فاطمه زندیان؛ فاطمه ولیپور؛ محمد حسنزاده
چکیده
مقدمه: کتابدرمانی میتواند برای طیفی از مشکلات سلامت روانی استفاده شود. زندانیان از جمله گروههای نیازمند توجه از نظر سلامت روانی میباشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتاب درمانی بر سلامت روانی زنان زندانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی بود. جامعه تحقیق را کلیه زندانیان ندامتگاه زنان شهر ری و نمونهها را 30 ...
بیشتر
مقدمه: کتابدرمانی میتواند برای طیفی از مشکلات سلامت روانی استفاده شود. زندانیان از جمله گروههای نیازمند توجه از نظر سلامت روانی میباشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتاب درمانی بر سلامت روانی زنان زندانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه تجربی بود. جامعه تحقیق را کلیه زندانیان ندامتگاه زنان شهر ری و نمونهها را 30 نفر از آنان تشکیل داد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اعضای نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله شامل 10 جلسه کتابدرمانی در طول یک ماه بود که برای گروه آزمون اجرا گردید. سلامت روانی قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازهگیری شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی 28-GHQ (28-General Health Questionnaire) بود. دادهها با استفاده از آزمون Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: پس از انجام مداخله، تفاوت معنیداری در نمره کلی سلامت روانی بین دو گروه آزمون و شاهد به نفع گروه آزمون وجود داشت (023/0 = P). همچنین، نمرات گروه آزمون در خرده مقیاسهای علایم جسمانی و اضطراب به طور معنیداری پایینتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: کتابدرمانی توانست سلامت روانی زنان زندانی را بهبود بخشد. نتایج به دست آمده میتواند برای استفاده کتابداران بالینی و گروههای مداخلهکننده در حوزه سلامت روان مفید باشد.
عبدالرضا نوروزی چاکلی؛ محمد حسنزاده؛ Abdolreza Noroozi Chakoli؛ Mohammad Hassanzadeh
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
بررسیها نشان میدهد که فعالیتهای مربوط به توسعهی علم، فنآوری و نوآوری، به عنوان پیشرانهای اصلی بهرهوری و رشد اقتصادی محسوب میشود و به طور چشمگیری به توسعهی اقتصادی و بهبود سطح زندگی جوامع یاری میرساند. بر این اساس، دولتها و سازمانهای بینالمللی، همواره با بهرهگیری از شیوههای مختلف و در ابعاد گوناگون، سنجش ...
بیشتر
بررسیها نشان میدهد که فعالیتهای مربوط به توسعهی علم، فنآوری و نوآوری، به عنوان پیشرانهای اصلی بهرهوری و رشد اقتصادی محسوب میشود و به طور چشمگیری به توسعهی اقتصادی و بهبود سطح زندگی جوامع یاری میرساند. بر این اساس، دولتها و سازمانهای بینالمللی، همواره با بهرهگیری از شیوههای مختلف و در ابعاد گوناگون، سنجش و ارزیابی علم، فنآوری و نوآوری را در دستور کار خود قرار میدهند.مقالهی حاضر در نظر دارد با تکیه بر روش کتابخانهای و بهرهگیری از اسناد، مدارک و شواهد موجود، ضمن شناسایی جایگاه شاخصهای علم سنجی در دستورالعملهای بینالمللی سنجش علم، فنآوری و نوآوری، رویکردها و شیوههای موجود در هر یک از این دستورالعملها را در زمینهی سنجش علم، فنآوری و نوآوری مورد بررسی، مطالعه و مقایسه قرار دهد و به ارزیابی مقایسهای ویژگیها و تفاوتهای آنها با یکدیگر بپردازد. شاخصهای علم سنجی «مؤسسهی اطلاعات علمی (ISI)»، «دستورالعمل اسلو (Oslo)» و «دستورالعملهای خانوادهی فراسکاتی (Frascati)»، که هر یک از ابعاد گوناگون سنجش علم، فنآوری یا نوآوری را مورد توجه قرار میدهد، از جمله مواردی است که در مقالهی حاضر مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که در هر یک از این دستورالعملها، شاخصهای کتاب سنجی و علم سنجی دارای جایگاه ویژهای است. نتایج این تحقیق میتواند ضمن گشودن افقهای تازهی این حوزه برای متخصصان علوم کتابداری و اطلاع رسانی، زمینههای لازم را برای ورود آنها به مباحث مطرح در این زمینه ایجاد نماید.واژههای کلیدی: سنجش آموزش؛ تکنولوژی؛ شاخصها؛ نوآوریها؛ توسعه.