سید جمال الدین طبیبی؛ امیر اشکان نصیری پور؛ محمود رضا گوهری؛ محمد محبوبی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 955-963
چکیده
مقدمه: بیمارستان سازمانی است که وظایف تأمین و مراقبتهای کامل بهداشتی (پیشگیری، درمان و بازتوانی) عموم را بر عهده دارد. ضرورت اجرای پاسخگویی در بیمارستانها روز به روز بیشتر محسوس میشود، به همین منظور این تحقیق به شناسایی پاسخگویی در بیمارستانهای آموزشی کشور پرداخته است. روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی همبستگی بر روی 1034 نفر ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستان سازمانی است که وظایف تأمین و مراقبتهای کامل بهداشتی (پیشگیری، درمان و بازتوانی) عموم را بر عهده دارد. ضرورت اجرای پاسخگویی در بیمارستانها روز به روز بیشتر محسوس میشود، به همین منظور این تحقیق به شناسایی پاسخگویی در بیمارستانهای آموزشی کشور پرداخته است. روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی همبستگی بر روی 1034 نفر از پرسنل شاغل و بیماران 5 بیمارستان بزرگ کشور انجام شد. روش گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته بود که شامل 8 بعد (اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، عملکردی، ساختاری، مالی، اطلاعرسانی، قانونی) و 31 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی (Pearson Correlation و (t-test بهوسیلهی نرمافزار SPSS نسخهی 16 انجام شد. یافتهها: یافتهها بیشترین فراوانی را در بین پاسخگویان مربوط به جمعیت زنان دانسته است (564=n نفر، 55/54%).بیشترین و کمترین فراوانی پاسخگویان به ترتیب در سنین 30-20 سال (45/42%) و کمتر از 20 سال (67/6) بوده است. بالاترین و پایینترین امتیاز پاسخگویی در بین بیمارستانهای مورد مطالعه بهترتیب (66/0±4) و (63/0±06/3) بود که این اختلاف از نظر آماری معنیدار بود. یافتهها نشان داده است که تأثیر بعد سیاسی در وضعیت پاسخگویی بیمارستانهای آموزشی منتخب کشور نسبت به سایر ابعاد از میانگین بالاتری برخوردار است. همچنین قویترین رابطه بین بعد اخلاقی و اطلاعرسانی بوده است (001/0>pvalue و 523/0=r) در نهایت وضعیت کلی پاسخگویی بیمارستانهای آموزشی کشور در حد متوسط به بالا بوده است (63/0±25/3). نتیجهگیری: با توجه به وضعیت پاسخگویی در بیمارستانهای آموزشی کشور که در زمینهی برخی ابعاد از حد مطلوب پایینتر بود، برنامهریزی برای تجدید ساختار موجود با دایر نمودن واحد پاسخگویی در بیمارستانها ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: بیمارستانهای آموزشی؛ پاسخگویی، ایران
سید جمالالدین طبیبی؛ امیراشکان نصیریپور؛ سارا آقابابا؛ نسیم نبیپور جعفرآباد
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: امروزه مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمانها و کسب مزایای رقابتی به شمار میآید. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت ارکان مدیریت دانش در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود و از نظر هدف، نیز جنبهی کاربردی داشت. جامعهی آماری را 30 نفر از مدیران ارشد ده بیمارستان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمانها و کسب مزایای رقابتی به شمار میآید. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت ارکان مدیریت دانش در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود و از نظر هدف، نیز جنبهی کاربردی داشت. جامعهی آماری را 30 نفر از مدیران ارشد ده بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1388 تشکیل میدادند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامهی پژوهشگر ساخته در طیف پنج گزینهای لیکرت با روایی مورد تأیید خبرگان و پایایی 874/0 (Cronbach’s alpha) استفاده گردید. در پایان اطلاعات حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، میانه و واریانس) مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: اطلاعات به دست آمده از مدیریت دانش، حاکی از آن است که به ترتیب نشر دانش (64/3)، ارزیابی دانش (48/3)، کاربرد دانش (41/3)، مشارکت دانش (34/3) و در آخر خلق دانش (19/3) میانگین نمرات بالایی را کسب کردهاند. در پایان امتیاز مدیریت دانش 4/3 ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به طیف امتیازات لیکرت، وضعیت مدیریت دانش بالاتر از متوسط و به نسبت مطلوب بوده است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده، توجه به مشارکت و خلق دانش ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ بیمارستانهای آموزشی؛ دانشگاهها.