راحله سموعی؛ طیبه طیبانی؛ محسن مصلحی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 951-957
چکیده
مقدمه: پژوهش یکی از شاخصهای مهم موفقیت جوامع در حوزههای مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهمترین گروههای دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است.
روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشتهنگر است که بر روی 119 نفر از ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش یکی از شاخصهای مهم موفقیت جوامع در حوزههای مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهمترین گروههای دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است.
روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشتهنگر است که بر روی 119 نفر از استادان هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با به کارگیری پرسشنامهی محقق ساخته (95/0 = α) در سال 1386 انجام شده است. نمونهها به نسبت جمعیت انتخاب شده به صورت انفرادی و حضوری دعوت به همکاری شدند. اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 در سطح آمار توصیفی گزارش گردید.
یافتهها: عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: میانگین نمرات به دست آمده در زمینهی نیازهای اجتماعی 91/3، نیازهای سازمانی 9/3، نیازهای آموزشی 81/3 و نیازهای حمایتی پشتیبانی 93/3 بوده است. بیشترین گزارش از نیاز استادان نیز مربوط به تعریف بودجهی مناسب و آزاد کردن زمان کافی برای پژوهش بوده است.
نتیجهگیری: استادان در حوزهی پژوهش، نیازهای مختلفی داشتهاند، ولی بیش از همه حمایتهای اقتصادی را اذعان نمودند. در مجموع، لازم است تا دانشگاه برنامههای منظم و هدفمندی برای حضور علمی و فعال استادان در حوزهی پژوهش داشته باشد.
محمود کیوانآرا؛ ناهید توکلی؛ راحله سموعی؛ فاطمه توکلی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1058-1065
چکیده
مقدمه: تمرکز بر مقولهی سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایههای انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایهی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث میباشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخصهای اجتماعی و شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: تمرکز بر مقولهی سرمایهی اجتماعی در سالهای اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایههای انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایهی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث میباشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخصهای اجتماعی و شاخصهای سلامت جسمی و روانی جایگاه خاصی دارد. هدف این مقاله، تعیین رابطهی بین سرمایهی اجتماعی با بهداشت روانی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری را کلیهی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان در مقاطع مختلف تشکیل میدادند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی سلامت عمومی (General health questionnaire یا GHQ) برای سلامت روانی و پرسشنامهی محقق ساخته برای سنجش سرمایهی اجتماعی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: ضریب همبستگی بین مؤلفههای اعتماد، احساس تعلق و علاقه و معتمد بودن با بهداشت روانی در سطح 05/0 > P رابطه معنیدار و معکوس داشت. یافتهها همچنین بیانگر آن بود که بین میزان سرمایهی اجتماعی دانشجویان و بهداشت روانی آنان رابطهی معکوس وجود دارد.
نتیجهگیری: از جمله موارد قابل توجه، پایین بودن سطح مشارکت، اعتماد، احساس تعلق و علاقه و مورد اعتماد بودن دانشجویان نسبت به اکثریت گروهها و نهادهای اجتماعی است و این نشان دهندهی پایین بودن میزان سرمایهی اجتماعی در بین آنها میباشد
فرانک شفیعی؛ فرزانه فرهادیه؛ سید علی طاهری؛ راحله سموعی؛ ارسلان پیراسته
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1152-1157
چکیده
مقدمه: با گسترش نقش حرفهای پرستاران، این گروه از کادر درمانی از جنبههای قانونی و اخلاقی، مسؤول تمام جوانب مراقبتهای بهداشتی هستند، از این رو باید پاسخگوی اعمال خود باشند و قانون را به عنوان عنصر اصلی کار خود بشناسند. در این مطالعه سعی شده است تا میزان آگاهی پرسنل پرستاری نسبت به آییننامههای رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای ...
