علیرضا جباری؛ مسعود فردوسی؛ محمود کیوان آرا,؛ زهرا آقارحیمی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 878-886
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعهی آن تلاش میکنند. سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذینفعانی راکه از یک سو میتوانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از صنایع پرشتاب در جهان است و کشورهای مختلفی برای توسعهی آن تلاش میکنند. سیاستگذاران و تصمیمگیران صنعت گردشگری پزشکی برای موفقیت در این حوزه ابتدا باید ذینفعانی راکه از یک سو میتوانند از صنعت تأثیر بپذیرند و از سوی دیگر برآن تأثیر بگذارند، شناسایی و جایگاه آنان را برای همکاری و مشارکت مشخص نمایند. از این رو هدف مطالعهی حاضر، شناخت و تحلیل ذینفعان صنعت گردشگری پزشکی اصفهان و ارایهی راهبردهای مؤثر در توسعهی آن بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به روش مطالعهی کیفی در سال 1390 انجام شد. در مرحلهی اول ذینفعان کلیدی گردشگری پزشکی در استان اصفهان شناسایی و در مرحلهی دوم با ذینفعان کلیدی صنعت گردشگری پزشکی مصاحبه شد. به منظور تحلیل دادهها از مراحل تحلیل ذینفعان استفاده شد و در نهایت راهبردهای توسعهی گردشگری پزشکی ارایه گردید.
یافتهها: ذینفعان کلیدی صنعت گردشگری پزشکی در اصفهان به 9 دستهی اصلی تقسیمبندی شدند. این ذینفعان شامل استانداری، ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی، ارایه دهندگان خدمات بخش بهداشت و درمان، ارایه دهندگان خدمات گردشگری، بانک توسعهی صادرات، سرمایهگذاران بخش خصوصی و اتاق بازرگانی بودند. ویژگی ذینفعان نشان داد که از میان ذینفعان، روابط بینالملل دانشگاه علوم پزشکی، ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کلینیک از برنامهی دولت در زمینهی گردشگری پزشکی آگاهی کامل داشتهاند. از نظر قدرت ذینفعان، بیمارستان خصوصی، نظام پزشکی، سرمایهگذار و دانشگاه علوم پزشکی دارای قدرت زیاد بودند. از میان ذینفعان، دانشگاه علوم پزشکی، کلینیک، بیمارستان خصوصی و ادارهی کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در موضع کاملاً موافق قرار داشتند. با توجه به تحلیل ذینفعان، راهبردهای مؤثر شامل راهبردهای متمرکز بر افزایش قدرت، راهبردهای متمرکز بر افزایش موافقت و راهبردهای متمرکز بر حفظ موضع بود.
نتیجهگیری: در صنعت گردشگری پزشکی اصفهان ذینفعان مختلفی وجود دارند، بنابراین میتوان با طراحی شبکهی ذینفعان گردشگری پزشکی، تشکیل شورای استانی گردشگری پزشکی و مشخص شدن نقش و وظایف هر یک از ذینفعان، به صورت نظاممند و منسجم در راستای توسعهی گردشگری پزشکی اصفهان برنامهریزی، سیاستگذاری و تصمیمگیری نمود و راهبردهای مؤثری را در جهت تحقق اهداف مربوط به کار گرفت
علیرضا جباری؛ زهرا آقارحیمی؛ زهره صید مرادی؛ محبوبه فردوسی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 686-696
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی در شاخهی جراحی زیبایی به عنوان یکی از صنایع پیشرو در جهان، میتواند راهکاری برای تقویت ساختار بهداشت و درمان و رشد اقتصادی کشور باشد. این پژوهش، با هدف شناسایی قابلیتهای گردشگری جراحی زیبایی در شهر اصفهان صورت گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 انجام شد. مشارکت ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی در شاخهی جراحی زیبایی به عنوان یکی از صنایع پیشرو در جهان، میتواند راهکاری برای تقویت ساختار بهداشت و درمان و رشد اقتصادی کشور باشد. این پژوهش، با هدف شناسایی قابلیتهای گردشگری جراحی زیبایی در شهر اصفهان صورت گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع مطالعات کیفی بود که در سال 1389 انجام شد. مشارکت کنندگان پژوهش، مدیران و متخصصین جراحی پلاستیک، گوش و حلق و بینی مراکز ارایه دهندهی خدمات جراحی زیبایی شهر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی نیمه ساختاریافتهای بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. جهت تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش تحلیل چارچوبی استفاده شد.
