فرشته فرزیانپور؛ حسین درگاهی؛ ناهید عین الهی؛ سارا آقابابا
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی هدف غایی ارزیابی آموزشی است. در این راستا ارزیابی درونی، قضاوت در مورد کیفیت و دستیابی به اهداف نظام آموزش را ممکن میسازد. بنابراین پژوهشگران بر آن شدند که به ارزیابی درونی گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکدهی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بپردازند.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی هدف غایی ارزیابی آموزشی است. در این راستا ارزیابی درونی، قضاوت در مورد کیفیت و دستیابی به اهداف نظام آموزش را ممکن میسازد. بنابراین پژوهشگران بر آن شدند که به ارزیابی درونی گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشکدهی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بپردازند.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی بود که به شیوهی کاربردی در سال 1385 در گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی اجرا شد. جامعهی مورد مطالعه شامل مدیریت گروه، 3 نفر اعضای کمیتهی ارزیابی، 5 نفر اعضای هیأت علمی، کلیهی دانشجویان، 20 نفر از دانشآموختگان و 4 نفر کارشناس بودند. نه پرسشنامه از نظر میزان مطلوب بودن بررسی شدند. گویههای پرسشنامه به لحاظ پایایی و روایی مورد تأیید نرمافزار ارزیابی درونی وزارتخانههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فنآوری قرار گرفت. در زمینهی تأیید پایایی Cronbach’s alpha85 درصد به دست آمد. جهت نمرهدهی به سؤالات پرسشنامه از مقیاس پنج گزینهای لیکرت (از بسیار نامطلوب تا بسیار مطلوب) استفاده گردید. در پایان دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و ابزار نرمافزاری SPSS تحلیل گردید.یافتهها: یافتهها بیانگر آن بود که بالاترین مطلوبیت کل را عامل هیأت علمی (53/3 از 5) با 70 درصد و کمترین مطلوبیت کل را عامل پژوهش (4/2 از 5) با 6/36 درصد به خود اختصاص دادهاند. نتیجهگیری: با توجه به عوامل، گروه مورد مطالعه در وضعیت تا حدی مطلوب قرار گرفت. با توجه به تحلیل SWOT گروه آموزشی فوق میتواند امتیاز بالاتری را در ارزیابیهای آتی به دست آورد.واژههای کلیدی: سنجش آموزش؛ مدیریت خدمات بهداشتی؛ دانشگاهها.