ناهید سلیمانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 58-66
چکیده
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، جامعهی پژوهش تمام کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (78 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 55 نفر در سال 90-1389 انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهی محققساخته در دو وضعیت موجود و مطلوب بود که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبهی ضریب alpha Cronbach's در وضعیت موجود 97/0 و در وضعیت مطلوب 96/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای t تک نمونهای، t مستقل، Hotelling t2، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی ال. اس. دی) توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود، کمتر از سطح متوسط (3 > m) و در وضعیت مطلوب، بیشتر از حد متوسط (3 < m) بود. همچین بین میانگین مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود بر مبنای متغیر جمعیتشناختی جنسیت، در مؤلفههای «خودکنترلی»، «رهبری خدمتگزار» و «نوآوری» و در وضعیت مطلوب بر مبنای متغیر جمعیتشناختی نوع کار در خصوص مؤلفهی «هم آفرینی» اختلاف معنیداری مشاهده شد (05/0 > P).
نتیجهگیری: با ظهور دورهی پست مدرن و بنا به اهمیت مدیریت به عنوان رکن اساسی توسعه و پیشرفت، مدیران کتابخانههای دانشگاهی باید با مؤلفههای مدیریت پست مدرن آشنا شده و جهت ادارهی مناسب کتابخانهها، این مؤلفهها را به کار گیرند.