سمانه تابنده؛ مهدی ابزری؛ سعید صالحی زاده
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1051-1062
چکیده
مقدمه: اجرای یک نظام مدیریت دانش در سازمان، یک حرکت جمعی و سازمانی است که همهی افراد در ردههای مختلف باید درگیر آن شوند. هدف از این پژوهش، شناسایی میزان تأثیر عوامل مؤثر (استراتژیهای سازمان، فنآوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی و ارتباطات فراسازمانی) بر پیادهسازی مدیریت دانش در بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: اجرای یک نظام مدیریت دانش در سازمان، یک حرکت جمعی و سازمانی است که همهی افراد در ردههای مختلف باید درگیر آن شوند. هدف از این پژوهش، شناسایی میزان تأثیر عوامل مؤثر (استراتژیهای سازمان، فنآوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی و ارتباطات فراسازمانی) بر پیادهسازی مدیریت دانش در بیمارستانهای خصوصی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی، از گروه میدانی و از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری تحقیق، شامل کلیهی مدیران و سرپرستان سه بیمارستان خصوصی سینا، سعدی و بهارستان شهر اصفهان (142 نفر) در سال 1389 بود؛ که با استفاده از جدول Kerjcie و Morgan، تعداد نمونه 104نفر به دست آمد و به شکل تصادفی طبقهبندی شده از جامعهی مورد نظر انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای محقق ساخته با 35 سؤال بسته بود که جهت سنجش روایی آن از روایی محتوایی و صوری استفاده شد و ضریب پایایی آن از طریق شاخص Cronbach's alpha معادل 95/0 برآورد گردید. در بخش تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای One sample t test، Independent t test، Tukey، One way anova و t2 Hotteling با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: از میان عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش، تنها تأثیر عامل استراتژیهای سازمانی در بیمارستانهای خصوصی بالاتر از سطح متوسط بود و تأثیر بقیهی عوامل کمتر از سطح متوسط بود.
نتیجهگیری: استراتژیهای سازمانی بیمارستانهای منتخب خصوصی شهر اصفهان، نسبت به سه مؤلفهی دیگر تحقیق، نقش بالاتری در پیادهسازی مدیریت دانش در این سازمانها، ایفا مینماید و به پیادهسازی مدیریت دانش در آنها کمک میکند.
مهدی ابزری؛ علی شائمی؛ منصوره پورمیری؛ کریم آذربایجانی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزهها یا نیازهای آنان است. مدیران با شناخت و پیشبینی انگیزهها و نیازهای واقعی کارکنان خود میتوانند به موقع و به طور صحیح به ارضای نیازها و انگیزههای آنان اقدام نمایند. مطالعهی حاضر به منظور شناخت عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام ...
بیشتر
مقدمه: رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزهها یا نیازهای آنان است. مدیران با شناخت و پیشبینی انگیزهها و نیازهای واقعی کارکنان خود میتوانند به موقع و به طور صحیح به ارضای نیازها و انگیزههای آنان اقدام نمایند. مطالعهی حاضر به منظور شناخت عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام گرفته است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- تحلیلی بودکه در سال 1388 انجام شد. جامعهی آماری شامل کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی بزرگ شهر اصفهان، در همهی ردههای شغلی پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و اداری پشتیبانی بود. تعداد نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونهی محدود و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 248 نفر برآورد شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای مشتمل بر 51 سؤال بود که در سه دستهی عوامل مادی، معنوی و سازمانی تقسیم شد. روایی ابزار، بر اساس روش روایی صوری و پایایی آن با ضریب Cronbach’s alpha 82 درصد برآورد گردید. دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین عوامل انگیزشی (مادی، معنوی و سازمانی) در بیمارستانهای دولتی و خصوصی متفاوت بود. به طوری که در بیمارستانهای دولتی عوامل مادی با میانگین 30/4، عوامل معنوی با میانگین 34/4 و عوامل سازمانی با میانگین 17/4 نسبت به بیمارستانهای خصوصی که میانگین این عوامل در آنها به ترتیب 18/4، 12/4 و 08/4 بودند، تفاوت معنیداری را نشان داد. نتایج آزمون فیشر در مقایسهی میانگین متغیرهای انگیزشی بر اساس ردهی شغلی، وضعیت استخدامی و مدرک تحصیلی تفاوت معنیداری را نشان داد.نتیجهگیری: کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی مورد مطالعه از اولویتهای انگیزشی متفاوتی برخوردار بودند. به طوری که در بیمارستانهای دولتی عوامل معنوی نسبت به بیمارستانهای خصوصی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. از اینرو مدیران این سازمانها بایستی با درک این تفاوتها در کارکنان مختلف، اقدام به برانگیختن آنان نمایند.واژههای کلیدی: انگیزش؛ کارکنان؛ بیمارستانها.