بیشتر
مقدمه: با گسترش نقش حرفهای پرستاران، این گروه از کادر درمانی از جنبههای قانونی و اخلاقی، مسؤول تمام جوانب مراقبتهای بهداشتی هستند، از این رو باید پاسخگوی اعمال خود باشند و قانون را به عنوان عنصر اصلی کار خود بشناسند. در این مطالعه سعی شده است تا میزان آگاهی پرسنل پرستاری نسبت به آییننامههای رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای شاغلان حرفههای وابسته به علوم پزشکی در مراکز آموزشی درمانی نور و حضرت علی اصغر (ع) شهر اصفهان مورد شناسایی قرار گیرد.
روش بررسی: این پژوهش، تحلیلی- مقطعی بود که کلیهی پرسنل پرستاری شاغل در مراکز آموزشی درمانی نور و حضرت علی اصغر (ع) اصفهان در سال 1389، با نمونهگیری به شیوهی سرشماری با تکمیل پرسشنامهای محققساز انتخاب شدند که با استفاده از روش اعتبار محتوی و آزمون Cronbach's alpha با 80 درصد اعتبار و اعتماد علمی آن تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی و آزمونهای آماری آنالیز واریانس، ضریب همبستگی Pearson و t-test استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 18 مورد پردازش قرار گرفت.
یافتهها: اکثریت پاسخگویان مؤنث (7/82 درصد)، متأهل (74 درصد)، لیسانس (3/97 درصد)، پرستار (7/88 درصد) و در وضعیت استخدامی پیمانی (3/31 درصد) بودند. میانگین نمرهی آگاهی پرسنل پرستاری 86/42 درصد در سطح متوسط بود. بین میزان آگاهی پرسنل پرستاری نسبت به آییننامههای مذکور به تفکیک جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، سمت سازمانی و وضعیت استخدام هیچ گونه رابطهی معنیداری وجود نداشت، در حالی که بین میزان آگاهی پرسنل و سابقهی کار آنها رابطهی مستقیم و معنیدار دیده شد (05/0 < P).
نتیجهگیری: در شرایط و وضعیت کنونی، مراقبتهای بهداشتی، کادر پرستاری باید نسبت به آسیبپذیر بودن حرفهی خود آگاه و حساس باشند. پرستاران موظفند تا ضمن کسب اطلاع از پیشرفتهای پرستاری، بهترین و ایمنترین مراقبتها را برای مددجویان انجام دهند و در این رابطه به نظر میرسد که برگزاری دورههای بازآموزی مداوم توأم با کسب امتیاز مؤثر در ارتقای شغلی و اتخاذ عوامل انگیزشی کارکنان ردههای مختلف پرستاری میتواند مؤثر باشد.
سولماز سلامی؛ راحله سموعی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1097-1103
چکیده
مقدمه: رضایت بیمار نقش مهمی در کاهش عوارض و شکایات بیمار و افزایش پیروی از درمان، کارایی و اثربخشی درمان دارد. این مطالعه با هدف شناسایی رضایتمندی بیماران از خدمات ارایه شده در بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان انجام گرفته است.
روش بررسی: برای انجام این مطالعهی توصیقی در سال 1388، 350 نفر از بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه: رضایت بیمار نقش مهمی در کاهش عوارض و شکایات بیمار و افزایش پیروی از درمان، کارایی و اثربخشی درمان دارد. این مطالعه با هدف شناسایی رضایتمندی بیماران از خدمات ارایه شده در بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان انجام گرفته است.
روش بررسی: برای انجام این مطالعهی توصیقی در سال 1388، 350 نفر از بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان به طور غیر تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساختهای بود که روایی آن با روش روایی محتوایی و پایایی آن با روش ضریب Cronbach’s alpha (0/95 = α) برآورد شد. در نهایت تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و بر اساس آمار توصیفی نظیر میانگین، واریانس، انحراف معیار انجام شد.
یافتهها: میزان رضایت بیماران (به درصد) به ترتیب اولویت، مربوط به خدمات پاراکلینیکی (6/91)، واحد پرستاری (2/89)، پذیرش (6/88)، خدمات دارویی (8/87)، واحد خدمات (5/87)، خدمات مالی (9/86)، خدمات پزشکی (86)، وضعیت رفاهی (4/78) و در نهایت تغذیه (2/74) بود.
