مهرداد فرزندیپور؛ عباس شیخ طاهری؛ منیره صادقی جبلی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 646-654
چکیده
مقدمه: بیماران بر اساس حق استقلال فردی میتوانند پس از دریافت اطلاعات کامل، آگاهانه و داوطلبانه از درمان یا ادامهی آن امتناع نمایند. این پژوهش با هدف شناسایی دلایل امتناع از درمان، میزان امتناع و آگاهانه بودن امتناع از درمان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش تمامی 135 بیمار امتناع کننده ...
بیشتر
مقدمه: بیماران بر اساس حق استقلال فردی میتوانند پس از دریافت اطلاعات کامل، آگاهانه و داوطلبانه از درمان یا ادامهی آن امتناع نمایند. این پژوهش با هدف شناسایی دلایل امتناع از درمان، میزان امتناع و آگاهانه بودن امتناع از درمان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش تمامی 135 بیمار امتناع کننده از درمان در بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان (به استثنای مرکز روانپزشکی) در سه ماههی تابستان 1389 بودند. دادهها به وسیلهی پرسشنامهای شامل 35 سؤال که روایی و پایایی آن کنترل شده بود، به روش مصاحبه جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مهمترین دلایل ترخیص با رضایت شخصی بیماران، نداشتن شرایط روحی مناسب (83 درصد)، کیفیت کم مراقبتها(49 درصد) و توصیهی دوستان و خویشاوندان (5/35 درصد) بود. در رابطه با ابعاد اخذ رضایت آگاهانه در ترخیص با رضایت شخصی، بیماران معتقد بودند که ارایهی اطلاعات به ایشان در 2/64 درصد موارد، قابل درک بودن فرم ترخیص با میل شخصی در 2/69 درصد موارد و تعامل و ارتباط پزشک با بیمار در زمان دریافت رضایتنامهی ترخیص با میل شخصی در 72 درصد موارد، مناسب یا به طور تقریبی مناسب بوده است.
نتیجهگیری: بهبود شرایط روحی بیمار و ارتقای سطح کیفی خدمات پزشکی و امکانات درمانی میتواند منجر به کاهش میزان ترخیص با رضایت شخصی شود. به منظور بهبود کیفیت اخذ رضایتنامه، ترخیص با رضایت شخصی، لازم است سایر گزینههای درمانی به همراه منافع و عوارض هر یک و همچنین محتویات فرم رضایتنامه برای بیماران توضیح داده شود و پزشکان ضمن پی بردن به دلایل امتناع بیماران از درمان و درک آنها، سعی در برطرف نمودن دلایل و منصرف نمودن بیمار نمایند.
فاطمه روزبهانی؛ عباس شیخ طاهری؛ مهرداد فرزندیپور؛ فاطمه رنگرزجدی؛ زهره مبارک قمصری
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: هدف فعالیتهای آموزشی رشد آگاهی و تواناییهای بالقوهی انسان است. ارزیابی خدمات آموزشی نقش مؤثری در حصول کیفیت فعالیتهای آموزشی و افزایش مهارتهای فراگیران دارد. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد مربیان کارآموزی از نظر دانشجویان مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 85-1384 انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: هدف فعالیتهای آموزشی رشد آگاهی و تواناییهای بالقوهی انسان است. ارزیابی خدمات آموزشی نقش مؤثری در حصول کیفیت فعالیتهای آموزشی و افزایش مهارتهای فراگیران دارد. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد مربیان کارآموزی از نظر دانشجویان مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 85-1384 انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش مطالعهای توصیفی بود که بر روی کلیهی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتهی مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیم سال دوم 85-1384 که شامل 21 دانشجوی کاردانی و20 دانشجوی کارشناسی ترم آخر بودند، انجام گرفت. در این مطالعه، از پرسشنامهای مشتمل بر ده سؤال با پاسخهای بسته از بسیار خوب تا ضعیف که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، استفاده شد. در مجموع 328 پرسشنامه برای ارزیابی تمام مربیان کارآموزی (8 نفر) توزیع گردید؛ که از این تعداد 205 پرسشنامه عودت داده شد. تحلیل دادهها از طریق تعیین فراوانی مطلق و نسبی انجام گرفت.یافتهها: از نظر اکثر دانشجویان (2/71 درصد)، کنترل حضور و غیاب دانشجو در محل کارآموزی توسط مربیان کارآموزی در حیطهی بسیار خوب قرار داشت. رعایت موازین اخلاقی و اسلامی (7/69 درصد) و حضور به موقع مربی (8/67 درصد)، در مراتب بعدی قرار داشتند.نتیجهگیری: دانشجویان عملکرد مربیان کارآموزی را در حد بسیار خوب (61 درصد) ارزیابی نمودند. به نظر میرسد توجه به عواملی مانند پیگیری مشکلات کارآموزان، توضیح شرح وظایف کارآموز قبل از شروع دوره و نظارت بر یادگیری مهارتهای عملی ایشان میتواند باعث ارتقای هر چه بیشترکیفیت آموزش گردد.واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛کارآموزی؛ ارزیابی؛ کارآموزان.
