: دورنمای پروندهس الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با ...
بیشتر
مقدمه: دورنمای پروندهس الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با استفاده از روش پدیدارشناسی (فنومنولوژی) و از طریق مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته به استنتاج تجارب صاحبنظران حوزهی سلامت در رابطه با چالش های اجرای پروندهی الکترونیک سلامت و راهکارهای حل چالش ها پرداخته شد. مصاحبه شوندگان بر اساس نمونهگیری به روش گلوله برفی (Snow Ball) مشتمل بر 3 پزشک، 4 نفر از مدیران بخش های مختلف سلامت و 8 نفر از سایر متخصصانی بودند که در سطح بیمارستانها و سایر مراجع مرتبط در این زمینه مانند معاونت درمان، سازمانهای بیمه، ستاد دانشگاه و استانداری در رابطه با محتوا و ساختار پروندهی الکترونیک سلامت مطلع و در این زمینه دارای فعالیتهای پژوهشی بوده و یا در برنامهریزی و معرفی پروندهی الکترونیک سلامت در استان اصفهان فعالیت داشتند. یافتهها: پژوهشگر چالشهای پروندهی الکترونیک سلامت در استان اصفهان و راهکارهای مربوط به حل آنها را در دو بعد زیرساختاری و ساختاری استخراج و تبیین کرد. نتیجهگیری: متأسفانه نتایج این مطالعه نشان داد با وجود آنکه پزشکان از مهمترین کاربران پروندهی الکترونیک سلامتاند، اما کمترین نظرات را در رابطه با چالشها ارایه دادهاند و این کاستی قابل تأمل است چرا که اگر دال بر کمرنگ بودن نقش آنها در معرفی و اجرای پروندهی الکترونیک سلامت باشد این امر نتایج زیانباری به دنبال خواهد داشت.
مریم جهانبخش؛ سکینه سقاییان نژاد اصفهانی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 792-801
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش کامپیوتر در مدیریت اطلاعات به تدریج انگیزهی سرمایهگذاری برای نرمافزارهای کاربردی در بخش مدارک پزشکی گسترش یافته است؛ اما آنچه در پذیرش و پیادهسازی موفقیتآمیز نرمافزارها حایز اهمیت است جلب نظر و حمایت کاربران میباشد. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نظرات کاربران دربارهی نرمافزارهای مورد استفاده ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به نقش کامپیوتر در مدیریت اطلاعات به تدریج انگیزهی سرمایهگذاری برای نرمافزارهای کاربردی در بخش مدارک پزشکی گسترش یافته است؛ اما آنچه در پذیرش و پیادهسازی موفقیتآمیز نرمافزارها حایز اهمیت است جلب نظر و حمایت کاربران میباشد. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نظرات کاربران دربارهی نرمافزارهای مورد استفاده در بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. نمونهی پژوهش با جامعهی پژوهش برابر بوده است و شامل کاربران نرمافزارهای بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان مشتمل بر 92 نفر بود. دادهها با استفاده از پرسشنامهای خود ساخته مشتمل بر 4 بخش مبنی بر ویژگیهای نرمافزارهای واحدهای بخش مدارک پزشکی گردآوری شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد با Cronbach’s alpha 98 درصد تأیید گردید و در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 در سطح آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بیشترین رضایت کاربران با میانگین 5/76 درصد از نرمافزارهای واحدهای کدگذاری و کمترین رضایت با میانگین 3/45 درصد از نرمافزارهای واحدهای بایگانی میباشد. بیشترین رضایت کاربران در واحدهای پذیرش مربوط به سهولت استفاده از نرمافزار با میانگین 100 درصد، در واحدهای کدگذاری مربوط به حذف انواع ایندکس به شیوهی دستی با میانگین 98 درصد، در واحدهای آمار بیشترین رضایت کاربران مربوط به حفظ محرمانگی اطلاعات با میانگین 100 درصد و در واحدهای بایگانی مربوط به سهولت استفاده از نرمافزار با میانگین 5/89 درصد میباشد.
