سید جمالالدین طبیبی؛ امیراشکان نصیریپور؛ سارا آقابابا؛ نسیم نبیپور جعفرآباد
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: امروزه مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمانها و کسب مزایای رقابتی به شمار میآید. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت ارکان مدیریت دانش در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود و از نظر هدف، نیز جنبهی کاربردی داشت. جامعهی آماری را 30 نفر از مدیران ارشد ده بیمارستان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمانها و کسب مزایای رقابتی به شمار میآید. هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت ارکان مدیریت دانش در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود و از نظر هدف، نیز جنبهی کاربردی داشت. جامعهی آماری را 30 نفر از مدیران ارشد ده بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1388 تشکیل میدادند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامهی پژوهشگر ساخته در طیف پنج گزینهای لیکرت با روایی مورد تأیید خبرگان و پایایی 874/0 (Cronbach’s alpha) استفاده گردید. در پایان اطلاعات حاصل با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، میانه و واریانس) مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: اطلاعات به دست آمده از مدیریت دانش، حاکی از آن است که به ترتیب نشر دانش (64/3)، ارزیابی دانش (48/3)، کاربرد دانش (41/3)، مشارکت دانش (34/3) و در آخر خلق دانش (19/3) میانگین نمرات بالایی را کسب کردهاند. در پایان امتیاز مدیریت دانش 4/3 ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به طیف امتیازات لیکرت، وضعیت مدیریت دانش بالاتر از متوسط و به نسبت مطلوب بوده است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده، توجه به مشارکت و خلق دانش ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ بیمارستانهای آموزشی؛ دانشگاهها.