مهدی تذهیبی؛ شیرین زردویی گل عنبری
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: رضایت شغلی ازعوامل مهم افزایش بهرهوری، تعلق و دلبستگی کارکنان به محیط کار و افزایش کمیت و کیفیت کار است. هدف کلی این مقاله، تعیین میزان رضایت شغلی کارکنان مدارک پزشکی مراکز آموزشی درمانی استان کرمانشاه بوده است.روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی است. با توجه به محدود بودن تعداد کارکنان بخش مدارک پزشکی در مراکز ...
بیشتر
مقدمه: رضایت شغلی ازعوامل مهم افزایش بهرهوری، تعلق و دلبستگی کارکنان به محیط کار و افزایش کمیت و کیفیت کار است. هدف کلی این مقاله، تعیین میزان رضایت شغلی کارکنان مدارک پزشکی مراکز آموزشی درمانی استان کرمانشاه بوده است.روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی است. با توجه به محدود بودن تعداد کارکنان بخش مدارک پزشکی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1385، تعداد 42 نفر به صورت تصادفی و به روش احتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی توصیف شغل (JDI یا Job Descriptive Index) بود که در ابعاد کار در شغل فعلی، امکانات و شرایط محیط کار، حقوق و مزایا، سرپرستی، روابط همکاران و ارتقای شغلی آنان با مقیاس نگرشسنج لیکرت طراحی شد. پس از جمعآوری دادهها، متغیرهای مورد بررسی در قالب ارایهی جداول و نمودارها توصیف گردید و سپس با استفاده از آزمونهای مناسب آماری تجزیه و تحلیل شد. روایی و پایایی پرسشنامه توسط گروه محققین JDI در سال 1997 به تأیید رسیده است.یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد که 4/71 درصد از کارکنان از کار خود رضایت دارند و 6/28 درصد از آنها از کار خود ناراضیاند. همچنین ارتباط بین رضایت کارکنان با رضایت از کار در شغل فعلی، جنبههای سرپرستی، روابط همکاران، ارتقا و ترفیع، حقوق و مزایا و شرایط محیط کار تأیید شد.نتیجهگیری: حدود 75 درصد کارکنان مدارک پزشکی از شغل خود رضایت داشتند. رضایت از جنبههای مختلف از قبیل رضایت از کار، روشهای سرپرستی، روابط بین همکاران، ترفیعات، حقوق و مزایا و شرایط محیط کار، سبب ارتقای رضایت شغلی میگردد.واژههای کلیدی: رضایت شغلی؛ کارکنان؛ مدارک پزشکی؛ بهینه سازی.