حسین درگاهی؛ نیلوفر ماسوری؛ رضا صفدری؛ سمیه فضایلی؛ مهدی یوسفی
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: محدود بودن منابع و افزایش سریع هزینههای بیمارستان، موضوع بهبود بهرهوری در بخشهای مختلف این سازمان را از اهمیت ویژهای برخوردار میسازد. این مطالعه با سنجش بهرهوری واحد مدارک پزشکی بیمارستانهای مورد بررسی، سعی نموده است تا تصویر مناسبی از عملکرد واحدهای مذکور را ارایه دهد.روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: محدود بودن منابع و افزایش سریع هزینههای بیمارستان، موضوع بهبود بهرهوری در بخشهای مختلف این سازمان را از اهمیت ویژهای برخوردار میسازد. این مطالعه با سنجش بهرهوری واحد مدارک پزشکی بیمارستانهای مورد بررسی، سعی نموده است تا تصویر مناسبی از عملکرد واحدهای مذکور را ارایه دهد.روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. هدف برآورد شاخص Malmquist در واحدهای مدارک پزشکی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران (16 واحد) طی سالهای 87-1385 میباشد. برای جمعآوری دادهها، از روشهای مصاحبه و مطالعهی آمار فعالیتهای واحدها استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 1/2Deap مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: واحدهای مدارک پزشکی در بیمارستانهای رازی و ولیعصر (عج) دارای بیشترین میزان بهبود در بهرهوری و در بیمارستانهای امام خمینی (ره) و مرکز قلب تقریباً بدون تغییر و در فارابی و ضیائیان دارای کمترین میزان بودند.نتیجهگیری: با توجه به این که بیش از یک سوم واحدهای مورد بررسی، از نظر شاخص Malmquist بهبود عملکرد داشتند، میتوانند به عنوان الگو جهت بهبود بهرهوری در دیگر واحدها، مورد استفاده قرار گیرند. همچنین میتوان از روشهایی مانند جذب نیروی انسانی دارای تحصیلات در رشتهی مدارک پزشکی و استفاده از مدیران دارای سابقهی کاری کافی در این بخش، برای ارتقای بهرهوری استفاده نمود.واژههای کلیدی: کارایی سازمانی؛ بخش مدارک پزشکی بیمارستان؛ بهرهوری.
رضا صفدری؛ نیلوفر ماسوری؛ سیده صدیقه سید فرجاله
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
برای رسیدن به اهداف پروندهی الکترونیک سلامت ((Electronic health record و برای این که با اطمینان از سوی کاربران مورد استفاده قرار گیرد، استانداردهای یکپارچهای باید در زمینهی ساختار، محتوا، نحوهی تبادل داده، تولید اطلاعات، معماری و امنیت سیستم تدوین گردد. مطالعهی حاضر با در نظر گرفتن گسترهی فعالیتهای استاندارد سازی در خصوص EHR، قابل ...
بیشتر
برای رسیدن به اهداف پروندهی الکترونیک سلامت ((Electronic health record و برای این که با اطمینان از سوی کاربران مورد استفاده قرار گیرد، استانداردهای یکپارچهای باید در زمینهی ساختار، محتوا، نحوهی تبادل داده، تولید اطلاعات، معماری و امنیت سیستم تدوین گردد. مطالعهی حاضر با در نظر گرفتن گسترهی فعالیتهای استاندارد سازی در خصوص EHR، قابل پذیرش بودن در سطح جهانی، سهولت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز پژوهش و آشنایی پژوهشگر با سازمانهای مورد مطالعه، سازمانهای بهداشت در سطح هفتم (Health level 7th)، سازمان بینالمللی استاندارد (International standard organization) و جامعهی بررسی مواد و محصولات آمریکا (American society for testing and materials) را جهت مطالعه و بررسی انتخاب کرده است. این یک مطالعهی تطبیقی از نوع مروری کاربردی است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از کتب، مقالات، مجلات داخلی و خارجی و سایر مستندات مکتوب، پایگاههای دادهای معتبر و موتورهای جستجو استفاده شده است. با بررسی ویژگیهای سازمانها مشخص شد کهASTM نیاز کاربر را مورد توجه قرار داده، ویژگیهای پرونده، تولید گزارشات و ضبط دادهها را مورد توجه قرار داده، با ایجاد استانداردهای ساختار و محتوا، ممیزی و کیفیت بیشترین تنوع استانداردها را دارد. HL7 ساختار یافته بودن پرونده را مورد توجه قرار میدهد و عملکردها، ویژگیها، تبادل و پیام رسانی را مورد توجه قرار داده، در زمینهی تبادل داده، امور مالی، ممیزی و کیفیت پرونده استاندارد دارد. ISO قابلیت پردازش کامپیوتری را مورد بحث قرار میدهد. در زمینهی محرمانگی، زیر ساخت و انواع داده استاندارد وجود دارد، ولی کمترین تنوع و دقت را در ایجاد استانداردها دارا میباشد. واژههای کلیدی: استانداردها؛ پروندهی الکترونیک سلامت؛ عملکرد.