نتیجهگیری: میانگین رضایت کاربران از مجموع نرمافزارهای بخش مدارک پزشکی 8/61 درصد میباشد که به طور عمده هم در راستای نقش تخصصی آنها نیست و این امر بیانگر کاستیهایی در طراحی نرمافزارهای مورد بررسی است. پیامد این کاستیها خدشهدار شدن رسالت سیستمهای کامپیوتری را در گردآوری، پردازش و توزیع دادهها به دنبال دارد و بهترین راهکار برای حل این معضل نیازسنجی از کاربران و متخصصان مدیریت اطلاعات بهداشتی قبل از طراحی و اجرای نرمافزارها در بخش مدارک پزشکی میباشد.
حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ فرخنده اسدی؛ مریم جهانبخش
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده ...
بیشتر
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده از سیستمهای اطلاعات و پایگاههای داده، ادغام آن را با شیوههای سنتی به یک الزام تبدیل کرده است. در این مقاله که از نوع مروری میباشد هدف آن است تا به بررسی مفاهیم مرتبط با داده کاوی و کاربرد آن در حوزهی سلامت پرداخته شود. واژههای کلیدی: داده کاوی؛ سلامت؛ دانش.
سکینه سقاییاننژاد اصفهانی؛ سعید سعیدبخش؛ مریم جهانبخش؛ محبوبه حبیبی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: با توجه به تأثیرات مثبت سیستم اطلاعات بیمارستانی در فرایند درمان بیماران و عملکرد سازمان، ضرورت دارد کیفیت خدماتی، که به وسیلهی این سیستمها ارایه میشود، مورد ارزیابی قرار گیرد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسهی نرمافزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای شهر اصفهان بر اساس مدل ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تأثیرات مثبت سیستم اطلاعات بیمارستانی در فرایند درمان بیماران و عملکرد سازمان، ضرورت دارد کیفیت خدماتی، که به وسیلهی این سیستمها ارایه میشود، مورد ارزیابی قرار گیرد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسهی نرمافزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستانهای شهر اصفهان بر اساس مدل تعدیل یافتهی Delone and MClean انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعهی تحلیلی بود که در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان در سال 1389 انجام شد. جامعهی پژوهش را کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی، طراحان سیستم و مسؤولین IT بیمارستان، مدیران و مسؤولین بخشهای اداری و بالینی مجهز به این سیستم تشکیل دادند. نمونهگیری از گروه کاربران (300 نفر) به روش تصادفی و در مورد دو گروه دیگر (212 نفر)، به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس سه معیار (کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر) منطبق بر مدل Delone and MClean بود که سه دسته پرسشنامهی مجزا طراحی گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با توجه به نظر استادان گروه و همچنین متخصصان علوم رایانه تأیید گردید. جهت برآورد پایایی پرسشنامهها از ضریب Cronbach's alpha استفاده گردید و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: میانگین نمرهی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایتمندی در انواع سیستمهای اطلاعات بیمارستانی و در بین بیمارستانهای مختلف، تفاوت معنیدار داشت (05/0 ≥ P). میانگین کلی معیارهای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایتمندی در انواع سیستمهای اطلاعات بیمارستانی 6/58، 8/60، 2/61 بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان اظهار داشت که معیارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در حد نسبتا مطلوب پیاده شده است. بنابراین برای رسیدن به حالت کاملا مطلوب، باید در طراحی سیستم به عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، نوع تخصص بیمارستان و همچنین انتظارات و تخصص کاربران توجه خاصی مبذول گردد. واژههای کلیدی: ارزیابی تکنولوژی؛ بیمارستانها؛ نرمافزار؛ سیستم اطلاعات بیمارستانی؛ مدلDelone and MClean .
مریم جهانبخش؛ ناهید توکلی؛ عباس حداد پور
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: سیستمهای بهداشتی در مدیریت حوادث غیر مترقبه با چالشهای منحصر به فردی روبرو است که از جملهی آنها تریاژ و درمان تعداد وسیعی از مصدومان و نیز مدیریت اطلاعات آنان میباشد. تضمین مستندسازی مصدومان به شیوهای صائب به عنوان مقدمهی مدیریت اطلاعات و تریاژ و درمان کارآمد آنان مستلزم پروندهی پزشکی مناسب و قابل استفاده در حوادث ...
