فاطمه رنگرز جدی؛ مهدی شاعری؛ محمدرضا رضایی مفرد
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: در مراقبت بهداشتی جامع، بر آموزش و مراقبت از خود، بیش از درمان تأکید میشود؛ این مراقبت به دنبال آن است که با افزودن بر آگاهی بیماران، کسب استقلال در اخذ تصمیمات و انجام اقدامات فردی، تسریع سیر بهبود، تسهیل سازگاری با بیماری و افزایش کیفیت زندگی بیماران را در پی داشته باشد. این امر، میتواند با توسعهی فنآوریهای نوین اطلاعاتی ...
بیشتر
مقدمه: در مراقبت بهداشتی جامع، بر آموزش و مراقبت از خود، بیش از درمان تأکید میشود؛ این مراقبت به دنبال آن است که با افزودن بر آگاهی بیماران، کسب استقلال در اخذ تصمیمات و انجام اقدامات فردی، تسریع سیر بهبود، تسهیل سازگاری با بیماری و افزایش کیفیت زندگی بیماران را در پی داشته باشد. این امر، میتواند با توسعهی فنآوریهای نوین اطلاعاتی بهبود یابد. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی نرمافزارهای اطلاعات بیمارستانی در پاسخ به نیازهای دارویی بیماران جهت انجام مراقبت از خود بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود و در سال 1390 انجام شد. فهرست عناصر اطلاعات دارویی ضروری ابتدا با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهی پایا (صوری و محتوایی) و روا با استفاده از تکنیک دلفی و مصاحبه سه مرحلهای با صاحبنظران تدوین گردید. سپس بر اساس آن، چک لیستی تهیه شد. با توجه به ارایهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشور توسط 15 شرکت و یکسان بودن نرمافزار هر شرکت، از هر شرکت یک بیمارستان به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. سیستمهای اطلاعات بیمارستانی با حضور پژوهشگر در بیمارستانها و مشاهدهی مستقیم سیستمها، ارزیابی شد. دادهها با آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: ارایهی دادههای مربوط به دفعات مجاز تکرار نسخه، دوز، مدت، زمان، واکنشهای دارو، زمان توقف دارو، توصیههای حین مصرف، تاریخ شروع، تعداد، راه مصرف، تداخلات دارویی، فرد تجویز کننده، شیوهی آمادهسازی دارو و تداخل دارو با مواد غذایی، شکل استفاده از دارو و تاریخ تجویز دارو توسط صاحبنظران به عنوان اطلاعات دارویی ضروری تأیید شد که فقط شکل استفاده از دارو در 8 نرمافزار (33/53 درصد) و تاریخ تجویز دارو در7 نرمافزار (66/46 درصد) وجود داشت. نتیجهگیری: امکان پاسخ به نیازهای دارویی بیماران از طریق نرمافزارهای حاضر بیمارستانی بسیار ضعیف میباشد. ارتقای نرمافزارها توسط شرکتهای ارایه دهنده ضروری است. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ بیماران؛ داروها؛ مراقبت از خود؛ سیستمهای اطلاعاتی؛ فنآوری
مریم رنگرز جدی؛ فاطمه رنگرز جدی؛ محمدرضا رضائی مفرد
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: نسخه وسیلهی ارتباطی بین پزشک، داروساز و بیمار است و عدم رعایت اصول ثبت نسخه نویسی در آن موجب مصرف نابهجای دارو، عدم استفادهی کامل از داروهای تجویزی تداخلات دارویی و افزایش عوارض احتمالی میگردد. این تحقیق به منظور تعیین میزان رعایت اصول ثبت نسخه نویسی در نسخ بیمهی خدمات درمانی شهر کاشان صورت پذیرفت. روش بررسی: مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: نسخه وسیلهی ارتباطی بین پزشک، داروساز و بیمار است و عدم رعایت اصول ثبت نسخه نویسی در آن موجب مصرف نابهجای دارو، عدم استفادهی کامل از داروهای تجویزی تداخلات دارویی و افزایش عوارض احتمالی میگردد. این تحقیق به منظور تعیین میزان رعایت اصول ثبت نسخه نویسی در نسخ بیمهی خدمات درمانی شهر کاشان صورت پذیرفت. روش بررسی: مطالعه به صورت توصیفی روی 1500 نسخهی بیماران سرپایی بیمهی خدمات درمانی سال 1386 شهر کاشان، که به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب گردیدند، انجام پذیرفت. در هر نسخه موارد مربوط به خوانایی، شکل و دستور دارو، اطلاعات هویتی پزشک و بیمار از نسخ استخراج و در چک لیست تهیه شده بر اساس دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت ثبت شد. برای هر نسخه امتیازی بین 21-0 تعیین شد که به 5 بازهی بسیار ضعیف، ضعیف، متوسط، خوب و بسیار خوب تقسیم شد و سپس با آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نسخ شامل 5245 قلم دارو بود. 4661 قلم دارو (86/88 درصد) خوانا بود. در 3807 قلم دارو (58/72 درصد) شکل دارویی، در 2750 قلم دارو (44/52 درصد)، دستور دارویی ثبت شده بود. وضعیت اصول ثبت نسخه نویسی با میانگین امتیاز 01/15 در محدودهی خوب قرار گرفت، که کمترین امتیاز در نسخ متخصصان پوست (18/12) و بیشترین آن در متخصصان روانپزشکی (29/16) مشاهده شد. نتیجهگیری: وضعیت اصول ثبت نسخه نویسی پزشکان خوب است، اما ثبت دستورات دارویی توجه بیشتری را میطلبد. به کارگیری نرمافزارهای کامپیوتری نسخه نویسی در مطبها، تهیهی فرمهای جدید با محلهای مشخص جهت اطمینان از ثبت کامل اطلاعات، واحدهای بیشتر و آموزش عملی نسخه نویسی جهت دانشجویان پزشکی و تداوم برنامههای بازآموزی جهت پزشکان پیشنهاد میگردد. واژههای کلیدی: نسخهها؛ بیماران سرپایی؛ داروها.