نقش پرونده الکترونیک سلامت در ارایه خدمات مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان نجف‌آباد

محبوبه حجتی؛ وجیهه حجتی؛ اسداله شمس

دوره 18، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 7-11

https://doi.org/10.22122/him.v18i1.4217

چکیده
  مقدمه: صنعت سلامت در سال‌های اخیر با اجرای پرونده الکترونیک سلامت EHR (Electronic Health Record)، باعث ایجاد تغییرات شگرفی در اجرای خدمات خود شده است و متخصصان بر این باور هستند که بهره‌گیری کامل از EHRs، بهترین راه بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی می‌باشد و کاهش اشتباهات پزشکی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش EHR در ...  بیشتر

دیدگاه کارشناسان نظام بهداشت و درمان شهرستان اصفهان راجع به نتایج ادغام بهداشت روان در سیستم بهداشت ایران

اسدا... شمس؛ سعید افروغ؛ مرضیه فتاحی؛ مرضیه جوادی

دوره 10، 7 (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1034-1043

چکیده
  مقدمه: بهداشت روانی همانند سلامت جسمی، علمی برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی از اولین لحظات حیات تا پایان آن و دوره‌ی سالمندی می‌باشد. در جوامع پیچیده‌ی امروزی، ناهنجاری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب، ترس، ناامنی، خودکشی، پرخاش‌گری، قتل، غارت، اعتیاد، طلاق، انحرافات جنسی، صرع و امثال این‌ها به عنوان بیماری‌‌های روانی بیش از پیش ...  بیشتر

رابطه‌ی بین میزان مهارت‌های زندگی با سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اسد اله شمس؛ کیوان کاوه؛ بهاره افروغ؛ سحر احمدی

دوره 10، 7 (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1059-1065

چکیده
  مقدمه: یکی از عوامل آسیب‌زا در مدیریت منابع انسانی هر سازمان، فقدان و یا ضعف سلامت روانی و به‌ویژه مهارت‌های زندگی است. این دو عامل از جمله توانایی‌های ارتباطی لازم در مواجهه با مشکلات زندگی روزمره یا همکاری در محیط کار و تحصیل، به‌خصوص برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه است. هدف کلی تحقیق حاضرتعیین رابطه‌ی بین میزان سلامت ...  بیشتر

دیدگاه مدیران سلامت اصفهان از اصول فلسفی مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی

اسداله شمس؛ مژگان مصدق؛ سعید افروغ؛ الهام اسدی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1081-1086

چکیده
  مقدمه: امروزه بیش از هر زمان دیگر فراموش کرده‌ایم که حل دشواری‌های بهداشتی بستگی به آن دارد که خود مردم چه کاری را باید برای خودشان انجام دهند. وظیفه‌ی خطیر خدمات بهداشتی هوشمندانه از جمله نظام مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی (Primary health care یا PHC)، کمک به سلامتی مردم با تأکید بر پیشگیری، در مقابل خدمات پزشکی با هزینه‌های کمرشکن، وابستگی‌آور ...  بیشتر

تعیین میزان معیارهای مشتری مداری در آموزش بر اساس دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اسداله شمس؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ اکبر حسن زاده؛ هادی حیاتی آب باریک

دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1086-1096

چکیده
  مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایه‌ی خدمات بیشتر به مشتری‌ها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمی‌شود؛ بلکه ضرورتی انکار‌ نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعه‌ی همه جانبه‌ی هر کشور می‌باشد. از این‌رو، هدف از این پژوهش ...  بیشتر

شناسایی نیازهای سطوح بلوغ سازمانی بر اساس «مدل بالندگی توانمندی کارکنان» در بخش مدارک پزشکی بیمارستان‌های دولتی شهر اصفهان

فرزانه حاتم پور؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ ناهید توکلی؛ اسداله شمس

دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 762-765

چکیده
  مقدمه: امروزه بسیاری از سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمان‌ها به مدل‌های بالندگی روی آورده‌اند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدل‌ها است که بر توسعه‌ی مهارت‌های انسانی سازمان متمرکز می‌باشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعه‌ی مستمر مهارت‌های کارکنان ...  بیشتر

بررسی رابطه‌ی بین میزان مشارکت کاری کارکنان و منابع پنج‌گانه‌ی قدرت مدیران در بیمارستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی شهر اصفهان

اسداله شمس؛ راحله سموعی؛ حبیبه پورریاحی

دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389

چکیده
  مقدمه: مدیریت یکی از مهم‌ترین ارکان حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمان و از جمله بیمارستان است. قدرت نیز یکی از عمده‌ترین مفاهیمی است که ضمن معطوف ساختن تلاش‌های نظری و بنیادی، در تمامی سطوح مدیریت و منابع انسانی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. مدیرانی که منابع قدرت را می‌شناسند و آن را به کار می‌برند، دارای مدیریت اثربخش‌تر و عملکرد ...  بیشتر

مراجعین به بیمارستان‌های دولتی استان اصفهان در خصوص عوامل مؤثر بر میزان تحقق نظام ارجاع چه می گویند؟

اسداله شمس؛ مریم مفید؛ فرزانه رجالیان

دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389

چکیده
  مقدمه: از جمله محاسن تحقق فرایند نظام ارجاع، کم کردن پرسنل و تجهیزات و صرفه‌جویی در مخارج و وسایل، تقسیم متناسب منابع جهت استفاده‌ی بهینه‌ی آن‌ها و عدم ایجاد هزینه‌های غیر منطقی برای بیماران می‌باشد. در این راستا هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل مؤثر بر میزان تحقق نظام ارجاع از نظر مراجعین به بیمارستان‌های دولتی استان اصفهان بود تا ...  بیشتر