شفیع حبیبی؛ پیمان رضایی هاچه سو؛ راضیه طبقی
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
پرستاری مبتنی بر شواهد فرایندی است که در سالهای اخیر به عنوان شیوهای برای مراقبتهای بهداشتی و درمانی بر اساس جدیدترین یافتهها مطرح شده است. طی این فرایند پرستار میتواند با استفاده از شواهد تحقیقات موجود، مهارت بالینی خود و عملکرد بیمار، تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که پرستاران در عملکرد ...
بیشتر
پرستاری مبتنی بر شواهد فرایندی است که در سالهای اخیر به عنوان شیوهای برای مراقبتهای بهداشتی و درمانی بر اساس جدیدترین یافتهها مطرح شده است. طی این فرایند پرستار میتواند با استفاده از شواهد تحقیقات موجود، مهارت بالینی خود و عملکرد بیمار، تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که پرستاران در عملکرد مبتنی بر شواهد با مشکل مواجه بودهاند و بیشترین مشکل آنها یافتن بهترین شواهد، شناسایی منابع صحیح، استفاده از روشهای جستجوی بهینه و ارزیابی شواهد یا به طور کلی در استفاده از مهارتهای سواد اطلاعاتی ذکر شده است. قابلیتهای سواد اطلاعاتی شامل درک سازماندهی اطلاعات، توانایی جستجو در میان انواع ابزارهای چاپی و الکترونیکی به منظور بازیابی، گزینش و ارزیابی دقیق منابع اطلاعاتی و به کارگیری نتایج پژوهشها به طور مؤثر است. استفاده از کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی در فرایند آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد در نقش آموزش دهندگان سواد اطلاعاتی یا تأمین کنندگان نیاز اطلاعاتی حین کار، زمینهی تربیت کارکنان مراقبتهای بهداشتی درمانی با سواد اطلاعاتی و گرایش ایشان به بهرهگیری از پژوهشهای انجام شده را فراهم میسازد. هدف از نگارش این مقاله تعیین عوامل مؤثر بر پرستاری مبتنی بر شواهد، تأثیر سواد اطلاعاتی بر ارتقای پرستاری مبتنی بر شواهد و تعیین الگوهای جهانی سواد اطلاعاتی جهت ارتقای پرستاری مبتنی بر شواهد است که به روش مروری و با مطالعهی مقالات موجود در حوزهی سواد اطلاعاتی و پرستاری مبتنی بر شواهد انجام شده است.واژههای کلیدی: سواد؛ توسعه؛ پرستاری؛ آگاهی؛ اطلاعات.