محمد امیری؛ الهام صادقی؛ احمد خسروی؛ رضا چمن
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: اطلاعات صحیح و جامع، چنانچه به موقع در اختیار مدیران قرار گیرد، خطر اتخاذ تصمیمات نادرست را به حداقل خواهد رساند. پر واضح است که در سازمانهای متلاطم امروزی، سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS یا Hospital information system) میتواند نقش مهمی را ایفا نماید. این پژوهش با هدف ارزیابی مدیران و کاربران شبکه در خصوص تأثیر سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات صحیح و جامع، چنانچه به موقع در اختیار مدیران قرار گیرد، خطر اتخاذ تصمیمات نادرست را به حداقل خواهد رساند. پر واضح است که در سازمانهای متلاطم امروزی، سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS یا Hospital information system) میتواند نقش مهمی را ایفا نماید. این پژوهش با هدف ارزیابی مدیران و کاربران شبکه در خصوص تأثیر سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی بر عملکرد و فرایندهای کار بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در سال 1387 انجام شد. روش بررسی: این پژوهش کاربردی است که به شیوهی توصیفی- مقطعی انجام شد. با توجه به محدود بودن کاربران و مدیران (142 نفر) و نیاز به اطلاعات دقیق، تمام نمونهها به روش سرشماری مورد مطالعه قرارگرفتند و پرسشنامهای حاوی 27 سؤال (7 سؤال عمومی و20 سؤال تخصصی) در اختیار آنان قرار گرفت که به صورت خود ایفا تکمیل گردید. اعتبار پرسشنامه به روش علمی تأیید و پایایی آن برابر 879/0 بود. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار 16SPSS استفاده گردید و نتایج به صورت جداول و نمودار نمایش داده شد. یافتهها: 1/33 درصد از افراد مورد مطالعه مرد و 9/66 درصد زن بودند. 6/64 درصد افراد دارای مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر و 4/35 درصد دارای مدارک تحصیلی پایینتر بودند. 2/9 درصد از افراد منشی، 5/8 درصد بهیار، 7/57 درصد پرستار، 9/6 درصد سرپرستار بودند و 7/17 درصد را سایر رشتهها مانند اتاق عمل، مامایی، رادیولوژی و علوم آزمایشگاهی تشکیل میدادند. میانگین نمرات کلی (92/71 از 100) حاکی از نگرش مثبت کاربران و مدیران بود. میانگین نمرات نگرش منشیها بیش از سایر کاربران و میانگین نمرات نگرش سرپرستاران و سوپروایزرها کمتر از سایر گروهها بود. بین میانگین نمرات نگرش با سن، جنس، تحصیلات، مدت زمان کار با شبکه در روز و شغل رابطهی معنیداری مشاهده نشد (05/0 < P)؛ اما بین میانگین نمرات نگرش با سابقهی کار رابطهی معنیداری مشاهده گردید (02/0 = P). نتیجهگیری: به منظور بهبود نگرش کلیهی کاربران به خصوص مدیران (با توجه به بالا نبودن نمرهی نگرش)، برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینهی کاربرد تکنولوژیهای نوین اطلاعات در مدیریت اثربخش و ارایهی پسخوراندی از کارکرد شبکه با رویکرد، تحلیل هزینه- کارآیی، هزینه- منفعت و هزینه- اثربخشی میتواند به بهبود وضعیت فعلی کمک نماید. واژههای کلیدی: خودارزیابی؛ بیمارستانها؛ سیستم اطلاعات بیمارستانی.