مهدی ابزری؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ هورسانا ایروانی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: فرهنگ شبکهی آداب درست رفتاری در زمان برقراری ارتباط از طریق شبکههای رایانهای یا فضای مجازی است. شناخت فرهنگ سازمانی حاکم در سازمان و ارتباط آن با فرهنگ شبکه، راهکارهای کاربردی را جهت توسعهی ارتباطات و ایجاد سازمان یادگیرنده از طریق اینترنت برای مدیران ارشد دانشگاه ارایه مینماید. هدف این مطالعه بررسی رابطهی بین فرهنگ ...
بیشتر
مقدمه: فرهنگ شبکهی آداب درست رفتاری در زمان برقراری ارتباط از طریق شبکههای رایانهای یا فضای مجازی است. شناخت فرهنگ سازمانی حاکم در سازمان و ارتباط آن با فرهنگ شبکه، راهکارهای کاربردی را جهت توسعهی ارتباطات و ایجاد سازمان یادگیرنده از طریق اینترنت برای مدیران ارشد دانشگاه ارایه مینماید. هدف این مطالعه بررسی رابطهی بین فرهنگ شبکهی اینترنتی و فرهنگ سازمانی در میان اعضای هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.روش بررسی: این مطالعه، پژوهشی همبستگی است که در آن تعداد 138 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1387 از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش دو پرسشنامهی فرهنگ سازمانی با ضریب اطمینان 97 درصد و فرهنگ شبکه با ضریب اطمینان 89 درصد مورد استفاده قرار گرفت. بررسی آماری و انجام محاسبات با استفاده از آمار توصیفی و از طریق نرمافزار SPSS صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از توزیع فراوانی، درصد و میانگین استفاده شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع بین فرهنگ شبکه و فرهنگ سازمانی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رابطه وجود دارد. همچنین بین دیدگاه اعضای هیأت علمی در خصوص مؤلفههای فرهنگ سازمانی نظیر توجه به جزییات، توجه به تیم، تهورطلبی و پایداری با توجه به جنسیت و نیز دیدگاه ایشان در خصوص مؤلفههای توجه به رهآورد و تهورطلبی بر حسب سابقهی خدمت و همچنین مؤلفههای نوآوری، خطرپذیری، توجه به جزییات، توجه به تیم، تهورطلبی و پایداری بر حسب مرتبهی علمی و مدرک تحصیلی اعضای هیأت علمی تفاوت وجود دارد. همچنین بین دیدگاه اعضای هیأت علمی در خصوص فرهنگ شبکه و ویژگیهای جمعیت شناختی اعضای هیأت علمی در سطح 05/0 P < تنها بر حسب مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد.نتیجهگیری: این پژوهش با تأکید بر اهمیت بسترسازی فرهنگی و آموزش کاربران شبکه در دانشگاه، پیشنهاد میکند که برای بالا بردن فرهنگ شبکه در دانشگاه و سهولت در ایجاد ارتباط بر اساس یک سری آداب و رسوم خاص، قوانین فرهنگ شبکه در بین اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توسعه یابد و ارتباطات رسمی سازمان با بهرهگیری از شبکههای اینترنتی گسترش یابد.واژههای کلیدی: فرهنگ؛ اینترنت؛ آموزش عالی؛ دانشگاهیان.