امیر اشکان نصیریپور؛ انیس عباسی؛ شهرام توفیقی؛ ناصر بهنامپور؛ محمودرضا گوهری
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: به منظور ارتقای فرایند ارایهی خدمات درمانی، رعایت حقوق بیماران و ایجاد وحدت رویه در خط مشیهای درمانی، در سال 1382 شاخصهای کیفی ارزشیابی به کلیهی بیمارستانهای کشور ابلاغ گردید. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اجرای دستورالعمل مراقبتهای مدیریت شده و رابطهی استقرار آنها به صورت شاخصهای کیفی ارزشیابی با کیفیت خدمات ...
بیشتر
مقدمه: به منظور ارتقای فرایند ارایهی خدمات درمانی، رعایت حقوق بیماران و ایجاد وحدت رویه در خط مشیهای درمانی، در سال 1382 شاخصهای کیفی ارزشیابی به کلیهی بیمارستانهای کشور ابلاغ گردید. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اجرای دستورالعمل مراقبتهای مدیریت شده و رابطهی استقرار آنها به صورت شاخصهای کیفی ارزشیابی با کیفیت خدمات بیمارستانهای پایلوت دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی تحلیلی بود که بر اساس اطلاعات موجود در پروندههای بیماران، قبل از ابلاغ دستورالعمل مراقبتهای مدیریت شده و بعد از ابلاغ آن، کیفیت خدمات اندازهگیری و نتایج آن با یکدیگر مقایسه شد. جامعهی آماری، پروندههای بیمارانی بود که طی سالهای 1386 و 1381 در بیمارستانهای پایلوت دانشگاه علوم پزشکی گلستان تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند و همچنین پروندهی کلیهی مادران بارداری که در بیمارستانهای مذکور زایمان نموده بودند. حجم نمونه شامل 792 پرونده بود که به روش طبقهای متناسب، انتخاب شدند. دادهها با استفاده از سه نمونه چک لیست و یک فرم اطلاعاتی استاندارد که ابلاغی از سوی وزارت بهداشت بوده است، از اسناد و مدارک پزشکی بیمارستانهای پایلوت جمعآوری شد. دادهها به کمک آزمون آماری 2χ و به وسیلهی نرمافزار آماری 5/16SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: در سال 1381 در 1/5 درصد و در سال 1386 در 1/32 درصد پروندههای مورد بررسی دستورالعمل ارزیابی پیش از اعمال جراحی الکتیو رعایت شده بود که این تغییر از نظر آماری در سطح خطای 05/0 = α معنیدار است (001/0 > P). در سال 1381، در 6/31 درصد و در سال 1386 در 9/44 درصد پروندهها، دستورالعمل آنتی بیوتیک پروفیلاکسی به طور کامل رعایت گردیده بود (001/0 > P). در سال 1381 در 8/77 درصد و در سال 1386 در 1/85 درصد پروندههای مورد بررسی، راهنمای تسکین درد به طور کامل رعایت شده بود (001/0 = P). در سال 1381، در بیمارستانهای مورد مطالعه 49 درصد زایمانها سزارین بود که در سال 1386 به 42 درصد کاهش یافته بود (001/0 > P). بیشترین اندیکاسیون سزارین مربوط به اندیکاسیون سزارین قبلی بود. در کلیهی محورهای مورد مطالعه، بین استقرار شاخصهای کیفی و کیفیت خدمات، رابطهی مثبت و معنیداری وجود داشت.نتیجهگیری: اجرای دستورالعملهای مراقبتهای مدیریت شده تا حدودی منجر به بهبود کیفیت خدمات درمانی گردیده است. با استقرارضمانتهای اجرایی لازم و بازنگریهای مکرر در خصوص دستورالعملهای ارزشیابی کیفی بیمارستانها،کیفیت خدمات افزایش مییابد.واژههای کلیدی: شاخصها؛ کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ ارزشیابی؛ بیمارستانها.