فیروزه زارع فراشبندی؛ پرستو پارسایی محمدی؛ احسان گرایی؛ مرتضی امرایی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 632-645
چکیده
مقدمه: ارزیابیهای کمی از معیارهای مناسب جهت تأیید یا رد انتخاب منابع اطلاعاتی کتابخانهها به شمار میروند. از طریق این ارزیابیها میتوان تناسب بین منابع انتخاب شده با نیازهای جامعهی استفاده کنندهی کتابخانه را با توجه به میزان استفادهی آنان از منابع بررسی نمود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین هزینه- سودمندی کتابهای فارسی مربوط ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابیهای کمی از معیارهای مناسب جهت تأیید یا رد انتخاب منابع اطلاعاتی کتابخانهها به شمار میروند. از طریق این ارزیابیها میتوان تناسب بین منابع انتخاب شده با نیازهای جامعهی استفاده کنندهی کتابخانه را با توجه به میزان استفادهی آنان از منابع بررسی نمود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین هزینه- سودمندی کتابهای فارسی مربوط به رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که پس از توصیف و بررسی وضعیت موجود، به ارزیابی کمی استفاده از کتابهای مربوط به رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی موجود در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و تحلیل هزینه- سودمندی آنها پرداخته شد. جامعهی آماری را کلیهی کتابهای فارسی مربوط به رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی در کتابخانههای دانشگاه مورد نظر تشکیل میداد (109 عنوان و 508 نسخه). ابزار جمعآوری دادهها، سیاههی محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان کتابداری تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار کتابخانهای جمعآوری شدند. آمار مورد استفاده، آمار توصیفی و استفاده از فرمول هزینه- سودمندی بود.
یافتهها: میانگین هزینهی تمام شده برای هر بار استفاده از کتابهای مورد بررسی 4589 ریال بود که هزینهی به نسبت زیادی به حساب میآید. کمترین هزینه (2913 ریال) برای هر بار استفاده، به کتابهای دارای سال نشر 1381 و بیشترین هزینه (31413 ریال) نیز به کتابهای منتشر شده در سال 1384 اختصاص داشت. هزینه- سودمندی کتابها بر حسب موضوع نشان داد که کمترین هزینه- سودمندی مربوط به کتابهای مربوط به مجموعهسازی کتابخانهها میباشد (755 ریال) و پس از آن به ترتیب موضوعات مرجعشناسی (2777 ریال)، مدیریت کتابخانه (2877 ریال) و سازماندهی (5693 ریال) در ردههای بعدی قرار دارند.
نتیجهگیری: بررسی هزینه- سودمندی کتابهای مورد بررسی نشان داد که هزینهی هر بار استفاده از این کتابها برای کتابخانه گران تمام شده و مقرون به صرفه نیست. از نظر موضوعی نیز کتابهای مربوط به درس مجموعهسازی نسبت به قیمت تمام شدهی آنها، میزان استفادهی بیشتری توسط استفاده کنندگان داشتهاند، بنابراین نسبت به سایر کتابهای فارسی مربوط به رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی بیشتر مقرون به صرفه بودهاند.
مرتضی امرایی؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد پاپی؛ سوسن بهرامی؛ راحله سموعی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: قابلیتهای مربوط به هوش هیجانی در دهههای اخیر، توجه بسیاری از سازمانها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینهای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط مؤثر میباشد، تا به وسیلهی آن، مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه، تعیین ...
بیشتر
مقدمه: قابلیتهای مربوط به هوش هیجانی در دهههای اخیر، توجه بسیاری از سازمانها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینهای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط مؤثر میباشد، تا به وسیلهی آن، مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه، تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی Queendom و هوش هیجانی شرینک (Shrink Emotional Intelligence) بود. جامعهی آماری شامل 117 نفر کتابدار کتابخانههای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 و روش نمونهگیری سرشماری بود. روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی ضریب Cronbach's alpha به ترتیب برابر 86/0 و 92/0 تأیید گردید. روش گردآوری دادهها، به شکل مراجعهی حضوری و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، در دو سطح آمار توصیفی (درصد میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای ضریب همبستگی Pearson و آزمون t تک متغیره) صورت گرفت. یافتهها: میانگین هوش هیجانی و مؤلفههای مربوط به آن در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان کمتر از سطح متوسط بود، اما مؤلفهی خود انگیزی در کتابداران دانشگاه اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. میانگین کلیهی ابعاد مهارتهای ارتباطی در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی کتابداران در دانشگاه اصفهان (000/0 = sig و 525/0 = r) و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (000/0 = sig و 515/0 = r) ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت؛ یعنی هوش هیجانی بالای کتابداران، منجر به برقراری ارتباط مناسب با مراجعین شده بود. کتابداری، که تواناییهای لازم برای هوش هیجانی را در اختیار داشته باشد، خدمات را به گونهای عرضه میکند که موجب رضایتمندی بیشتر از سوی مراجعین شود. پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از مؤلفههای اساسی برقراری ارتباط مناسب کتابداران با مراجعین، برخورداری از سطح مطلوب هوش هیجانی میباشد،که میتوان از طریق برگزاری دورههای تخصصی، میزان آن را در کتابداران بهبود بخشید. واژههای کلیدی: دانشگاهها؛ کتابخانهها؛ کتابداران؛ هوش هیجانی