امین ترابیپور؛ سارا رکاب اسلامیزاده
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت مدل EFQM (European Foundation for Quality Management) را برای تعیین میزان رشد و تعالی سازمان و ترسیم راه رسیدن به تعالی سازمانی تدوین کرده است. این مدل برای شناسایی وضعیت موجود سازمان در مقایسه با یک سازمان ایدهآل به کار میرود. هدف از انجام این مقاله تعیین امتیاز خود- ارزیابی عملکرد در بیمارستانهای منتخب شهر اهواز بر ...
بیشتر
مقدمه: بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت مدل EFQM (European Foundation for Quality Management) را برای تعیین میزان رشد و تعالی سازمان و ترسیم راه رسیدن به تعالی سازمانی تدوین کرده است. این مدل برای شناسایی وضعیت موجود سازمان در مقایسه با یک سازمان ایدهآل به کار میرود. هدف از انجام این مقاله تعیین امتیاز خود- ارزیابی عملکرد در بیمارستانهای منتخب شهر اهواز بر اساس مدل EFQM بوده است.روش بررسی: این مطالعه، یک مطالعه مقطعی و توصیفی– تحلیلی است. جامعهی پژوهش آن را 50 نفر از مدیران بیمارستانی شامل (مدیران ارشد و معاونین آنها، مترونها و مسؤولین واحدها و بخشها) تشکیل دادند. دادهها از طریق پرسشنامهی استاندارد و معتبر خود- ارزیابی سازمان فدراسیون مدیریت کیفیت اروپا شامل 50 سؤال در زمینهی 9 معیار گردآوری شد. پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون 80 درصد تعیین شد. دادهها بر اساس آزمونهای آماری تحلیلی شامل 2χ و ضریب همبستگی Pearson و نیز آزمونهای توصیفی مانند توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و ... توسط نرمافزار آماری 5/11SPSS تجزیه و تحلیل شدند.یافتهها: در این مطالعه، 76 درصد افراد مورد مطالعه (ارزیابان داخلی) زن و 24 درصد مرد بودند. اکثر افراد (42 درصد) 40-36 سال سن داشتند. 90 درصد افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر بودند. در زمینهی سابقهی کار، اکثر افراد (48 درصد) دارای 20-16 سال سابقهی کار بودند. درصد امتیاز هر کدام از عوامل 9 گانه به قرار زیر است:در بیمارستان امام خمینی (ره): رهبری 8/66، خط مشی و استراتژی 66، کارکنان 5/65، منابع و شرکا 4/70، فرایندها 9/63، نتایج مشتری 3/62، نتایج کارکنان 6/60، نتایج جامعه 6/63، نتایج کلیدی عملکرد 6/68.در بیمارستان نفت: رهبری 24/72، خط مشی و استراتژی 4/67، کارکنان 4/66، منابع و شرکا 4/63، فرایندها 07/65، نتایج مشتری 84/62، نتایج کارکنان 4/56، نتایج جامعه 45/59، نتایج کلیدی عملکرد 94/45. مجموع امتیاز خود- ارزیابی در بیمارستان امام خمینی (ره) 79/651 و بیمارستان نفت 14/615 به دست آمد.نتیجهگیری: امتیازات داده شده توسط مدیران بیمارستانها تا حدودی غیر واقعی به نظر میرسد، اما با توجه به نتایج میتوان نقاط قوت و نواحی برای بهبود را در بیمارستان مشخص نمود. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که از دیدگاه مدیران در بیمارستانهای مورد مطالعه باید به معیارهای نتایج مشتریان، نتایج جامعه و نتایج کارکنان توجه بیشتری شود و زمینههای بهبود این معیارها را در بیمارستانها فراهم آورند.واژههای کلیدی: مدلهای نظری؛ خود سنجی؛ بیمارستانها.