زهرا زارع فضلالهی؛ هادی لطفنژاد افشار؛ محمد جبراییلی؛ مجتبی ملکی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: پیادهسازی سیستم اطلاعات بیمارستانی به تحول سازمانی بستگی داردکه تمام عوامل مؤثر در آن باید در نظر گرفته شود. در این میان، نقش نیروی انسانی از تمامی عوامل مهمتر است و آموزش کارکنان، نظرسنجی، اطلاع رسانی و استقبال کاربران سیستم از نکات مهم در اجرای آن میباشد. برای رسیدن به این اهداف، بیمارستان امام خمینی ارومیه به عنوان ...
بیشتر
مقدمه: پیادهسازی سیستم اطلاعات بیمارستانی به تحول سازمانی بستگی داردکه تمام عوامل مؤثر در آن باید در نظر گرفته شود. در این میان، نقش نیروی انسانی از تمامی عوامل مهمتر است و آموزش کارکنان، نظرسنجی، اطلاع رسانی و استقبال کاربران سیستم از نکات مهم در اجرای آن میباشد. برای رسیدن به این اهداف، بیمارستان امام خمینی ارومیه به عنوان اولین مرکز درمانی برای پیادهسازی HIS (Health informton system) مورد ارزیابی قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعهی توصیفی، برای ارزیابی پیادهسازی HIS در بیمارستان امام خمینی ارومیه طی سال 1387 به وسیلهی تکمیل پرسشنامهی محقق ساخته توسط کلیهی کاربران HIS (178 نفر) انجام گرفت. روایی پرسشنامه به وسیلهی متخصصان مربوط تأیید و پایایی آن نیز با ضریب Cronbach's alpha مساوی 74 درصد پذیرفته شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها، اطلاعات وارد نرمافزار SPSS گردید و نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی) بررسی و به صورت جداول و نمودار ارایه شد. یافتهها: نیمی از کارکنان در کارگاه آموزش شرکت کردند که پرستاران بالاترین میزان (5/36 درصد) را داشتند و به بیش از نصف کارکنان نحوهی استفاده از نرمافزار HIS قبل از پیادهسازی سیستم آموزش داده شد و پرستاران بالاترین میزان (2/45 درصد) را به خود اختصاص دادند. نتایج حاکی از آن است که نیاز 5/70 درصد از کارکنان برای پیادهسازی HIS برآورد نشده است. از 1/88 درصد کارکنان در جلسات تصمیمگیری قبل از اجرای HIS دعوت به عمل نیامده است و همچنین از نظرات 9/86 درصد از کارکنان در بازنگریهای قبل از اجرای سیستم اطلاعات بیمارستانی، استفاده نشده است. در خصوص ضرورت راهاندازی HIS به 5/58 درصد کارکنان اطلاع رسانی نشده است و فقط 5/41 درصد آنها مطلع بودند. میزان استقبال کارکنان در پیادهسازی HIS بیمارستان امام 5/47 درصد بوده است. نتیجهگیری: در پیادهسازی و اجرای سیستم اطلاعات بیمارستانی، باید به جنبههای انسانی، آموزش، برنامهریزی واطلاع رسانی توجه نمود. پزشکان، پرستاران و کارکنان بخشهای مختلف پاراکلینیک به عنوان عوامل مؤثر در نظر گرفته شوند و به منظور ارتقای کیفیت اطلاعات، مراقبت و درمان بیماران در آینده، باید از توانایی آنها در اجرای سیستمهای اطلاعات بیمارستانی استفاده گردد. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ نرمافزار؛ نظامهای اطلاعات بیمارستانی.