محمد حسین سالاریان زاده؛ مهدی جعفری سیریزی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ علی ماهر
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1025-1038
چکیده
مقدمه: بهرهوری هر سازمان تا حد قابل ملاحظهای به ذخیرهی دانش، مهارت، خلاقیت و تجربهی نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. از اینرو، ضروری است که هر سازمان با تنظیم برنامهی آموزش، نیازهای توسعهی فردی، شغلی و سازمانی را استخراج و تأمین کند. این مقاله به صورت گزارش موردی، برنامهی ارتقای عملکرد مدیران شاغل در وزارت بهداشت، درمان ...
بیشتر
مقدمه: بهرهوری هر سازمان تا حد قابل ملاحظهای به ذخیرهی دانش، مهارت، خلاقیت و تجربهی نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. از اینرو، ضروری است که هر سازمان با تنظیم برنامهی آموزش، نیازهای توسعهی فردی، شغلی و سازمانی را استخراج و تأمین کند. این مقاله به صورت گزارش موردی، برنامهی ارتقای عملکرد مدیران شاغل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از طریق مسلح ساختن آنها به دانش، بینش و مهارتهای مدیریتی مورد نیاز مأموریت سازمانی تشریح نموده است.
روش بررسی: توانمندسازی مدیران بر اساس رویکرد «آموزش مبتنی بر شایستگی»، در سالهای 87-1381، با طراحی برنامهی 7 مرحلهای و تشکیل کمیتهی تخصصی آموزش و راهاندازی 7 مرکز آموزش- پژوهش- مشاوره در وزارت بهداشت انجام شد و کلیهی مدیران شاغل در این وزارتخانه را تحت پوشش قرار داد. در هر مرحله، از یافتههای مطالعات قبلی و یا اجرای پژوهشهای جدید استفاده شد. کمیتهی آموزش با استفاده از ابزارها و روشهای علمی، صحت اطلاعات ثانویه و اولیهی هر مرحله و همچنین شیوهها و نتایج اجرای دورههای آموزشی را مورد تأیید قرار داد.
یافتهها: نیازهای آموزشی استخراج شده، بستههای آموزشی تدوین شده و دورههای آموزشی اجرا شده به تفکیک سطوح مدیریت، در راستای اهداف، راهبردها و فرآیندهای کلان و اهم مسایل وزارتخانه بودند و تکالیف قانونی و ظرفیتهای شغلی و سازمانی مورد نیاز مدیران را پوشش میدادند. ارزیابی عملکرد مدیران در دورهی زمانی 6 ماهه و یک ساله نشان داد که رتبههای مدیران آموزش دیده، نسبت به دورهی زمانی قبل از خود و نسبت به مدیرانی که دورهی آموزش را سپری نکرده بودند، به ترتیب رشد متوسطی معادل 25 درصد و 37 درصد داشته است و عملکرد آنها بهتر بوده است. این در حالی بود که اغلب مدیران شاغل، از دانش، مهارت و تجربهی مدیریتی مناسب با مأموریتهای سازمانی خود برخوردار نبودند.
نتیجهگیری: برای ارتقای عملکرد مدیران، توجه به مأموریت سازمانی و تواناییهای علمی و اجرایی مورد نیاز آنها ضروری است. این تجربه نشان میدهد که الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی، شیوهای مناسب برای ارتقای عملکرد فردی، شغلی و سازمانی به حساب میآید و میتوان با استفاده از ظرفیتهای موجود، آن را در سطوح سازمانی و مدیریتی وزارت بهداشت به کار گرفت.