نتیجهگیری: بیماران از افراد و واحدهایی که بیشترین و نزدیکترین ارتباط را با آنها داشتند و خدمات را به طور منظم و پیوسته از آنها دریافت میکردند، رضایت بیشتری داشتند.
محمد حسین یارمحمدیان؛ راحله سموعی؛ رحیم خدایاری زرنق؛ علی ایوبیان؛ حسین باقریان محمود آبادی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1122-1128
چکیده
مقدمه: چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیتآمیز به تغییرات محیطی و عامل مهمی برای اثربخشی بیمارستان است. چابکی یک بیمارستان نشان دهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و اگر بیمارستانها به صورت چابک طراحی شوند، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها و ارایهی خدمات مناسب به بیماران ...
بیشتر
مقدمه: چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیتآمیز به تغییرات محیطی و عامل مهمی برای اثربخشی بیمارستان است. چابکی یک بیمارستان نشان دهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و اگر بیمارستانها به صورت چابک طراحی شوند، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها و ارایهی خدمات مناسب به بیماران را دارند. این مطالعه، با هدف تعیین و مقایسهی چابکی سازمانی بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان در سال 1388 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود که در سال 1388 صورت پذیرفت. جامعهی پژوهش شامل رؤسای بخشهای اداری و مالی، بخشهای درمانی، پاراکلینیک و سرپرستاران بیمارستانهای خورشید، چمران، خانواده و سینا بود. با استفاده از فرمول کوکران 130 نفر از این چهار بیمارستان به عنوان نمونههای پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی چابکی با 42 سؤال در مقیاس لیکرت بود. حداکثر امتیاز قابل حصول 168 و حداقل صفر بود. روایی آن بر اساس نظر استادان و صاحبنظران تأیید و پایایی پرسشنامه نیز به روش Cronbach's alpha 96/0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین چابکی در بیمارستانهای دولتی 7/103 و در بیمارستانهای خصوصی 9/113 به دست آمد. بین میانگین چابکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان تفاوت معنیداری وجود داشت (0001/0 P <)؛ ولی بین میانگین چابکی بیمارستانهای دولتی و خصوصی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0 P >).
نتیجهگیری: چابکی بیمارستانهای مورد مطالعه اعم از خصوصی و دولتی متوسط رو به بالا است. به منظور ارتقای چابکی بیمارستانها، استفاده از استراتژیها و راهکارهایی چون استقرار ساختار سازمانی منعطف، برونسپاری تأمین و خدمات، توسعهی حرفهای کارکنان و آمادگی برای مواجهه با تغییرات محیطی لازم است.
مرتضی امرایی؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد پاپی؛ سوسن بهرامی؛ راحله سموعی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: قابلیتهای مربوط به هوش هیجانی در دهههای اخیر، توجه بسیاری از سازمانها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینهای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط مؤثر میباشد، تا به وسیلهی آن، مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه، تعیین ...
