وحیده صیادزاده؛ سیدعلی سیادت؛ عبدالرسول جمشیدیان
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: یکی ازجلوههای مناسبات انسانی، تعامل انسانها با یکدیگر است. مهمترین نکتهای که در ارتباطات ومناسبات بین انسانها مطرح است، اتخاذ بهترین راه و روش برای تعامل بهتر، ترغیب بیشتر و نفوذ در دیگران است. یکی از جنبههای بسیار مهم رفتار اجتماعی متقابل، نفوذ اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین مؤلفههای نفوذ اجتماعی ...
بیشتر
مقدمه: یکی ازجلوههای مناسبات انسانی، تعامل انسانها با یکدیگر است. مهمترین نکتهای که در ارتباطات ومناسبات بین انسانها مطرح است، اتخاذ بهترین راه و روش برای تعامل بهتر، ترغیب بیشتر و نفوذ در دیگران است. یکی از جنبههای بسیار مهم رفتار اجتماعی متقابل، نفوذ اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین مؤلفههای نفوذ اجتماعی مدیران گروه از دید اعضای هیأت علمی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی در دانشگاه علوم پزشکی در سال 88-1387 بود. روش بررسی: نفوذ اجتماعی شامل یازده مؤلفه میباشد.روش مورد استفاده جهت انجام این پژوهش، روش توصیفی– همبستگی وجامعهی آماری عبارت از کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 88-1387 شامل 645 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، 104 نفر از اعضای هیأت علمی به عنوان نمونه، انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی استاندارد نفوذ اجتماعی از yukl، شامل 44 گویه در مقیاس پنج درجه با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی (جنسیت، تأهل، سن، تحصیلات و سابقهی مدیریت)تنظیم گردید و ضریب پایایی آن 83/0به دست آمد. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون آماری ضریب همبستگی Cramer استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی نشان داد که بین هیچ کدام از مؤلفههای نفوذ و خصوصیات دموگرافیک به غیر از سابقهی مدیریت، رابطهی معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت هر چه سابقهی مدیریت در میان اعضای هیأت علمی بیشتر باشد، میزان استفاده از مؤلفههای نفوذ توسط مدیران بیشتر است. واژههای کلیدی: تحلیل؛ رفتار اجتماعی؛ دانشگاهها.