مهدی یوسفی؛ غلامرضا مرادی؛ مرجان قاضی سعیدی؛ سمیه فضایلی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: استفاده از سیستمهای اطلاعاتی کارآمد در ارایهی خدمات سلامتی برای تحقق اهداف کارآیی، اثربخشی و کیفیت خدمات ضرورتی انکار ناپذیر به شمار میرود. این مطالعه سعی دارد به صورت سازمان یافته به بررسی جنبههای مختلف سیستمهای اطلاعات بالینی و میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی از این موارد در بیمارستانها بپردازد.روش ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از سیستمهای اطلاعاتی کارآمد در ارایهی خدمات سلامتی برای تحقق اهداف کارآیی، اثربخشی و کیفیت خدمات ضرورتی انکار ناپذیر به شمار میرود. این مطالعه سعی دارد به صورت سازمان یافته به بررسی جنبههای مختلف سیستمهای اطلاعات بالینی و میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی از این موارد در بیمارستانها بپردازد.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی و در دو مرحله طی سالهای 1388 و 89 صورت گرفته است. در بخش اول به صورت مطالعهی مروری منظم و با استفاده از منابع اطلاعاتی قابل دسترس در فاصلهی سالهای 1997 تا 2008 جنبههای مختلف پیادهسازی سیستمهای اطلاعات بالینی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش دوم به بررسی میزان آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شد. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه از طریق پانل نخبگان تأیید شد و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آزمون- بازآزمون 78 درصد تأیید گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار Excel مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: سیستم اطلاعات بالینی با مأموریت بهبود کیفی و کمی ارایهی مراقبتهای سلامتی شامل اجزایی همچون سیستمهای مستندسازی بالینی، مدیریت دارو، پاتولوژی و ... میباشد. مطالعات نشان داد موانعی از قبیل مسایل مالی، رفتاری و فنی بر سر راه اجرای این گونه سیستمها وجود دارد. نتایج حاصل از قسمت دوم مطالعه نشان داد که میانگین آگاهی مدیران اطلاعات بهداشتی و درمانی مورد مطالعه، از جنبههای مختلف پیاده سازی سیستمهای اطلاعات بالینی، 53 درصد بوده است.نتیجهگیری: برای اثر بخش بودن یک سیستم اطلاعات بالینی باید قبل از هر اقدامی، به بررسی عوامل مؤثر در اجرای آن و همچنین ریسک فاکتورهای به کارگیری آن پرداخت تا از تکرار اشتباهات و غفلت از مواردی که اجرای موفق پروژه را تهدید میکنند، جلوگیری شود. توجه به عنصر آموزش میتواند به عنوان یک عامل کلیدی برای ارتقای میزان آگاهی کاربران اصلی سیستمهای اطلاعات بالینی از جنبههای مختلف این نوع سیستمها مورد تأکید قرار گیرد.واژههای کلیدی: نظامهای اطلاعات بیمارستانی؛ بیمارستانها؛ مدیران مدارک پزشکی.
رضا صفدری؛ شهرام توفیقی؛ مرجان قاضی سعیدی؛ آزاده گودینی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
چکیدهبا پیشرفت تکنولوژی در ارایهی خدمات بهداشتی و تخصصی شدن بیشتر فعالیتها، سازمانهای سلامت برای ارایهی بهتر و جبران هزینهها نیاز به به کارگیری و استفاده از روشهای هزینهیابی برای محاسبه درآمد و هزینهها داشتند و برای این منظور در کشورهای توسعه یافته، بیشتر بیمارستانها سیستم محاسبهی هزینهها و تعرفههای خود را ...
بیشتر
چکیدهبا پیشرفت تکنولوژی در ارایهی خدمات بهداشتی و تخصصی شدن بیشتر فعالیتها، سازمانهای سلامت برای ارایهی بهتر و جبران هزینهها نیاز به به کارگیری و استفاده از روشهای هزینهیابی برای محاسبه درآمد و هزینهها داشتند و برای این منظور در کشورهای توسعه یافته، بیشتر بیمارستانها سیستم محاسبهی هزینهها و تعرفههای خود را بر اساس گروههای مرتبط تشخیصی وابسته گذاشتند. بر اساس این روش جدید، بیمارستانها بر طبق گروههای مرتبط تشخیصی وابسته، هزینهها و بهای تمام شده خدمات را در ازای خدمات انجام شده برای بیمار محاسبه کردند.این مقاله از نوع مروری بود و جمعآوری اطلاعات بااستفاده از مستندات چاپی و الکترونیکی مرتبط با موضوع صورت گرفت و با توجه به اینکه گروههای مرتبط تشخیصی به عنوان شناخته شدهترین نظام طبقهبندی بیماری به منظور تسهیل بازپرداخت درمانی بودند، بدین منظور بیمارستانها باید سیستم محاسبهی هزینهها و تعرفههای خود را بر اساس روش گروههای مرتبط تشخیصی وابسته بگذارند و از آن به عنوان ابزاری برای تسهیل بازپرداخت خود استفاده کنند و در این مقاله سعی بر آن است که با تطبیق فرایندهای انجام شده در این زمینه و استفاده از تجارب کشورهای سرامد، مناسبترین روش انتخاب شود و نسبت به پیادهسازی آن در کشور اقدامات لازم صورت پذیرد.واژههای کلیدی: گروههای تشخیص (پرداخت هزینه)؛ هزینه و هزینه سنجی؛ بیمارستانها.