محمد رضا ملکی؛ آزاده فاتح پناه؛ محمود رضا گوهری
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: دانش به عنوان ضروریترین امتیاز شغلی، مهمتر از تأسیسات و تجهیزات است. در شرایطی که بسیاری از شرکتها یا باید به نوآوری بپردازند و یا از صحنهی رقابت محو شوند، توانایی یادگیری، سازگاری و تغییر، مهمترین اصل ادامهی حیات تلقی میشود. از اینرو این مقاله با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان هاشمینژاد بر اساس معیار سنجش، تحلیل ...
بیشتر
مقدمه: دانش به عنوان ضروریترین امتیاز شغلی، مهمتر از تأسیسات و تجهیزات است. در شرایطی که بسیاری از شرکتها یا باید به نوآوری بپردازند و یا از صحنهی رقابت محو شوند، توانایی یادگیری، سازگاری و تغییر، مهمترین اصل ادامهی حیات تلقی میشود. از اینرو این مقاله با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان هاشمینژاد بر اساس معیار سنجش، تحلیل و مدیریت دانش الگوهای آموزش و بهداشت- درمان Malcolm Baldrige در سال 1386 انجام گردیده است. روش بررسی: این پژوهش مطالعهای توصیفی -مقطعی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست استاندارد و جهانی Malcolm Baldrige (ویرایش 2006) بود. لازم به ذکر است که این الگو، جهانی است و پایایی و روایی آن از پیش تعیین شده است. محیط پژوهش، بیمارستان شهید هاشمینژاد بود که یک بیمارستان آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران است. روش گردآوری دادهها، مصاحبه با مدیران ارشد بیمارستان، مشاهدهی مستندات و تکمیل چک لیستهای مربوط بوده است. دادههای به دست آمده به صورت کیفی تحلیل شدند. یافتهها: عملکرد بیمارستان هاشمی نژاد بر مبنای معیار مدیریت دانش، از مجموع 90 امتیاز کل این معیار، در حیطهی درمان 40 امتیاز (44 درصد) و در حیطهی آموزش 18 امتیاز (20 درصد) را به خود اختصاص داد. از 40 امتیاز کسب شده در حیطهی درمان، 21 امتیاز (5/52 درصد) مربوط به معیار سنجش، تحلیل و بازنگری عملکرد سازمانی و 19 امتیاز (5/47 درصد) نیز متعلق به معیار مدیریت دانش و اطلاعات بود. در حیطهی آموزش از 18 امتیاز کسب شده، 14 امتیاز (78 درصد) مربوط به معیار سنجش، تحلیل و بهبود عملکرد سازمانی و 4 امتیاز (22 درصد) دیگر نیز مربوط به معیار مدیریت اطلاعات، تکنولوژی اطلاعات و دانش بود. نتیجهگیری: طبق روش Likert، عملکرد این بیمارستان در حیطهی درمان در ردهی متوسط قرار گرفت و در حیطهی آموزش امتیاز ضعیفی را کسب نمود. این امر نشان دهندهی لزوم توجه هر چه بیشتر به مدیریت دانش به خصوص، در حیطهی آموزش است. بر این اساس، تدوین برنامهای کارا و اثربخش جهت ارتقای مدیریت دانش در این بیمارستان ضروری به نظر میرسد. بر مبنای نتایج پژوهش، الگوی Malcolm Baldrige، میتواند به عنوان الگوی جامع برای ارزیابی عملکرد مؤسسات آموزشی درمانی در حوزهی مدیریت دانش مورد استفاده قرار گیرد. یافتههای پژوهش، لزوم توجه هر چه بیشتر بیمارستان فوق به مدیریت دانش به خصوص در حیطهی آموزش را نشان میدهد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ ارزیابی عملکرد؛ مالکوم بالدریج.