اکبر اعتباریان؛ کریم آذربایجانی؛ سعید صالحی زاده؛ امیرحسین هنرمند
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1047-1057
چکیده
مقدمه: بازدهی و ارتقای عملکرد نیروی انسانی در سازمانها به عنوان مهمترین و با ارزشترین سرمایه و منبع آن سازمان، اثری به مراتب بیش از سایر عوامل در موفقیت و بهرهوری خواهد داشت. هدف این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان با استفاده از مدل Achieve از نظر کارکنان بود که بر مبنای آن، میزان ...
بیشتر
مقدمه: بازدهی و ارتقای عملکرد نیروی انسانی در سازمانها به عنوان مهمترین و با ارزشترین سرمایه و منبع آن سازمان، اثری به مراتب بیش از سایر عوامل در موفقیت و بهرهوری خواهد داشت. هدف این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان با استفاده از مدل Achieve از نظر کارکنان بود که بر مبنای آن، میزان تأثیر عواملی مانند توانایی فرد، شناخت شغل، حمایت سازمان، انگیزش کارکنان، اعتبار تصمیمات مدیران، بازخور عملکرد و عوامل محیطی بر اثربخشی و ارتقای عملکرد کارکنان شناسایی شد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی از شاخهی میدانی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان (1201 نفر) تشکیل میدادند. نمونهی آماری با استفاده از روش نسبت موافقین و مخالفین، 168 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری در این تحقیق به صورت تصادفی طبقهبندی شده بر مبنای گروه شغلی و ابزار استفاده شده در این تحقیق، پرسشنامه از نوع محقق ساخته شامل34 سؤال در مقیاس لیکرت بود. پایایی سؤالات تحقیق از طریق محاسبهی ضریب Chronbach¢s alpha، 84/0 به دست آمد. روایی آزمون توسط صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. در بخش تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای One sample t، Paired- t و Hottelling T2 استفاده شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: از نظر کارکنان مورد تحقیق، عوامل هفتگانه مشخص شدند و بر اساس مدل Achieve با بهرهوری و ارتقای عملکرد کارکنان نقش معنیداری داشتند و در بین این عوامل، انگیزش به عنوان مؤثرترین عامل بر ارتقای عملکرد کارکنان شناخته شد (28/4 = x) و عواملی مانند حمایت سازمان از کارکنان (26/4 = x) و توانایی و مهارت کارکنان (22/4 = x) در اولویت بعدی قرار گرفت.
نتیجهگیری: انگیزش به عنوان مؤثرترین عامل و عواملی مانند حمایت سازمان از کارکنان و توانایی و مهارت کارکنان در اولویت بعدی بر ارتقای عملکرد کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان تأثیر دارند.
مهدی ابزری؛ علی شائمی؛ منصوره پورمیری؛ کریم آذربایجانی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزهها یا نیازهای آنان است. مدیران با شناخت و پیشبینی انگیزهها و نیازهای واقعی کارکنان خود میتوانند به موقع و به طور صحیح به ارضای نیازها و انگیزههای آنان اقدام نمایند. مطالعهی حاضر به منظور شناخت عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام ...
بیشتر
مقدمه: رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزهها یا نیازهای آنان است. مدیران با شناخت و پیشبینی انگیزهها و نیازهای واقعی کارکنان خود میتوانند به موقع و به طور صحیح به ارضای نیازها و انگیزههای آنان اقدام نمایند. مطالعهی حاضر به منظور شناخت عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان انجام گرفته است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- تحلیلی بودکه در سال 1388 انجام شد. جامعهی آماری شامل کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی بزرگ شهر اصفهان، در همهی ردههای شغلی پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و اداری پشتیبانی بود. تعداد نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونهی محدود و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 248 نفر برآورد شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای مشتمل بر 51 سؤال بود که در سه دستهی عوامل مادی، معنوی و سازمانی تقسیم شد. روایی ابزار، بر اساس روش روایی صوری و پایایی آن با ضریب Cronbach’s alpha 82 درصد برآورد گردید. دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین عوامل انگیزشی (مادی، معنوی و سازمانی) در بیمارستانهای دولتی و خصوصی متفاوت بود. به طوری که در بیمارستانهای دولتی عوامل مادی با میانگین 30/4، عوامل معنوی با میانگین 34/4 و عوامل سازمانی با میانگین 17/4 نسبت به بیمارستانهای خصوصی که میانگین این عوامل در آنها به ترتیب 18/4، 12/4 و 08/4 بودند، تفاوت معنیداری را نشان داد. نتایج آزمون فیشر در مقایسهی میانگین متغیرهای انگیزشی بر اساس ردهی شغلی، وضعیت استخدامی و مدرک تحصیلی تفاوت معنیداری را نشان داد.نتیجهگیری: کارکنان بیمارستانهای دولتی و خصوصی مورد مطالعه از اولویتهای انگیزشی متفاوتی برخوردار بودند. به طوری که در بیمارستانهای دولتی عوامل معنوی نسبت به بیمارستانهای خصوصی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. از اینرو مدیران این سازمانها بایستی با درک این تفاوتها در کارکنان مختلف، اقدام به برانگیختن آنان نمایند.واژههای کلیدی: انگیزش؛ کارکنان؛ بیمارستانها.