عبدالحمید معرفزاده؛ امین مهدیفر
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: مجموعهگستری به عنوان فرایندی که نقاط قوت و ضعف مجموعهی یک کتابخانه را بر حسب نیازهای اطلاعاتی کاربران شناسایی میکند، در مدیریت سیستمهای اطلاعاتی نقش اساسی ایفا میکند. پژوهش حاضر، ضمن مقایسهی روند اجرای فعالیتهای مرتبط با حوزهی مجموعهگستری در کتابخانههای دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان و شناسایی مشکلات ...
بیشتر
مقدمه: مجموعهگستری به عنوان فرایندی که نقاط قوت و ضعف مجموعهی یک کتابخانه را بر حسب نیازهای اطلاعاتی کاربران شناسایی میکند، در مدیریت سیستمهای اطلاعاتی نقش اساسی ایفا میکند. پژوهش حاضر، ضمن مقایسهی روند اجرای فعالیتهای مرتبط با حوزهی مجموعهگستری در کتابخانههای دو دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان و شناسایی مشکلات اجرایی مدیران این کتابخانهها در زمینهی مجموعهگستری، به ارایهی پیشنهادهایی در جهت بهینهسازی روند اجرای فرایند مجموعهگستری این کتابخانهها پرداخته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و به صورت پیمایشی در سال 1388 صورت پذیرفته است. جامعهی آماری پژوهش شامل 2 کتابخانهی مرکزی، 15 کتابخانهی دانشکدهای، 12 کتابخانهی متعلق به گروههای آموزشی، 10 کتابخانهی مراکز آموزشی درمانی و 1 کتابخانهی وابسته به مراکز علمی تحقیقاتی میشد؛ که زیر نظر این دو دانشگاه به فعالیت میپرداختند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از توزیع پرسشنامه در میان کلیهی مدیران کتابخانههای مذکور (40 کتابخانه) و مصاحبه با مسؤولان کتابخانههای مرکزی دو دانشگاه گردآوری شد. به منظور سنجش روایی پرسشنامهی مذکور، از روش روایی صوری و محتوایی استفاده گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha (86 درصد) محاسبه شد و تحلیل دادهها نیز با کمک روشهای آماری توصیفی و استنباطی (Chi square test) و نرمافزارهای آماری 15SPSS و Excel صورت پذیرفت. یافتهها: در بیش از 70 درصد از کتابخانههای دو دانشگاه، تنها کمتر از 25 درصد منابع مورد نیاز، از طریق روشهای دیگری جز خرید منابع تأمین میشد. تنها 5/17 درصد از کتابخانههای مذکور دارای خطمشیهای مکتوب مجموعهگستری بودند و مشکلات آنها در حوزهی مجموعهگستری، در دو مقولهی تدوین و به کارگیری خطمشیهای مکتوب بود. نتیجهگیری: با توجه به مشکلات کتابخانههای جامعهی پژوهش در تدوین خطمشیهای مجموعهگستری، به منظور بهینهسازی این فرایند، در این پژوهش الگویی جهت تدوین خطمشی مکتوب مجموعهگستری در کتابخانههای مذکور ارایه میگردد. واژههای کلیدی: کتابخانهها؛ کتابخانههای پزشکی؛ مجموعهگستری کتابخانه؛ خطمشی؛ امانت بین کتابخانهای.