بیشتر
مقدمه: سیستمهای بهداشتی در مدیریت حوادث غیر مترقبه با چالشهای منحصر به فردی روبرو است که از جملهی آنها تریاژ و درمان تعداد وسیعی از مصدومان و نیز مدیریت اطلاعات آنان میباشد. تضمین مستندسازی مصدومان به شیوهای صائب به عنوان مقدمهی مدیریت اطلاعات و تریاژ و درمان کارآمد آنان مستلزم پروندهی پزشکی مناسب و قابل استفاده در حوادث غیر مترقبه است. زیرا پروندهی پزشکی که در حالات عادی برای بیماران مورد استفاده واقع میشود، در موارد اضطراری و وقوع حوادث مؤثر نبست و کاربردی پیچیده خواهد داشت. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی پروندهی پزشکی مصدومان حوادث غیر مترقبه است که به وسیلهی آن بتوان در هنگام وقوع حوادث به سهولت و سرعت به مستندسازی اطلاعات و تریاژ مصدومان پرداختروش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی و از نوع کاربردی است. محیط انجام پژوهش کتابخانهها، مقالات تأیید شده در بانکهای اطلاعاتی و منابع اینترنتی بود. طی بررسی سازمانهای مسؤول رسیدگی به مصدومان حوادث غیر مترقبه در اصفهان محرز شد که در حال حاضر پروندهی پزشکی برای مستندسازی وضعیت مصدومان وجود ندارد. بنابراین ابتدا مراکز مختلفی که در دنیا مسؤول گردآوری و سازماندهی اطلاعات مصدومان حوادث غیر مترقبهاند مشخص شدند و ضمن مطالعهی تجربیات آنها، دادههای مورد نیاز پروندهی پزشکی در حوادث غیر مترقبه از متون علمی چاپی و الکترونیکی جمعآوری گردید؛ سپس پارامترهای ضروری پروندهی پزشکی در حوادث غیر مترقبه با بهرهگیری از 2 الگوی آمریکایی و اروپایی استخراج شدیافتهها: با توجه به شرایط و استانداردهای کشوری، الگوی مناسبی برای پروندهی مصدومان حوادث غیر مترقبه در دو محور ویژگیهای فیزیکی و عناصر اطلاعاتی با همکاری مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان طراحی و ارایه گردیدنتیجهگیری: از آنجا که در عملیات امداد حوادث غیر مترقبه پروندهی پزشکی باید ساده، گویا و قابل استفاده باشد، پروندهی پزشکی که در حالت عادی برای بیماران در بیمارستانها استفاده میشود برای مصدومان حوادث غیر مترقبه کارآیی ندارد. در الگوی پیشنهادی، پروندهی طراحی شده فرمی ساده و گویا است که در زمان بروز حادثه امکان مستندسازی اطلاعات مصدومان را فراهم میسازد و مرجعی سریع برای دسترسی به مهمترین اطلاعات فوریتی بالینی، اجرایی و آماری حوادث غیر مترقبه خواهد بودواژههای کلیدی: بلایا؛ تریاژ؛ مدارک پزشکی؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ مدیریت اطلاعات.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مریم جهانبخش
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: اندازهگیری اثربخشی مدیریت بیماری دیابت که خود مشتمل بر فرایند کیفیت مراقبت، پیامدهای بهداشتی و نحوهی پاسخدهی به مراقبت است، قبل از هر چیز یک تعریف چارچوبی مفهومی دربارهی این بیماری جهان شمول را میطلبد. مجموعهی حداقل دادههای MDS (Minimum Data Set) دیابت از طریق به کارگیری عناصر اطلاعاتی استاندارد، همراه با تعاریف یگانه و ...
