فرحناز صدوقی؛ معصومه خوشگام؛ سیده راضیه فرهی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: کاربردپذیری در موفقیت و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی و ارتقای کیفیت مراقبت ضروری است. این پژوهش با هدف، ارزیابی کاربردپذیری سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از مقیاس کاربردپذیری انجام شد. روش بررسی: پژوهش تحلیلی حاضر که از نوع کاربردی میباشد، در سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری شامل کل کاربران ...
بیشتر
مقدمه: کاربردپذیری در موفقیت و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی و ارتقای کیفیت مراقبت ضروری است. این پژوهش با هدف، ارزیابی کاربردپذیری سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از مقیاس کاربردپذیری انجام شد. روش بررسی: پژوهش تحلیلی حاضر که از نوع کاربردی میباشد، در سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری شامل کل کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی در یک بیمارستان عمومی و دو بیمارستان تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تعداد 110 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی مقیاس کاربردپذیری سیستم بهاتاچرژی شامل کاربردپذیری، قصد ادامهی استفاده از سیستم، درک سودمندی و رضایت کاربر بود. در نهایت، دادهها به روش آمار توصیفی و آزمون همبستگی Spearman و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر طبق یافتهها، 8/71 درصد از پاسخ دهندگان از سیستم راضی بودند، 2/64 درصد از کاربران قصد استفادهی مداوم از سیستم را داشته و 78 درصد فواید سیستم را درک کرده و به سودمندی سیستم معتقد بودند. سیستم تنها انتظارات 8/59 درصد از کاربران را برآورده کرده بود. افزون بر این، بین سودمندی درک شده و قصد استفادهی مداوم از سیستم (001/0 £ P)، قصد استفادهی مداوم از سیستم و کارامدی سیستم (001/0 £ P)، برآورده شدن انتظارات کاربر و قصد استفادهی مداوم از سیستم (001/0 £ P) همبستگی وجود داشت. نتیجهگیری: رضایت کاربر، سودمندی درک شده، برآورده شدن انتظارات و قصد استفادهی مداوم از سیستم شاخص موفقیت یا عدم موفقیت سیستم میباشد. بر اساس نتایج، به نظر میرسد سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا حدودی موفق و در بهبود بهرهوری و بازگشت سرمایه و هزینهی ایجاد آن مؤثر بوده است، ولی از آن جا که ارزیابی نهایی در چرخهی حیات و توسعهی سیستم اطلاعات، با هدف اصلاح طراحی سیستم و ارتقای کارامدی آن انجام میگیرد، تمرکز بر رفع نواقصی که سبب کاهش رضایت از سیستم شده است، ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: کاربرد پذیری؛ سودمندی درک شده؛ انتظارات کاربر؛ ارزشیابی؛ سیستم اطلاعات بیمارستانی.
فائزه اخلاقی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ معصومه خوشگام؛ نوشین محبی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه در مورد حوزههای زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد، اتخاذ گردد. این مطالعه با هدف ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی با استفاده از الگوی CIPP انجام گردیده است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و ارزشیابی بود که در سال 1389 در چهار دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. جامعهی آماری از پنج زیر جامعهی مدیران گروه، استادان، دانشجویان، دانشآموختگان و مسؤولان کتابخانه تشکیل شد که مشتمل بر 140 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها، پنج پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود. سؤالات پرسشنامه بر اساس شاخصهای عوامل مورد ارزیابی، طراحی شد و خصیصهی مورد نظر را به طور دقیق اندازهگیری مینمود. بنابراین روایی ابزار بر اساس روش اعتبار صوری و محتوایی، حقایق و مفاهیم طرح شده در متون معتبر علمی و دریافت نظرات استادان راهنما و مشاور و برخی از صاحبنظران تعیین و تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، استادان، دانشجویان، مسؤولان کتابخانه و دانشآموختگان از ضریب Cronbach's alpha استفاده و مقدار آن به ترتیب 74/0، 93/0، 89/0، 95/0 و 80/0 برآورد شد. از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: بالاترین سطح مطلوبیت کل، مربوط به عامل اعضای هیأت علمی (84/4) در حوزهی درونداد (قسمت منابع انسانی) و کمترین سطح مطلوبیت کل مربوط به عامل بودجه (50/2) در حوزهی درونداد (قسمت منابع مالی) بود. نتیجهگیری: ارزشیابی مستمر برنامههای گروههای مدارک پزشکی و دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی به بررسی نقاط ضعف و قوت برنامهها و بالابردن سطح کیفی آنها کمک میکند. واژههای کلیدی: ارزشیابی؛ مدل CIPP؛ برنامههای آموزشی؛ کیفیت.