لعیا کریمی؛ ناهید بنی اقبال؛ شکوه تفرشی؛ رضا همایی
دوره 9، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1391
چکیده
مقدمه: ارتباط به عنوان مهمترین ویژگی لازم برای افراد شاغل توصیف شده است و حرفهی کتابداری به دلیل ماهیت خود، نیازمند مهارتهای ارتباطی کامل در کتابخانهها است. شاید مهمترین درسی که دانشجویان کتابداری باید در مورد توقعات استفاده کنندگان فرا گیرند، این است که چگونه بتوانند در روابط متقابل بین خود و جامعه نقش درستی ایفا کنند. ...
بیشتر
مقدمه: ارتباط به عنوان مهمترین ویژگی لازم برای افراد شاغل توصیف شده است و حرفهی کتابداری به دلیل ماهیت خود، نیازمند مهارتهای ارتباطی کامل در کتابخانهها است. شاید مهمترین درسی که دانشجویان کتابداری باید در مورد توقعات استفاده کنندگان فرا گیرند، این است که چگونه بتوانند در روابط متقابل بین خود و جامعه نقش درستی ایفا کنند. اگر اینگونه باشد، نتیجه رضایت شغلی و خدمات رسانی مطلوب به استفاده کنندگان خواهد بود. بدین منظور، پژوهش حاضر به شناسایی میزان و نحوهی به کارگیری مهارتهای ارتباطی در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و جامعهی این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان و کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود. حجم نمونهی محاسبه شده برای دانشجویان 780 نفر و برای کتابداران 136 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با جامعهی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست مشاهدات محقق و پرسشنامهی بسته پاسخ محقق ساخته برای یافتن نظرات دانشجویان بود که روایی آن با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه تصویب و پایایی آن نیز تأییدگردید. به منظور تحلیل استنباطی یافتههای به دست آمده از ابزارهای گردآوری، از روش آماری t تک متغیره استفاده شد. یافتهها: میزان به کارگیری مهارتهای ارتباط کلامی و غیر کلامی توسط دانشجویان به ترتیب 31/3 و 15/3 بود و بر اساس نتایج پرسشنامهی گروه نمونهی دانشجویان، میزان به کارگیری مهارتهای ارتباط کلامی کتابداران 21/3 و مهارتهای غیر کلامی آنها 32/3 بود که نشان میدهد مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در حد متوسط میباشد و در حد مطلوب و عالی نیست و نیاز به تقویت بیشتری دارد. نتیجهگیری: میزان به کارگیری مهارتهای ارتباطی توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در حد مطلوب نمیباشد. بیتوجهی به این مسأله کاهش میزان استفاده از کتابخانه را به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه میشود نهادهایی که وظیفهی آموزش کتابداران را بر عهده دارند، با برگزاری دورههای آموزشی و همایشها یا گنجاندن آن در منابع درسی و سایر اقدامهایی از این دست، مهارتهای ارتباطی را به کتابداران آموزش دهند و کتابداران نیز در این زمینه حساسیت داشته باشند و مطالعات خود را گسترش دهند. واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ دانشگاهها.
احمد شعبانی؛ عصمت عسگری؛ رضا همایی؛ رسول سعادت
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: با توجه به ضرورت یکدستی و هماهنگی در ساختار چکیدهها و افزایش دقت، صحت و جامعیت آنها، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت استاندارد چکیدهنویسی (214 ISO) در چکیدههای فارسی پایاننامههای دورهی دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سالهای 87-1378 صورت گرفت.روش بررسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به ضرورت یکدستی و هماهنگی در ساختار چکیدهها و افزایش دقت، صحت و جامعیت آنها، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت استاندارد چکیدهنویسی (214 ISO) در چکیدههای فارسی پایاننامههای دورهی دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سالهای 87-1378 صورت گرفت.روش بررسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع کاربردی است و ضمن بررسی دقیق پایاننامههای ثبت شده در کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اراک، در مجموع 328 پایاننامه به منزلهی جامعهی آماری مورد بررسی واقع شد. جهت تهیهی استانداردهای مورد نیاز و بررسی میزان انطباق آنها با استاندارد چکیدهها، متن اصلی استاندارد بینالمللی ISO در چکیدهنویسی و متن ترجمهی فارسی این استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از چک لیست تهیه شده بر اساس استاندارد بینالمللی ISO در چکیدهنویسی بهرهجویی شد و سیاههی وارسی از نظر روایی محتوا تحت نظر صاحبنظران ارزیابی شد و مورد تأیید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و با کمک فراوانی، درصد و شاخصهای 2χ به شرح یافتههای پژوهش اقدام گردید.یافتهها: ذکر اطلاعات کتابشناسی با رعایت در 48 چکیده (4/16 درصد) در سال 1384 بیشترین میزان فراوانی و درصد را به خود اختصاص داد، در حالی که بیان یافتهها و نتایج فرعی و ثانویه در هیچ چکیدهای ذکر نشده بود و این مورد کمترین میزان فراوانی و درصد را به خود اختصاص داده بود. یافتههای 2χ نشان داد که به جز هدف در بقیهی موارد تفاوت معنیداری بین میزان رعایت استانداردها بر اساس سالهای مختلف وجود دارد.نتیجهگیری: در چکیدههای تحت بررسی، استانداردهای چکیدهنویسی (214 ISO) در مواردی که به صورت صوری و شکلی بودند، مانند نتایج پژوهش، حفظ اطلاعات اصلی پایاننامه و ...، به میزان قابل قبولی رعایت شده است. در حالی که در مواردی که به صورت محتوایی بودند مانند هدف، بیان یافتهها و ...، به میزان نازلتری استانداردها رعایت گردیده است.واژههای کلیدی: چکیدهها؛ پایاننامههای دانشگاهی؛ دانشگاهها؛ 214 ISO.