میترا مومنزاده؛ الهام معظم؛ مهری سیروس؛ اصغر بکرانی
چکیده
مقدمه: ماموگرافی به عنوان مؤثرترین روش غربالگری و تشخیص ابتدایی سرطان پستان شناخته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مراکز ماموگرافی دیجیتال شهر اصفهان از نظر تجهیزات و الزامات کیفی- فیزیکی و ارایه راهکارهای بهبود انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، کلیه مراکز ماموگرافی فعال دیجیتال شهر اصفهان (شامل 19 دستگاه در 17 مرکز) در ...
بیشتر
مقدمه: ماموگرافی به عنوان مؤثرترین روش غربالگری و تشخیص ابتدایی سرطان پستان شناخته میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مراکز ماموگرافی دیجیتال شهر اصفهان از نظر تجهیزات و الزامات کیفی- فیزیکی و ارایه راهکارهای بهبود انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، کلیه مراکز ماموگرافی فعال دیجیتال شهر اصفهان (شامل 19 دستگاه در 17 مرکز) در سال 1397 مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از چکلیست کنترل کیفی سازمان انرژی اتمی و چکلیست محقق ساخته (شامل 40 گویه و سرفصلهای کالیبراسیون، شرایط عمومی دستگاه، وضعیت دزیمتری، کیفیت تصاویر و چاپگر) از طریق بررسی مستندات و مصاحبه، جمعآوری و با استانداردهای مرتبط مقایسه گردید.یافتهها: کلیه مراکز ماموگرافی استانداردهای کیفی سازمان انرژی اتمی را گذرانده بودند. مهمترین مشکل مشاهده شده در مراکز ماموگرافی دیجیتال، عدم استفاده از اتاق تشخیص تجهیز شده با مانیتورهای استاندارد بود. از جمله دیگر مشکلات این مراکز میتوان به تفاوت در روش بررسی رزولوشن و اعلام نتیجه متفاوت توسط شرکتهای کنترل کیفی، توجه ناکافی به تاریخ اعتبار فیلم، عدم وجود فانتوم جهت کالیبراسیون دورهای اپراتور، عدم وجود نشانگر دز غدهای و سطحی، عدم توجه به نشانگرها، چاپ چهار تصویر بر روی یک فیلم و آموزش ناکافی کاربران اشاره کرد.نتیجهگیری: در راستای ارتقای ایمنی بیماران، بهتر است تمهیدات لازم جهت رعایت استانداردهای نصب و تجهیز مراکز ماموگرافی دیجیتال از جمله تأمین مانیتور و اتاق تشخیص فراهم آید و بازدیدهای دورهای منظم از این مراکز انجام شود. با وجود این که کنترل کیفی در زمان نصب دستگاه توسط شرکتهای دارای مجوز انجام میگیرد، به نظر میرسد این کنترلها به تنهایی کافی نمیباشد.
الهام معظم؛ فرامرز غلامی؛ نفیسه توکل؛ رفعت زاهدی فر
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 921-930
چکیده
مقدمه: تأمین دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در قالب سطحبندی خدمات و نظام ارجاع از اهداف مهم توسعهی کشور میباشد. این مطالعه با هدف تعیین الگوی تقاضا و کشش جغرافیایی خدمات بستری در منطقهی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جهت کمک به سیاستگذاری مبتنی بر شاهد جهت نیازسنجی، تخصیص بهینهی منابع بستری و سطحبندی خدمات انجام ...