سعید کریمی؛ سکینه سقائیاننژاد اصفهانی؛ مهرداد فرزندیپور؛ مریم اسماعیلی قیوم آبادی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: طراحی و اجرای حداقل مجموعهی دادهها (Minimum Data Set) در مراکز درمانی مقدمهی مدیریت اطلاعات بیماری است و ارتقای کیفیت مراقبت و کنترل آن را به دنبال دارد. MDSپیوند به عنوان مجموعهی گستردهای از واژهها و تعاریف پذیرفته شده قلمداد میشود و با فراهم آوردن یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی برای تصمیمگیری در صنعت سلامت متضمن ...
بیشتر
مقدمه: طراحی و اجرای حداقل مجموعهی دادهها (Minimum Data Set) در مراکز درمانی مقدمهی مدیریت اطلاعات بیماری است و ارتقای کیفیت مراقبت و کنترل آن را به دنبال دارد. MDSپیوند به عنوان مجموعهی گستردهای از واژهها و تعاریف پذیرفته شده قلمداد میشود و با فراهم آوردن یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی برای تصمیمگیری در صنعت سلامت متضمن دسترسی به دادههای بهداشتی دقیق و بدون ابهام بیماریها است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف مطالعهی حداقل مجموعهی دادههای نظام مدیریت اطلاعات پیوند اعضا در کشورهای کانادا، مالزی و استرالیا و ارایهی راهکار مناسب برای ایران انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به صورت تطبیقی در سال 1388 انجام شده است. ابتدا MDS پیوند موجود در کشور بررسی شد، سپس MDS پیوند در کشورهای منتخب به عنوان کشورهای پیشرو در سیستم ثبت پیوند از طریق متون و منابع الکترونیکی مورد مطالعه قرار گرفت. مرحلهی تحلیل دادههای MDS پیوند در کشورهای منتخب، با استفاده از جداول تطبیقی و تعیین وجوه اشتراک و افتراق مجموعهی دادهها انجام گردید و در نهایت با توجه به نتایج حاصل، مجموعهای از فرمهای ثبت پیوند اعضا برای کشور طراحی و پیشنهاد گردید.یافتهها: حداقل مجموعهی دادههای پیوند اعضا در قالب 23 فرم به صورت سه دسته (فرمهای ثبت گیرندهی پیوند، فرمهای ثبت اهدا کنندهی عضو، فرمهای پیگیری مراقبتهای بعد از پیوند و فرم اهدا کنندهی زنده و مرگ مغزی) طراحی و پیشنهاد گردید و مورد تأیید صاحبنظران واقع شد.نتیجهگیری: به منظور ثبت کلیهی دادهها و بررسیها و گزارشگیری آتی با مشخصههای متفاوت، باید فرمهای مختلفی جهت ثبت دادهها در فرایند اهدای اعضا طراحی شود تا دقیقترین اطلاعات به واسطهی تکمیل این فرمها وارد بانک اطلاعاتی شبکهی فراهمآوری اعضای پیوندی شود و مورد استفاده قرار گیرد. MDS پیوند در قالب فرمهای طراحی شده، منجر به کنترل هزینهها و ارتقای مدیریت پیوند در کشور میگردد. همچنین مطالعات بقا، میزان اهدا و اطلاعات مورد نیاز برای بررسیهای علمی و سیاستگذاریهای کشوری بر اساس این اطلاعات ممکن میباشد.واژههای کلیدی: دادهها؛ مدیریت اطلاعات؛ پیوندها؛ مطالعهی تطبیقی