یافتهها: 7 موضوع به عنوان عوامل کلیدی مرتبط با قابلیتهای گردشگری پزشکی در حوزهی جراحی زیبایی شناسایی شد که شامل قابلیت تقاضا، قابلیت محیطی، قابلیت نیروی انسانی، قابلیت زیرساختاری، همکاری بین بخشی، وضعیت رقابتی و افتراقی و رهبرادهای ترویجی بود. در رابطه با قابلیت تقاضا، مشارکت کنندگان اذعان داشتند که بیشتر بیماران جراحی زیبایی، ایرانیان مقیم خارج میباشند. از نظر آنان قابلیت محیطی و نیروی انسانی، وضعیت رقابتی و افتراقی در زمینهی مزیت هزینه به عنوان قابلیت مطلوب بودهاند. مشارکت کنندگان اعتقاد داشتند که قابلیت زیرساختاری گردشگری پزشکی از جمله مراکز ارایه دهندهی خدمات جراحی زیبایی، برنامهی مدون و دستورالعمل شفاف، استاندارسازی قیمتها و توجه به بیمهی مسؤولیت کارامد، همکاری بین بخشی و رهبرادهای ترویجی و وضعیت رقابتی و افتراقی در زمینهی رقابت مراکز درمانی در وضعیت مطلوبی نیستند.
نتیجهگیری: با توجه به آن که شهر اصفهان در حوزهی جراحی زیبایی از قابلیتهای مناسبی در رابطه با نیروی انسانی متخصص و ویژگیهای محیطی برخوردار است، از این رو برای ارتقای صنعت گردشگری پزشکی در این شهر، توجه همه جانبه به ابعاد مختلف از جمله تدوین برنامههای مناسب، تقویت زیرساختهای پایه، هماهنگی بین بخشی و بازاریابی مؤثر لازم است.
مسعود فردوسی؛ علیرضا جباری؛ محمود کیوان آرا؛ زهرا آقارحیمی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1169-1178
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر شده در زمینهی گردشگری پزشکی در بازهی زمانی 11-2000 پرداخته شد. مقالات به دست آمده به روش آمار توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.
یافتهها: از میان 28 مقالهی مورد بررسی، 11 مورد از نوع مقالات پژوهشی، 3 مورد به صورت مطالعات موردی در کشورهای مکزیک، هند، مجارستان، آلمان و ایران و 14 مورد به صورت مطالعات مروری، بررسی اسناد و دادههای گذشته بود. محورهای اصلی مطالعات شامل تعریف گردشگری پزشکی، انگیزههای گردشگران پزشکی و عوامل توسعهی گردشگری پزشکی، مسایل اخلاقی در گردشگری پزشکی و تأثیر گردشگری پزشکی بر نظام سلامت و بازاریابی در گردشگری پزشکی بود.
نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده نشان دهندهی تعریف یکسان گردشگری پزشکی در مقالات و انگیزههای متنوع گردشگران پزشکی میباشد. با این وجود، طیف وسیعی از مبانی مربوط به گردشگری پزشکی در زمینهی منافع و عواقب آن در مطالعات وجود دارد، به طوری که بیشتر مطالعات کشورهای در حال توسعه، نشان دهندهی منافع گردشگری پزشکی و بیشتر مطالعات کشورهای پیشرفته نشان دهندهی عواقب گردشگری پزشکی میباشد. در نهایت، میتوان گفت موضوع گردشگری پزشکی با توجه به سیاستها و برنامههای هر کشور متفاوت است و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در داخل کشور به منظور روشن شدن واقعیت مسأله لازم و ضروری میباشد.
