حسین درگاهی؛ نیلوفر ماسوری؛ رضا صفدری؛ سمیه فضایلی
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: محدود بودن منابع و افزایش سریع هزینههای بیمارستان، موضوع بهبود بهرهوری در بخشهای مختلف این سازمان را از اهمیت ویژهای برخوردار میسازد. این مطالعه با سنجش بهرهوری واحد مدارک پزشکی بیمارستانهای مورد بررسی، سعی نموده است تا تصویر مناسبی از عملکرد واحدهای مذکور را ارایه دهد.روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: محدود بودن منابع و افزایش سریع هزینههای بیمارستان، موضوع بهبود بهرهوری در بخشهای مختلف این سازمان را از اهمیت ویژهای برخوردار میسازد. این مطالعه با سنجش بهرهوری واحد مدارک پزشکی بیمارستانهای مورد بررسی، سعی نموده است تا تصویر مناسبی از عملکرد واحدهای مذکور را ارایه دهد.روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. هدف برآورد شاخص Malmquist در واحدهای مدارک پزشکی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران (16 واحد) طی سالهای 87-1385 میباشد. برای جمعآوری دادهها، از روشهای مصاحبه و مطالعهی آمار فعالیتهای واحدها استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 1/2Deap مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: واحدهای مدارک پزشکی در بیمارستانهای رازی و ولیعصر (عج) دارای بیشترین میزان بهبود در بهرهوری و در بیمارستانهای امام خمینی (ره) و مرکز قلب تقریباً بدون تغییر و در فارابی و ضیائیان دارای کمترین میزان بودند.نتیجهگیری: با توجه به این که بیش از یک سوم واحدهای مورد بررسی، از نظر شاخص Malmquist بهبود عملکرد داشتند، میتوانند به عنوان الگو جهت بهبود بهرهوری در دیگر واحدها، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین میتوان از روشهایی مانند جذب نیروی انسانی دارای تحصیلات در رشتهی مدارک پزشکی و استفاده از مدیران دارای سابقهی کاری کافی در این بخش، برای ارتقای بهرهوری استفاده نمود.واژههای کلیدی: کارایی سازمانی؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستان؛ بهرهوری.
مهدی یوسفی؛ غلامرضا مرادی؛ مرجان قاضی سعیدی؛ سمیه فضایلی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: استفاده از سیستمهای اطلاعاتی کارآمد در ارایهی خدمات سلامتی برای تحقق اهداف کارآیی، اثربخشی و کیفیت خدمات ضرورتی انکار ناپذیر به شمار میرود. این مطالعه سعی دارد به صورت سازمان یافته به بررسی جنبههای مختلف سیستمهای اطلاعات بالینی و میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی از این موارد در بیمارستانها بپردازد.روش ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از سیستمهای اطلاعاتی کارآمد در ارایهی خدمات سلامتی برای تحقق اهداف کارآیی، اثربخشی و کیفیت خدمات ضرورتی انکار ناپذیر به شمار میرود. این مطالعه سعی دارد به صورت سازمان یافته به بررسی جنبههای مختلف سیستمهای اطلاعات بالینی و میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی از این موارد در بیمارستانها بپردازد.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و در دو مرحله طی سالهای 1388 و 89 صورت گرفته است. در بخش اول به صورت مطالعهی مروری منظم و با استفاده از منابع اطلاعاتی قابل دسترس در فاصلهی سالهای 1997 تا 2008 جنبههای مختلف پیادهسازی سیستمهای اطلاعات بالینی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش دوم به بررسی میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شد. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه از طریق پانل نخبگان تأیید شد و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آزمون- بازآزمون 78 درصد تأیید گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار Excel مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: سیستم اطلاعات بالینی با مأموریت بهبود کیفی و کمی ارایهی مراقبتهای سلامتی شامل اجزایی همچون سیستمهای مستندسازی بالینی، مدیریت دارو، پاتولوژی و ... میباشد. مطالعات نشان داد موانعی از قبیل مسایل مالی، رفتاری و فنی بر سر راه اجرای این گونه سیستمها وجود دارد. نتایج حاصل از قسمت دوم مطالعه نشان داد که میانگین آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی مورد مطالعه، از جنبههای مختلف پیاده سازی سیستمهای اطلاعات بالینی، 53 درصد بوده است.نتیجهگیری: برای اثر بخش بودن یک سیستم اطلاعات بالینی باید قبل از هر اقدامی، به بررسی عوامل مؤثر در اجرای آن و همچنین ریسک فاکتورهای به کارگیری آن پرداخت تا از تکرار اشتباهات و غفلت از مواردی که اجرای موفق پروژه را تهدید میکنند، جلوگیری شود. توجه به عنصر آموزش میتواند به عنوان یک عامل کلیدی برای ارتقای میزان آگاهی کاربران اصلی سیستمهای اطلاعات بالینی از جنبههای مختلف این نوع سیستمها مورد تأکید قرار گیرد.واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ بیمارستانها؛ مدیران مدارک پزشکی.