بیشتر
مقدمه: اندازهگیری اثربخشی مدیریت بیماری دیابت که خود مشتمل بر فرایند کیفیت مراقبت، پیامدهای بهداشتی و نحوهی پاسخدهی به مراقبت است، قبل از هر چیز یک تعریف چارچوبی مفهومی دربارهی این بیماری جهان شمول را میطلبد. مجموعهی حداقل دادههای MDS (Minimum Data Set) دیابت از طریق به کارگیری عناصر اطلاعاتی استاندارد، همراه با تعاریف یگانه و تدارک شاخصهای اثربخشی مدیریت دیابت به ایجاد این چارچوب میانجامد. پژوهش حاضر با هدف مطالعهی حداقل مجموعهی دادههای دیابت به عنوان مبنای شاخصهای اثربخشی مدیریت دیابت در کشورهای آمریکا، استرالیا، اسکاتلند، فنلاند و در نهایت ارایه الگو برای ایران انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به صورت توصیفی انجام شد. در این پژوهش ابتدا با استفاده از پرسشنامه و چک لیست به بررسیMDS دیابت در شهر تهران پرداخته شد و روایی ابزار مذکور توسط استادان متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد به تأیید رسید. سپسMDS دیابت در کشورهای منتخب از طریق متون چاپی و الکترونیکی مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت الگوی پیشنهادی بر اساس نیاز کشور طراحی و با استفاده از تکنیک دلفی به نظر خواهی از صاحبنظران در اختیار آنها گذاشته شد. تحلیل دادهها در مرحلهی بررسی MDS دیابت در کشورهای منتخب با استفاده از جداول تطبیقی، تعیین وجوه اشتراک و افتراق مجموعهی دادهها و در مرحلهی اعتباریابی الگو با استفاده از آمار توصیفی در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی انجام گردید.یافتهها: الگوی حداقل مجموعهی دادههای دیابت در قالب 12 فرم و شاخصهای اثربخشی مدیریت دیابت برگرفته از آن طی اجرای تکنیک دلفی با 98 درصد فراوانی مورد تأیید واقع شد.نتیجهگیری: MDS دیابت با فراهم آوردن امکان مراقبت مستمر از بیماران، ایجاد ارتباط بین ارایه دهندگان مراقبت و تحلیل اثربخشی مراقبت فرد بیمار و جامعهی بیماران مبتلا به دیابت منجر به کنترل و پیشگیری دیابت خواهد شد. بنابراین، به کارگیری MDS دیابت در قالب فرمهای طراحی شده، استخراج شاخصهای شناسایی بیماران، شاخصهای اثربخشی فرایند مراقبت و کیفیت خدمات ارایه شده و شاخصهای پیامدهای به دست آمده، منتج به تضمین و ارتقای مدیریت دیابت میگردد.واژههای کلیدی: دیابت شیرین؛ اثربخشی مدیریت؛ دادهها؛ طراحی؛ شاخصها.
مریم جهانبخش؛ سکینه سقاییاننژاد اصفهانی
دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1389
چکیده
مقدمه: با توجه به تقاضای روزافزون کدگذاری صحیح و جامع دادههای بهداشتی با هدف گردآوری، تحلیل، تفسیر و مقایسه سیستماتیک آنها در ابعاد بالینی، علمی و مالی نمیتوان اهمیت دانش کدگذاران را در زمینه قواعد و رهنمودهای طبقهبندی بینالمللی بیماریها و اقدامات نادیده گرفت. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آگاهی کدگذاران ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به تقاضای روزافزون کدگذاری صحیح و جامع دادههای بهداشتی با هدف گردآوری، تحلیل، تفسیر و مقایسه سیستماتیک آنها در ابعاد بالینی، علمی و مالی نمیتوان اهمیت دانش کدگذاران را در زمینه قواعد و رهنمودهای طبقهبندی بینالمللی بیماریها و اقدامات نادیده گرفت. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان آگاهی کدگذاران از قواعد و اصول کدگذاری تشخیصها و اقدامات پزشکی در بیمارستانهای شهر اصفهان در سال1386 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی- تحلیلی بود. نمونه پژوهش با جامعه پژوهش برابر بود و تمام کدگذاران بیمارستانهای شهر اصفهان (32 نفر) را در بر داشت. دادهها با استفاده از پرسشنامهای خود ساخته شامل 35 سؤال بسته، مبنی بر رهنمودهای عام و خاص، کدگذاری و در قالب 5 هدف گردآوری شد. روایی پرسشنامه توسط استادان متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد (Test-retest) به تأیید رسید و در نهایت دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS در سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین آگاهی کدگذاران از قواعد و اصول کدگذاری تشخیصها و اقدامات پزشکی در حدود 45 درصد محاسبه گردید. بیشترین میزان آگاهی کدگذاران به ترتیب مربوط به نحوه استخراج تشخیص اصلی، سایر تشخیصها و اقدامات مربوط به آن (7/68 درصد) و قواعد و اصول کدگذاری اقدامات پزشکی (6/50 درصد) بود. همچنین کمترین میزان آگاهی کدگذاران به ترتیب مربوط به افتراق تشخیص اصلی از سایر تشخیصها (3/32 درصد) و قواعد و اصول عام کدگذاری (6/34 درصد) بود.نتیجهگیری: میزان آگاهی کمتر از 50 درصد کدگذاران، منجر به از بین رفتن مجموعهای از اطلاعات و طبقهبندی نادرست و به دنبال آن گزارشدهی غیر مؤثق اطلاعات میگردد. پیامد این امر ناکارآمدی واحدهای کدگذاری و خدشهدار شدن رسالت آنها، به خصوص رسالت پژوهشی آنها، در بیمارستانهای آموزشی است. بهترین پیشنهاد جهت حل این معضل، برنامهریزی آموزشهای مداوم ضمن خدمت برای کدگذاران میباشد واژه های کلیدی: آگاهی؛ تشخیص؛ بیمارستانها؛ طبقه بندیها.