سعید کریمی؛ مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدیبخش
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب ...
بیشتر
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب و مزایای این واگذاری انجام گرفته است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی مورد پژوهش، تمام مدیران معاونت درمان و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان (60 نفر) بودند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست و پرسشنامهی محقق ساختهی عوامل مربوط به واگذاری بود که اعتبار آن مورد تأیید استادان رشتهی مدیریت خدمات بهداشت و درمان قرار گرفت و روایی آن بر اساس آزمون Cronbach’s alpha 80 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی به کمک نرمافزار 18SPSS استفاده گردید. یافتهها: بین خدمات درمانی- پاراکلینیکی واگذار شده، بخشهای بستری، فیزیوتراپی، رادیولوژی و سونوگرافی بالاترین درصد واگذاری (33 درصد) و بین خدمات پشتیبانی واگذار شده، خدمات کاخداری، نگهداری و تأسیسات، بالاترین درصد واگذاری (100 درصد) را داشتند. میزان بازگشت پرسشنامهها 88 درصد (53 نفر) بود. از دیدگاه مدیران، از بین مزایای واگذاری، توجه بیشتر به مشتری داخلی و خارجی (بیمار و پرسنل) در بخش خصوصی، بالاترین امتیاز (2/57 درصد) را به خود اختصاص داد. در ارتباط با معایب واگذاری، تحمیل هزینه به بیماران و افزایش کل هزینهها، بالاترین امتیاز (6/45 درصد) را گرفت. از بین موانع واگذاری، فراموش کردن هدف واگذاری (کارایی) و تبدیل شدن واگذاری به هدف، بالاترین امتیاز (6/60 درصد) را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: اگر چه دیدگاه مدیران نسبت به واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت به نسبت موافق بود، اما از نظر آنها موانعی در زمینهی واگذاری موفق وجود داشت؛ از اینرو بر ضرورت رفع موانع واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت، تأکید میگردد. توسعهی زیرساختهای اساسی واگذاری همچون رقابتی کردن، ارتقای فرهنگ واگذاری، آموزش و اصلاح باورهای مسؤولین و برقراری سیاستهای تشویقی برای موفقیت واگذاری در بخش سلامت توصیه میشود. واژههای کلیدی: مدیران؛ واگذاری؛ خدمات سلامت.
ناصر صدر ممتاز؛ زهرا آقارحیمی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعهی پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک مینماید. با توجه به کم هزینه بودن و پر درآمد بودن این صنعت، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، توجه خود را بر این بخش صنعت متمرکز و برای آن برنامهریزی میکنند. این پژوهش به منظور بررسی عوامل مؤثر در توسعهی گردشگری پزشکی با توجه به نظرات مدیران ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی به عنوان یکی از ابعاد گردشگری به توسعهی پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک مینماید. با توجه به کم هزینه بودن و پر درآمد بودن این صنعت، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، توجه خود را بر این بخش صنعت متمرکز و برای آن برنامهریزی میکنند. این پژوهش به منظور بررسی عوامل مؤثر در توسعهی گردشگری پزشکی با توجه به نظرات مدیران بیمارستانهای منتخب شهر تهران و اولویتبندی آنها انجام گرفته است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که در سال 88-1387 بر روی 17 نفر از مدیران (مدیر بیمارستان، مدیر ارتقای کیفیت، مدیر پرستاری) بیمارستانهای هاشمی نژاد، دی، صارم، لاله، پارسیان، بقیهاله و مرکز قلب شهر تهران انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی دو بخشی بود. پرسشنامه پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 