غلامرضا قاسمی؛ لیلا صفابخش؛ افسانه کریمی؛ سیمین شریفی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 17-23
چکیده
مقدمه: دانش کامپیوتری و فنآوری اطلاعات برای پرستاری و آیندهی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فنآوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آنها مهارتهای اطلاعرسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فنآوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد. ...
بیشتر
مقدمه: دانش کامپیوتری و فنآوری اطلاعات برای پرستاری و آیندهی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فنآوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آنها مهارتهای اطلاعرسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فنآوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی بود و جامعهی پژوهش دانشجویان ترم یک، سه، پنج و هفت پرستاری روزانه، مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکدهی پرستاری و مامایی زاهدان بودند که 56 نفر به صورت سرشماری در این مطالعه شرکت نمودند. علت انتخاب 4 گروه از دانشجویان در ترمهای مختلف بررسی پیشرفت مهارتهای کار با کامپیوتر در طی دورهی تحصیلی بود. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از چک لیست مهارتهای فنآوری اطلاعات استفاده شد. این چک لیست شامل هفت بخش در 7 مهارت - در مورد راهاندازی کامپیوتر (2 مورد)، کار با Windows (15 مورد)، Word (12 مورد)،Power Point (9 مورد)، Internet (10مورد)، اتصال به شبکه (3 مورد) و E-mail (13 مورد) بود که سوالات به صورت بله و خیر ارزشگذاری شدند، در مواردیکه دانشجو مهارت را صحیح انجام داد، نمرهی 1 و در غیر اینصورت نمرهی صفر داده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرمافزار SPSSنسخهی 16 استفاده شد و از فراوانی و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد. یافتهها: دادههای پژوهش نشان داد که نمرات مهارتها در دانشجویان ترم 3 و ترم 5 بیشتر از ترم 1 و 7 بوده است (03/0 = Pvalue) و میانگین نمرات دانشجویان پسر در تمامی مهارتها به جز Word و PowerPoint بیشتر از دختران بود (02/0 = Pvalue). نتیجهگیری: فارغالتحصیلان پرستاری امروزه باید بتوانند ابزارهای فنآوری اطلاعات مانند سیستم اطلاعات بالینی را استفاده کنند، بنابراین برنامهی درسی پرستاری باید به سمت افزایش فارغالتحصیلانی حرکت کند که آمادگی برای اجرای سیستم مراقبت مبتنی بر شواهد را داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف دانشکدهی پرستاری باید آموزش خود را بر مبنای مدیریت اطلاعات و آموزشهای مبتنی بر شواهد قرار دهد. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ دانشجویان پرستاری؛ مهارت
افسانه کریمی؛ یوسف مهدی پور؛ علی محمدپور؛ سمیرا پیروزان فر
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: تحقیق و پژوهش پس از آموزش نیروی انسانی یکی از ارکان توسعهی سالم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میباشد و دانشگاه اصلیترین رکن نظام تحقیقاتی محسوب میشود. البته در حال حاضر فاصلهی زیادی بین تولیدات علمی ایران با بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. از این رو مطالعهی حاضر به منظور بررسی موانع تحقیق از دید اعضای هیأت علمی دانشکدههای ...
بیشتر
مقدمه: تحقیق و پژوهش پس از آموزش نیروی انسانی یکی از ارکان توسعهی سالم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میباشد و دانشگاه اصلیترین رکن نظام تحقیقاتی محسوب میشود. البته در حال حاضر فاصلهی زیادی بین تولیدات علمی ایران با بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. از این رو مطالعهی حاضر به منظور بررسی موانع تحقیق از دید اعضای هیأت علمی دانشکدههای پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1386 انجام شد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی- مقطعی میباشد که در پاییز 1386 با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوا (Content validity) و پایایی آن با روش آزمون مجدد (test-retest) با ضریب همبستگی 85/0 تعیین شد. پرسشنامه به طور مستقیم به کلیهی اعضای هیأت علمی دانشکدههای پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (137 نفر) داده شد که از این تعداد، 83 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Excel و آمار توصیفی انجام شد.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اکثر (8/36 درصد) اعضای هیأت علمی از میان عوامل بازدارندهی انجام تحقیق، عوامل شخصی را بیتأثیر دانستهاند و سایر عواملی که از دید آنها به میزان زیاد جزء عوامل بازدارندهی انجام تحقیق بوده است عبارت از عوامل سازمانی- اداری 5/31 درصد، عوامل اقتصادی- مالی 7/27 درصد، عوامل وسایل- امکاناتی 8/25 درصد و عوامل اجتماعی 5/25 درصد بود.نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تحقیق در توسعهی یک کشور و با عنایت به یافتههای این پژوهش، جهت رفع موانع موجود در انجام تحقیق، توجه به موارد ذیل ضروری است: اصلاح فرایند بررسی و تصویب طرحهای پژوهشی و پایاننامهها، فراهم نمودن تسهیلات و امکانات پژوهشی، کاهش ساعتهای تدریس موظف و تقویت انجام پژوهشهای گروهی.واژههای کلیدی: پژوهش؛ دانشگاهها؛ کارکنان بهداشت و درمان.