بیشتر
مقدمه: قابلیتهای مربوط به هوش هیجانی در دهههای اخیر، توجه بسیاری از سازمانها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینهای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط مؤثر میباشد، تا به وسیلهی آن، مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه، تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی Queendom و هوش هیجانی شرینک (Shrink Emotional Intelligence) بود. جامعهی آماری شامل 117 نفر کتابدار کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 و روش نمونهگیری سرشماری بود. روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی ضریب Cronbach's alpha به ترتیب برابر 86/0 و 92/0 تأیید گردید. روش گردآوری دادهها، به شکل مراجعهی حضوری و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، در دو سطح آمار توصیفی (درصد میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای ضریب همبستگی Pearson و آزمون t تک متغیره) صورت گرفت. یافتهها: میانگین هوش هیجانی و مؤلفههای مربوط به آن در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان کمتر از سطح متوسط بود، اما مؤلفهی خود انگیزی در کتابداران دانشگاه اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. میانگین کلیهی ابعاد مهارتهای ارتباطی در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران در دانشگاه اصفهان (000/0 = sig و 525/0 = r) و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (000/0 = sig و 515/0 = r) ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت؛ یعنی هوش هیجانی بالای کتابداران، منجر به برقراری ارتباط مناسب با مراجعین شده بود. کتابداری، که تواناییهای لازم برای هوش هیجانی را در اختیار داشته باشد، خدمات را به گونهای عرضه میکند که موجب رضایتمندی بیشتر از سوی مراجعین شود. پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از مؤلفههای اساسی برقراری ارتباط مناسب کتابداران با مراجعین، برخورداری از سطح مطلوب هوش هیجانی میباشد،که میتوان از طریق برگزاری دورههای تخصصی، میزان آن را در کتابداران بهبود بخشید. واژههای کلیدی: دانشگاهها؛ کتابخانهها؛ کتابداران؛ هوش هیجانی
اسداله شمس؛ راحله سموعی؛ حبیبه پورریاحی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: مدیریت یکی از مهمترین ارکان حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمان و از جمله بیمارستان است. قدرت نیز یکی از عمدهترین مفاهیمی است که ضمن معطوف ساختن تلاشهای نظری و بنیادی، در تمامی سطوح مدیریت و منابع انسانی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. مدیرانی که منابع قدرت را میشناسند و آن را به کار میبرند، دارای مدیریت اثربخشتر و عملکرد ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت یکی از مهمترین ارکان حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمان و از جمله بیمارستان است. قدرت نیز یکی از عمدهترین مفاهیمی است که ضمن معطوف ساختن تلاشهای نظری و بنیادی، در تمامی سطوح مدیریت و منابع انسانی از اهمیت زیادی برخوردار شده است. مدیرانی که منابع قدرت را میشناسند و آن را به کار میبرند، دارای مدیریت اثربخشتر و عملکرد بهترهستند. با استفاده از منابع قدرتی که در اختیار مدیر است میتوان مشارکت کاری کارکنان را افزایش داد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین مشارکت کاری کارکنان و منابع قدرت مدیران ( قدرت پاداش، اجبار، قانونی، تخصص و مرجعیت) در بیمارستانهای دولتی منتخب شهر اصفهان در سال 88 بوده است.روش بررسی: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی– همبستگی و کاربردی است. جمعیت مورد مطالعه نمونهای با 140 نفر از کارکنان بیمارستانهای الزهرا، کاشانی، امین، عیسی بن مریم و نور در سال 1388 بودند که هم افراد و هم بیمارستانها به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. در این پژوهش از دو پرسشنامهی اعمال قدرت و مشارکت کاری استفاده گردید و برای بررسی رابطهی بین امتیاز منابع قدرت و نمرهی مشارکت کاری کارکنان، همچنین برای بررسی رابطهی بین دو متغیر مذکور با سن و سابقهی خدمت از آزمونهای T و همبستگی Pearson استفاده شد.یافتهها: طبق نتایج، «قدرت تخصص» با میانگین 89/60 بیشترین تأثیر بر مشارکت کاری کارکنان به عنوان یک عامل کیفی را نشان داد. رتبهی بعدی تأثیر بر مشارکت کاری کارکنان به ترتیب به قدرت قانونی، مرجعیت، اجبار و پاداش اختصاص داشت. مشارکت کاری کارکنان نیز با میانگین 99/62 دارای نمرهای بالاتر از حد متوسط بود. اما در فرضیات این تفاوتها از نظر آزمونهای فرض رابطهی معنیداری را نشان نداد.نتیجهگیری: در این تحقیق تأثیر منابع قدرت بر مشارکت کاری کارکنان به ترتیب مربوط به منابع تخصص، قانون، مرجعیت، اجبار و پاداش به دست آمد. البته علیرغم تفاوت چشمگیر در نتایج توصیفی تحقیق، مشارکت کاری کارکنان با منابع قدرت مدیران اختلاف معنیداری نداشت.واژههای کلیدی: بهداشت و تندرستی؛ بیمارستانهای دولتی؛ قدرت قانونی؛ مدیریت بیمارستان