فیضاله اکبری حقیقی؛ حجت زراعتی؛ سعید کریمی؛ محمد عرب؛ مرضیه اکبری موسی آبادی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: ارزشیابی کننده، حد واسط بسیار مهمی بین سیستم ارزشیابی عملکرد و ارزشیابی شوندگان است و دیدگاهها و رفتارهای ارزشیابان، تأثیر زیادی بر اجرای سیستم ارزشیابی، واکنش ارزشیابی شوندگان نسبت به ارزشیابی و عملکرد متعاقب آنها خواهد داشت. از اینرو بسیار ضروری است که ارزشیابی کنندگان راجع به ارزشیابی آموزش کافی دیده باشند. بنابراین ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی کننده، حد واسط بسیار مهمی بین سیستم ارزشیابی عملکرد و ارزشیابی شوندگان است و دیدگاهها و رفتارهای ارزشیابان، تأثیر زیادی بر اجرای سیستم ارزشیابی، واکنش ارزشیابی شوندگان نسبت به ارزشیابی و عملکرد متعاقب آنها خواهد داشت. از اینرو بسیار ضروری است که ارزشیابی کنندگان راجع به ارزشیابی آموزش کافی دیده باشند. بنابراین با عنایت به تأثیر آموزش ارزشیابان در دیدگاه آنها نسبت به سیستم ارزشیابی، پژوهش حاضر به ارزیابی نقش آموزش مدیران و شبکهی تصمیمگیری (ارزشیابی کنندگان) در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت در بیمارستانهای شهر اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی بود که در سال 1388 انجام شد. در این مطالعه، کلیهی مدیران وشبکهی تصمیمگیری بیمارستانهای دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (198 نفر) جامعهی آماری را تشکیل دادند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. برای برآورد پایایی ابزار از روش Test-reTest استفاده گردید. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از مطالعهی کتب منابع انسانی و نظرات استادان مدیریت و کارشناسان معاونت توسعهی مدیریت و سرمایهی انسانی و همچنین محاسبهی Cronbach's alpha 95/0 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای Pearson، Anova، t-test و رگرسیون خطی مدل Backward به وسیلهی نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: سابقهی مدیریت مدیران و شبکهی تصمیمگیری ارتباطی با دیدگاه آنها در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت نداشت، اما سابقهی شرکت در دورهی آموزشی ارزشیابی و سابقهی شرکت در کلاسهای آموزشی یا توجیهی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت، با دیدگاه آنها در ارزیابی این نظام، رابطهای مثبت داشت. تجربهی ارزشیابی کننده، فقط در دیدگاه وی در مورد مناسب بودن نظام جدید ارزشیابی برای بستر سازمانی بیمارستان اثر مثبت داشت. نتیجهگیری: از طریق آموزش میتوان دیدگاه ارزشیابی کنندگان را به عنوان یکی از مهمترین ارکان سیستم ارزشیابی عملکرد، بهبود بخشید و بدین صورت به انجام ارزشیابیهای صحیح و مؤثر کمک نمود. واژههای کلیدی: آموزش؛ ارزشیابی عملکرد کارکنان؛ بیمارستانها.