بهاره غلامی؛ حسین عابدی مدیسه؛ بنفشه غلامی؛ شهین مجیری؛ حسن اشرفی ریزی؛ نیلوفر هدهدی نژاد
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 169-176
چکیده
مقدمه:امروزه مدیریت دانش در کتابخانه ها ومراکز اطلاع رسانی کاربرد موثری پیدا کرده و موجب تغییراتی در شکل و عملکرد آنها نیز شده است به هر اندازه که در کتابخانه ها از عوامل و فرایندهای مدیریت دانش بیشتر استفاده شود نتایج مطلوبتری در ارائه خدمات اطلاعاتی فراهم می شود.هدف این پژوهش بررسی میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در کتابخانه های ...
بیشتر
مقدمه:امروزه مدیریت دانش در کتابخانه ها ومراکز اطلاع رسانی کاربرد موثری پیدا کرده و موجب تغییراتی در شکل و عملکرد آنها نیز شده است به هر اندازه که در کتابخانه ها از عوامل و فرایندهای مدیریت دانش بیشتر استفاده شود نتایج مطلوبتری در ارائه خدمات اطلاعاتی فراهم می شود.هدف این پژوهش بررسی میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد. روش بررسی:این پژوهش یک مطالعه پیمایشی از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (82 نفر) و روش نمونهگیری به شیوه سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ی استاندارد Pasture بودکه روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب Cronbach Alpha(97/0 =r) تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss18و در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی(،آزمون T و آزمون F) صورت گرفت. یافته ها:نتایج به دست آمده نشان داد که در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هر شش مولفه مدیریت دانش(سیاستها و راهبردها،سیستم های رهبری، سیستم تشویق و پاداش دهی، سیستم خلق و تحصیل دانش، سیستم آموزش و سیستم ارتباطی مدیریت دانش) ، کمتر از سطح متوسط بوده است و در خصوص مولفه های سیاستها و راهبردها ، سیستم های رهبری و سیستم های تشویق و پاداش دهی مدیریت دانش بر حسب مدرک تحصیلی در سطح معنادار بوده است، اما در خصوص سایر مولفه ها بر حسب سابقه خدمت و سن پاسخگویان معنادار نبوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش بنظر می رسد بکارگیری مؤلفه های مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بنا بر دلایلی از جمله عدم وجود دستورالعملها و خط مشی های مدون و حمایت مسئولین، به صورت غیر علمی می باشد. بنابراین مدیریت و رهبری در کتابخانه ها بهتر است به گونه ای باشد که عوامل ایجاد کننده مدیریت دانش در بین همه کارکنان کتابخانه ها پذیرفته شود. واژههای کلیدی:مدیریت دانش؛ کتابخانه های دانشگاهی؛ دانشگاه ها.
بهاره غلامی؛ بنفشه غلامی؛ سوسن بهرامی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: امروزه با تأکید فزاینده بر سازمانهای یادگیرنده، دانش و یادگیری از عوامل مهم در سازمانها به حساب میآید و برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامهی حیات سازمانها به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است. از اینرو هدف از این پژوهش تعیین رابطهی بین سازمان یادگیرنده و سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی از دیدگاه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه با تأکید فزاینده بر سازمانهای یادگیرنده، دانش و یادگیری از عوامل مهم در سازمانها به حساب میآید و برخورداری از دانش و اطلاعات روزآمد برای ادامهی حیات سازمانها به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است. از اینرو هدف از این پژوهش تعیین رابطهی بین سازمان یادگیرنده و سبکهای رهبری مدیران گروههای آموزشی از دیدگاه اعضا هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.روش بررسی: روش پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری 594 نفر اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال1389 بودند که از این تعداد 201 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامهی سازمان یادگیرنده و سبکهای رهبری چندگانه بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر کارشناسان و پایایی آن از طریق محاسبهی ضریب Cronbach’s alpha (92/0 = 1r و 85/0 = 2r) تعیین گردید و دادههای حاصل از آنها با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی و نرمافزار 16 SPSS مورد تحلیل قرار گرفتیافتهها: 1. بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده با سبک رهبری تحولی، رابطهی معنیدار وجود دارد. 2. بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده با سبک رهبری تبادلی رابطهی معنیدار وجود دارد. 3. بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده با سبک رهبری عدم مداخلهگر رابطهی معنیدار وجود دارد. 4. بین میانگین نمرههای سازمان یادگیرنده با سبکهای رهبری چندگانه بر اساس سوابق کار، تحصیلات و سن تفاوت وجود ندارد.نتیجهگیری: با وجود سبکهای رهبری در میان مدیران گروههای آموزشی، بستری مناسب جهت استفاده از مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاه فراهم و برخورداری مدیران از سبکهای رهبری باعث ارتباط و مشارکت بیشتر اعضا، مدیران گروه و سایر بخشها در فعالیتهای دانشگاه شده است.واژههای کلیدی: سازمانها (بهداشتی- درمانی)؛ رهبری؛ مدیران.