87 درصد به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط مدیران تکمیل گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای تحلیل توصیفی درصد فراوانی و میانگین و آزمونهای تحلیل استنباطی T-test و One Way ANOVA مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت عوامل مؤثر در توسعهی گردشگری پزشکی در چهار شاخص استراتژی توسعهی زیر ساخت عمومی، استراتژی توسعهی منابع انسانی، استراتژی سیستم اطلاعاتی و بازاریابی، استراتژی توسعهی محصولات و شاخص ارتقای صنعت گردشگری پزشکی اولویتبندی شد.یافتهها: 6/70 درصد مدیران مسوول در بخش خصوصی، 7/64 درصد خانم، 2/41 درصد مدیر پرستاری و 3/33 درصد مدیران کمتر از یک سال با موضوع گردشگری پزشکی آشنا بودند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین توسعهی صنعت گردشگری پزشکی با شاخصهای مؤثر در توسعه، رابطهی معنیداری وجود داشت (05/0 > P). همچنین مهمترین عوامل تأثیرگذار در توسعهی صنعت گردشگری پزشکی از دیدگاه مدیران به ترتیب استراتژی توسعهی زیر ساخت عمومی، استراتژی توسعهی منابع انسانی، استراتژی توسعهی سیستم اطلاعاتی و بازاریابی واستراتژی توسعهی محصول بوده است.نتیجهگیری: با توجه به یافتهها پیشنهاد میشود دولت ایران برای توسعهی گردشگری پزشکی تمامی عوامل مؤثر در صنعت گردشگری پزشکی را در نظر بگیرد و با تدوین یک برنامهی جامع و هماهنگ، صنعت گردشگری پزشکی کشور را توسعه دهد.واژههای کلیدی: گردشگری پزشکی؛ استراتژیهای توسعه؛ منابع انسانی
محمدحسین یارمحمدیان؛ زهرا آقارحیمی؛ هادی حیاتی آبباریک؛ رقیه محمدی بخش
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارشهای پزشکی محدود کردهاند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژهای در بررسی مسایل سیستمهای بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریهها و نظریهپردازی در حوزهی مدیریت و برنامهریزی ...
بیشتر
امروزه مطالعات موردی در تحقیقات بالینی گسترش زیادی دارند، تا حدی که برخی کاربرد این مطالعات را تنها به گزارشهای پزشکی محدود کردهاند. اما روش تحقیق موردی به عنوان یک الگوی تحقیق عمیق و جامع در حال کسب جایگاه ویژهای در بررسی مسایل سیستمهای بهداشتی- درمانی و نیز ارزیابی نظریهها و نظریهپردازی در حوزهی مدیریت و برنامهریزی سلامت میباشد. پژوهشگر از راه مطالعهی موردی به کشف، توصیف یا توضیح یک مورد (یک فرد، یک فرایند، یک برنامه و یا یک مؤسسه) به منظور به دست آوردن دیدی عمیق دربارهی آن میپردازد. هدف این مقاله بررسی روش مطالعهی موردی به عنوان یک روش جامع برای نظریهپردازی در حوزهی مدیریت بهداشت و درمان و ارزیابی کاربردهای آن میباشد. روش تحقیق در این مقاله، روش مروری است و با استفاده از آن ضمن توصیف روش مطالعهی موردی به عنوان یک مطالعهی جامع و در سطح کلان به عنوان یک راهبرد ترکیبی، به بررسی دقیق اهداف مطالعهی موردی، تعریف مورد و انواع آن و چگونگی انتخاب مورد پرداخته میشود. همچنین انواع مطالعهی موردی، چارچوب مفهومی مورد استفاده در آن و مراحل اجرایی مطالعهی موردی به بحث گذاشته خواهد شد. در نهایت ابزارهای مورد استفاده در این قبیل پژوهشها و چگونگی تعیین روایی و پایایی آنها بیان میگردد. ضمن مرور و تحلیل متون منتشر شده در زمینهی مطالعات موردی، نتیجه گرفته میشود روش مطالعهی موردی در تحقیقات مدیریت بهداشت و درمان مورد غفلت قرار گرفته است. با عنایت به ویژگیهای این روش مطالعه، بررسیهای بیشتر در زمینهی انواع و موارد کاربرد آن و نیز استفاده از آن در تحقیقات نظام سلامت و نقد و ارزیابی بیشتر آن پیشنهاد میشود.واژههای کلیدی: مطالعهی موردی؛ روشهای تحقیق؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)؛ پژوهش.