فاطمه روزبهانی؛ عباس شیخ طاهری؛ مهرداد فرزندیپور؛ فاطمه رنگرزجدی؛ زهره مبارک قمصری
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: هدف فعالیتهای آموزشی رشد آگاهی و تواناییهای بالقوهی انسان است. ارزیابی خدمات آموزشی نقش مؤثری در حصول کیفیت فعالیتهای آموزشی و افزایش مهارتهای فراگیران دارد. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد مربیان کارآموزی از نظر دانشجویان مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 85-1384 انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: هدف فعالیتهای آموزشی رشد آگاهی و تواناییهای بالقوهی انسان است. ارزیابی خدمات آموزشی نقش مؤثری در حصول کیفیت فعالیتهای آموزشی و افزایش مهارتهای فراگیران دارد. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد مربیان کارآموزی از نظر دانشجویان مدارک پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 85-1384 انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش مطالعهای توصیفی بود که بر روی کلیهی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی رشتهی مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیم سال دوم 85-1384 که شامل 21 دانشجوی کاردانی و20 دانشجوی کارشناسی ترم آخر بودند، انجام گرفت. در این مطالعه، از پرسشنامهای مشتمل بر ده سؤال با پاسخهای بسته از بسیار خوب تا ضعیف که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، استفاده شد. در مجموع 328 پرسشنامه برای ارزیابی تمام مربیان کارآموزی (8 نفر) توزیع گردید؛ که از این تعداد 205 پرسشنامه عودت داده شد. تحلیل دادهها از طریق تعیین فراوانی مطلق و نسبی انجام گرفت.یافتهها: از نظر اکثر دانشجویان (2/71 درصد)، کنترل حضور و غیاب دانشجو در محل کارآموزی توسط مربیان کارآموزی در حیطهی بسیار خوب قرار داشت. رعایت موازین اخلاقی و اسلامی (7/69 درصد) و حضور به موقع مربی (8/67 درصد)، در مراتب بعدی قرار داشتند.نتیجهگیری: دانشجویان عملکرد مربیان کارآموزی را در حد بسیار خوب (61 درصد) ارزیابی نمودند. به نظر میرسد توجه به عواملی مانند پیگیری مشکلات کارآموزان، توضیح شرح وظایف کارآموز قبل از شروع دوره و نظارت بر یادگیری مهارتهای عملی ایشان میتواند باعث ارتقای هر چه بیشترکیفیت آموزش گردد.واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛کارآموزی؛ ارزیابی؛ کارآموزان.