محمد حسین حیوی حقیقی؛ محمد دهقانی؛ سعید حسینی تشیزی؛ بهزاد عسگری؛ مصطفی رئیسی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 471-478
چکیده
مقدمه: به دلیل این که بیمارستانها ارایه دهندگان اصلی مراقبت سلامت هستند، برای به کار گرفتن سیستمهای اطلاعاتی سلامت به عنوان مؤسسات هدف در نظر گرفته میشوند. بیمارستانها برای مدیریت نیازمندیهای رو به افزایش خود به سیستم اطلاعات بیمارستانی (Hospital information system یا HIS) اثربخش نیاز دارند. مطالعهی حاضر اهمیت استفاده از HIS از دیدگاه ...
بیشتر
مقدمه: به دلیل این که بیمارستانها ارایه دهندگان اصلی مراقبت سلامت هستند، برای به کار گرفتن سیستمهای اطلاعاتی سلامت به عنوان مؤسسات هدف در نظر گرفته میشوند. بیمارستانها برای مدیریت نیازمندیهای رو به افزایش خود به سیستم اطلاعات بیمارستانی (Hospital information system یا HIS) اثربخش نیاز دارند. مطالعهی حاضر اهمیت استفاده از HIS از دیدگاه کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را شناسایی نمود.
روش بررسی: در یک مطالعهی توصیفی- مقطعی که نمونهی آماری آن کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بهار 1390 بودند، دیدگاه کارکنان با استفاده از یک پرسشنامهی محقق ساخته جمعآوری گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوی (بررسی منابع و گرفتن نظرات صاحبنظران) و پایایی آن با آزمون Cronbach¢s alpha (94/0) سنجیده شد. حجم نمونه با حجم جامعه (71 نفر) مساوی بود. دادهها با مراجعهی حضوری جمعآوری و بعد از ورود به نرمافزار SPSS نسخه 19 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون 2c مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از دیدگاه کارکنان، اهمیت هر سه حیطهی «معیارهای مختلف برای انتخاب HIS»، «اهمیت پیش نیازهای استقرار HIS» و «اهمیت استفاده از HIS» در حد زیاد تا خیلی زیاد (به ترتیب 4/91، 6/89 و 4/77 درصد) بود. بین افراد با تحصیلات بالاتر، استقرار پیش نیازهای HIS اهمیت بیشتری داشت. در بین افرادی که مدرک تحصیلی آنها مرتبط با پست سازمانی بود، نیز اهمیت معیارهای انتخاب HIS بیشتر احساس میشد.
نتیجهگیری: کارکنان بخش مدارک پزشکی دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به استقرار HIS داشتند. مدیران در راه توسعه و ارتقای سیستمها، باید توجه ویژهای به نظرات و تجربیات کاربران داشته باشند.
مریم احمدی؛ علی ماهر؛ محمد حسین حیوی حقیقی؛ جهان پور علی پور
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 894-899
چکیده
مقدمه: هدف برنامهی مدیریت خطر سلامت، کاهش احتمال وقوع حوادث برای بیماران است و شامل مشخص کردن حوادث نامطلوب، تحلیل علت، تخمین احتمال وقوع، نتایج آنها و اتخاذ اقدام مناسب جهت جلوگیری از تکرار آنها است. هدف این پژوهش مقایسه برنامهی مدیریت خطر در مراقبت سلامت در کشورهای منتخب و ارایهی الگو بود.
روش بررسی: این پژوهش به صورت ...
بیشتر
مقدمه: هدف برنامهی مدیریت خطر سلامت، کاهش احتمال وقوع حوادث برای بیماران است و شامل مشخص کردن حوادث نامطلوب، تحلیل علت، تخمین احتمال وقوع، نتایج آنها و اتخاذ اقدام مناسب جهت جلوگیری از تکرار آنها است. هدف این پژوهش مقایسه برنامهی مدیریت خطر در مراقبت سلامت در کشورهای منتخب و ارایهی الگو بود.
روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی- تطبیقی انجام شد. جامعهی پژوهش، برنامهی مدیریت خطر در کشورهای آمریکا، انگلستان و استرالیا بود و نمونهها نیز، برنامههای خدمات سلامت ملی، کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمانهای مراقبت سلامت و انجمن پزشکی دفاعی ویکتوریا (به علت حوزهی تخصصی) بودند. گردآوری دادهها از طریق منابع کتابخانهای، اینترنت و پست الکترونیکی و تحلیل آنها از طریق جداول تطبیقی و آمار توصیفی صورت گرفت. بر اساس تحلیل انجام شده و پس از دریافت نظرات متخصصین امر، الگوی نهایی ارایه شد.
یافتهها: در برنامههای مورد بررسی، فرایند مدیریت خطر و اصول مستندسازی شباهتهای زیاد، اصول رضایت آگاهانه شباهتهای کمتر و عناصر اطلاعاتی فرم گزارش حادثه تفاوتهایی داشتند. کمیسیون مشترک، نقش بیشتری برای مدیر اطلاعات سلامت قایل شده بود.
نتیجهگیری: با وجود اشتراک در اصول مدیریت خطر، هر نمونه به نیازها و زیر ساختهای ارایهی مراقبت در کشور خود توجه نمود و این برنامه را به عنوان راهبردی سازمانی در نظر داشت.