مسعود فردوسی؛ مریم یعقوبی؛ سید سلمان علوی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
سالانه پژوهشگران و استادان بسیاری در دانشگاهها به امر پژوهش و تولید علم مشغول هستند. نتایج این پژوهشها اغلب به صورت گزارش نهایی، چاپ مقالههای تخصصی و غیره منتشر میشود، اما آیا این گزارشهای طولانی که با زبانی فنی و پیچیده تهیه شدهاند، به ما این اطمینان را میدهند که نتایج تحقیق به گونهای قابل فهم گسترش مییابد و در اختیار ...
بیشتر
سالانه پژوهشگران و استادان بسیاری در دانشگاهها به امر پژوهش و تولید علم مشغول هستند. نتایج این پژوهشها اغلب به صورت گزارش نهایی، چاپ مقالههای تخصصی و غیره منتشر میشود، اما آیا این گزارشهای طولانی که با زبانی فنی و پیچیده تهیه شدهاند، به ما این اطمینان را میدهند که نتایج تحقیق به گونهای قابل فهم گسترش مییابد و در اختیار نیازمندان به این نتایج قرار میگیرد؟ هدف از این یادداشت کوتاه، معرفی راهکاری برتر برای نشر دستاوردهای پژوهش و توصیههای اجرایی در مورد نحوهی نگارش آن است. این متن، حاصل یک تحقیق مروری است که در آن، اغلب از منابع اینترنتی برای معرفی قالبی خلاصه از گزارش پژوهش با نام «خلاصهی اجرایی» استفاده شده است. باید به خاطر داشت که از قالب خلاصهی اجرایی در موارد متعددی استفاده میشود؛ مانند زمانی که پروپوزال یا پیشنهادی را برای یک مناقصه یا مزایده تهیه میکنیم و یا زمانی که تصمیم داریم خلاصهای از دستاوردهای پژوهش خود را به دست افراد مؤثر (سیاستگذاران، تصمیمگیران، مدیران و بهرهبرداران پژوهش) برسانیم که در این مقاله، همین کاربرد بیش از همه مد نظر ما است. واژههای کلیدی: تحقیق؛ انتشارات؛ استراتژی تحقیق.
مسعود فردوسی؛ سید سلمان علوی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: فرآیند انتقال و تبادل دانش (Knowledge Transfer & Exchange یا KTE) در واقع بخشی از مدیریت پژوهش است که دانش حاصل از پژوهش را از بیمصرفی به عرصهی عمل منتقل میکند. بهرهبرداری شایسته از نتایج پژوهش متضمن مدیریت صحیح پژوهش میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت انتقال و تبادل دانش در شرایط فعلی در مراکز تحقیقاتی و معاونتهای پژوهشی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: فرآیند انتقال و تبادل دانش (Knowledge Transfer & Exchange یا KTE) در واقع بخشی از مدیریت پژوهش است که دانش حاصل از پژوهش را از بیمصرفی به عرصهی عمل منتقل میکند. بهرهبرداری شایسته از نتایج پژوهش متضمن مدیریت صحیح پژوهش میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی وضعیت انتقال و تبادل دانش در شرایط فعلی در مراکز تحقیقاتی و معاونتهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بررسی نقاط نیازمند بهبود در این زمینه بوده است.روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی و از نوع مقطعی بود و در سال 1389 انجام شد. ابتدا برای مسؤولان و کارشناسان مراکز و معاونتهای پژوهشی دانشکدهها،کارگاه توجیهی KTE برگزار گردید و کارشناسان با نحوهی تکمیل پرسشنامه آشنا شدند. سپس پرسشنامهی خود-ارزیابی انتقال و تبادل دانش که پیشتر در «مرکز تحقیقات بهرهبرداری از دانش سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران» تهیه و روایی و پایایی آن محاسبه شده بود، توسط کارشناسان مراکز تحقیقاتی و معاونتهای پژوهشی دانشکدههای دانشگاه تکمیل شد. پس از جمعآوری و نمرهگذاری پرسشنامهها، اهداف مطالعه توسط نرمافزار Excel مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین وضعیت مربوط به تولید دانش با کسب 63 درصد از کل امتیاز بود و از سوی دیگر بخش «سؤال دانش» یا تعیین اولویتهای پژوهشی و ارتباط با ذینفعان با 30 درصد از کل امتیاز قابل کسب، دارای نمرهی کمتری بود.نتیجهگیری: لازم است مراکز تحقیقاتی به سمت ارتباط جدیتر و مستمر با ذینفعان برای تعیین موضوعات پژوهشی و اولویتبندی آنها حرکت کنند. انجام پژوهشهای سفارشی و جذب گرانتهای پژوهشی (به ویژه از منابع خارج دانشگاهی) باعث ارتباط بیشتر باذینفعان میشود و استفاده از دستاوردهای پژوهشی نیز به نوعی تضمین خواهد شد. همچنین توجه به موضوع انتقال دانش میتواند در اشاعهی دستاوردهای پژوهشی و انتقال صحیح و کامل پیام هر پژوهش به مخاطبان ویژهی آن مؤثر باشد.واژههای کلیدی: پژوهش؛ ارزیابی؛ انتقال اطلاعات؛ دانش؛ دانشگاهها.