اعظم السادات حسینی؛ حمید مقدسی؛ مریم جهانبخش
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1385
چکیده
مقدمه: امروزه دیابت شیرین به عنوان یکی از علل عمده ناخوشی ها، مرگ و میر و افزایش هزینه های بهداشتی در سراسر جهان محسوب می شود. نظام اطلاعات بالینی در بیمارستان ها به عنوان بخشی از نظام مدیریت اطلاعات دیابت به واسطه مدیریت داده های بیماران مبتلا به دیابت، مدیریت این بیماری را میسر می سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظام اطلاعات بالینی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه دیابت شیرین به عنوان یکی از علل عمده ناخوشی ها، مرگ و میر و افزایش هزینه های بهداشتی در سراسر جهان محسوب می شود. نظام اطلاعات بالینی در بیمارستان ها به عنوان بخشی از نظام مدیریت اطلاعات دیابت به واسطه مدیریت داده های بیماران مبتلا به دیابت، مدیریت این بیماری را میسر می سازد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظام اطلاعات بالینی دیابت در کشورهای آمریکا، اسکاتلند و فنلاند و ارائه الگو برای ایران انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی از دسته مطالعات توصیفی بوده است. در این پژوهش ابتدا وضعیت موجود نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای عمومی، اطفال و تخصصی شهر تهران مشتمل بر 27 بیمارستان از طریق پرسش از متخصصان غدد و سرپرستاران بخش ها و مطالعه متون و مشاهده فرم ها و مستندات موجود با استفاده از پرسشنامه و چک لیست بررسی گردید. سپس به بررسی نظام اطلاعات بالینی دیابت در کشورهای منتخب پرداخته شد و بر اساس نیاز کشور، الگوی پیشنهادی برای ایران طراحی و با استفاده از تکنینک دلفی به نظر خواهی از 25 نفر از صاحبنظران رشته های تخصصی غدد، داخلی و مدیریت اطلاعات بهداشتی گذاشته شد. روایی ابزارهای مربوط بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد تعیین گردید. تحلیل اطلاعات بر اساس مقایسه ویژگی های نظامهای پیشگفته در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی-نظری صورت گرفت. یافته ها: در طول تحلیل وضعیت موجود نظام اظلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای مورد مطالعه و نبود این نظام، پژوهشگران الگوی نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانها را براساس مطالعه آن در آمریکا، اسکاتلند و فنلاند و بر اساس نیاز کشور در قالب 7 محور مشتمل بر اهداف، تجهیزات و محل استقرار، مسوولین اجرایی، انواع داده ها و نحوه گردآوری آنها، پردازش داده ها، توزیع اطلاعات و ملاک و نحوه پیگیری و فراخوانی بیماران ارائه نمود که بعد از اجرای تکنیک دلفی 98 درصد توافق، مورد تایید واقع شد. نتیجه گیری: طراحی و اجرای نظام اطلاعات بالینی دیابت در بیمارستانهای عمومی و اطفال کشور، جهت مدیریت بیماری دیابت که دو هدف متعالی نظام های بهداشتی، یعنی کنترل کیفیت و کنترل هزینه ها را به دنبال دارد، توصیه می گردد. واژه های کلیدی: دیابت شیرین، نظام های مدیریت اطلاعات، نظام های اطلاعات بیمارستانی