دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: سرعت تحولات در عرصهی فنآوری اطلاعات، حجم عظیم اطلاعات، تنوع محملهای اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی روزافزون، همگامی کتابداران با این تحولات به منظور پاسخگویی سریع، صحیح و با کیفیت به نیازهای کاربران را میطلبد. برنامهریزی برای آموزش کتابداران در گرو انجام مطالعات دقیق نیازسنجی است و این پژوهش با هدف نیازسنجی دورههای ...
بیشتر
مقدمه: سرعت تحولات در عرصهی فنآوری اطلاعات، حجم عظیم اطلاعات، تنوع محملهای اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی روزافزون، همگامی کتابداران با این تحولات به منظور پاسخگویی سریع، صحیح و با کیفیت به نیازهای کاربران را میطلبد. برنامهریزی برای آموزش کتابداران در گرو انجام مطالعات دقیق نیازسنجی است و این پژوهش با هدف نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان انجام گرفته است.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوهی پیمایشی در سال 1387 انجام گرفته است. جامعهی پژوهش را کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان که به شیوهی سرشماری انتخاب شدند و تعداد آنها 180 نفر بود، تشکیل دادند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته انجام شد و در نهایت تحلیل دادههای 142 پرسشنامهی عودت داده شده با نرمافزار SPSS صورت گرفت. روایی پرسشنامه با نظر خواهی از استادان و پایایی آن با محاسبهی Cronbach’s alpha 82/0 سنجیده شد.یافتهها: نتایج نشان داد بیشترین میزان نیاز در حوزهی آموزش ضمن خدمت عبارت از آشنایی با شیوههای جستجوی اطلاعات در اینترنت، اصول مهارتهای ارتباطی کتابداران و آشنایی با بانکهای اطلاعاتی و جستجو در آنها و روش تحقیق در کتابداری و اطلاع رسانی هستند.نتیجهگیری: میبایست اولویت ارایهی آموزشهای ضمن خدمت در کتابخانهها به موارد ذکر شده در یافتهها اختصاص یابد و این دورهها با محتوای آموزشی غنی، مدرسان متخصص و به طور مداوم در کتابخانهها اجرا شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.واژههای کلیدی: کارآموزی ضمن خدمت؛ بررسی نیازها؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ نیازهای آموزشی.