بیشتر
مقدمه: تأمین دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در قالب سطحبندی خدمات و نظام ارجاع از اهداف مهم توسعهی کشور میباشد. این مطالعه با هدف تعیین الگوی تقاضا و کشش جغرافیایی خدمات بستری در منطقهی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جهت کمک به سیاستگذاری مبتنی بر شاهد جهت نیازسنجی، تخصیص بهینهی منابع بستری و سطحبندی خدمات انجام گرفت.روش بررسی: با انجام یک مطالعهی توصیفی– مقطعی، اطلاعات مربوط به 24844 بیمار بستری شده در بیمارستانهای منطقهی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شهریور ماه 1387 شامل سن، جنس، علت و بخش بستری، آدرس محل سکونت، نوع ارجاع و پوشش بیمه با کمک چک لیست خودساخته استخراج شد. اطلاعات مورد نظر توسط نرمافزار SPSS مورد تحلیل ابتدایی قرارگرفت. بانک اطلاعاتی دادهها به ویرایش 3/9 نرمافزار GIS (ArcGIS: Geographic Information System) منتقل شد و با کمک طیفی از قابلیتهای تصویری GIS نمایش و تحلیل گردید.یافتهها: از بیماران مورد مطالعه 11832 بیمار (6/47 درصد) مرد و 12984 بیمار (3/52 درصد) زن بودند. 7/56 درصد از بیماران زیر 35 سال سن داشتند. بهعبارتی تقاضای بستری در خانمها و گروههای سنی جوان بیشتر بود. بیشترین علل بستری را سرفصل بارداری و زایمان در خانمها (5/29 درصد) و حوادث در آقایان (3/27 درصد) تشکیل میداد. مردم تقاضای بیشتری برای دریافت خدمات از بخش دولتی داشتند. بیشترین بار خدمات بستری را دو بیمارستان الزهرا (س) و کاشانی (21 درصد کل مراجعات) بر عهده داشتند. بیماردهی بستری در شهرستانهای سمیرم، نجف آباد و لنجان از سایر شهرستانها بالاتر بود (بهترتیب 3/9، 6/7 و 3/7 در هزار نفر جمعیت). خدمات بستری مرکز استان برای شهرستانها از کشش جغرافیایی قابل توجهی برخوردار بود. بیماران ساکن در شهرستانهای مجاور شهر اصفهان مانند برخوار، شاهین شهر، فلاورجان و خمینی شهر گرایش بیشتری برای دریافت خدمت از مرکز استان داشتند.نتیجهگیری: کشش زیاد خدمات بستری در مرکز استان باعث افزایش بار مراکز ارجاعی شهر اصفهان شده است. مدیریت هدفمند این تقاضا به سمت مراکز بلوک، از طریق تقویت این مراکز، فرهنگسازی در جامعه و استقرار پزشک خانواده امکانپذیر است.واژههای کلیدی: کشش تقاضا؛ تقاضا و نیاز خدمات بهداشتی؛ سیستمهای اطلاعات جغرافیایی؛ اصفهان
سمیرا نیکوکار؛ سعیده کتابی؛ الهام معظم
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد مدیران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش تحلیل پوششی دادهها (DEA یا Data Envelopment Analysis) انجام شده است. همچنین به علت کیفی بودن بعضی معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP: Analytical Hierarchy Process) برای تبدیل دادههای کیفی به کمی استفاده شده است.روش بررسی: این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد مدیران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش تحلیل پوششی دادهها (DEA یا Data Envelopment Analysis) انجام شده است. همچنین به علت کیفی بودن بعضی معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP: Analytical Hierarchy Process) برای تبدیل دادههای کیفی به کمی استفاده شده است.روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعهی پژوهش این مطالعه مدیران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (29 نفر) در سال 1387 بودند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بوده است که با استفاده از نرمافزارهای DEA-Excel Solver و Expert Choice صورت گرفت. مدل مسألهی خروجی محور در حالت بازده به مقیاس متغیر انتخاب شد.یافتهها: بیشترین مورد اختلاف بین وضعیت موجود و وضعیت بهینه در نهادهها و ستادهها، وضعیت مربوط به ستادهی نسبت درآمد به هزینه بود.نتیجهگیری: در روند تحقیق، مدیران کارا تعیین شدند و بازده به مقیاس هر مدیر مشخص شد. از بین 29 مدیر 15 مدیر کارا و سایر مدیران ناکارا بودند. شاخصهای عدم سختی کار، تعداد نیروی متخصص و تعداد نیروی درمان به عنوان ورودی و شاخصهای نمرهی فرم عملکرد، ضریب اشغال تخت، زمان آخرین پرداختها و نسبت درآمد به هزینه به عنوان خروجی انتخاب شدند.واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ تفسیر دادههای آماری؛ مدیران؛ بیمارستانها.