محمد علی نادی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ هاجر عزیزی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 979-987
چکیده
مقدمه: سازمانها از جمله نهادهای مهم در جهان امروز هستند که کارایی و اثربخشی آنها وابسته به عملکرد نیروی انسانی است. نگرش مثبت نسبت به شغل در بهبود عملکرد نیروی انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت میباشد. یادگیری غیررسمی از جهت تأثیر بر رضایت شغلی مدت زمانی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین یادگیری ...
بیشتر
مقدمه: سازمانها از جمله نهادهای مهم در جهان امروز هستند که کارایی و اثربخشی آنها وابسته به عملکرد نیروی انسانی است. نگرش مثبت نسبت به شغل در بهبود عملکرد نیروی انسانی در هر سازمانی حایز اهمیت میباشد. یادگیری غیررسمی از جهت تأثیر بر رضایت شغلی مدت زمانی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین یادگیری غیررسمی و مؤلفههای آن با رضایت شغلی در بین پرستاران بیمارستانهای دولتی آموزشی شهر اصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1390 انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی پرستاران شاغل رسمی و پیمانی بیمارستانهای دولتی آموزشی شهر اصفهان به تعداد 785 نفر بود و حجم نمونه براساس جدول تعیین حجم Cohen و همکاران 278 نفر از آنها را شامل میشد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی یادگیری غیررسمی Alonderiene و پرسشنامهی رضایت شغلی Warr و همکاران بود که روایی آنها به روش صوری، محتوایی و سازه و پایایی آنها با Cronbach's Alpha بهترتیب به میزان 73/0 و 89/0 محاسبه شد. تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانهی گام به گام) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16انجام گرفت. یافتهها: بین رضایت شغلی با یادگیری غیررسمی (337/0=r)، نیاز به اکتساب (230/0=r)، نگرشهای مثبت پاسخگویان (164/0=r)، تخصیص منابع و زمان (120/0=r) و کسب اطلاعات (303/0=r) رابطهی مثبت و معنیدار وجود داشت. نتایج رگرسیون چندگانهی همزمان نشان داد که نیاز به اکتساب، کسب اطلاعات و نگرشهای مثبت بالادستان توان پیشبینی رضایت شغلی را دارا بوده است که با مشاهدهی رگرسیون گام به گام نیز این ارتباط تأیید شد. به این صورت که کسب اطلاعات، نیاز به اکتساب و نگرشهای مثبت بالادستان نسبت به یادگیری به ترتیب 089/0، 139/0، 167/0 توان پیشبینی رضایت شغلی را دارا بودند. نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده، میتوان از طریق بهبود نگرش سرپرستان نسبت به فعالیتهای یادگیری و به وجود آوردن احساس نیاز نسبت به یادگیری در میان پرستاران، رضایت شغلی پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان را بهبود بخشید. به نظر میرسد رضایت شغلی بالاتر، خود را در قالب نیاز به اکتساب و کسب اطلاعات و داشتن نگرش مثبت فرادستان نسبت به یادگیری آشکار میکند. واژههای کلیدی: یادگیری؛ رضایت شغلی؛ پرستاران؛ بیمارستانهای آموزشی؛ بیمارستانهای دولتی
محمدعلی نادی؛ فاطمه حاذقی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: جو اخلاقی بخشی از فرهنگ سازمانی است. ارزشهای سازمانی به مسایل اخلاقی سازمان میپردازند و آنچه را که در جو اخلاقی سازمان، اخلاقی محسوب میشود، تعیین میکنند. جو اخلاقی سازمان میتواند پیشبینی کنندهی رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی کارکنان باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علمی و الگویابی معادلات ساختاری بین جو اخلاقی، ...
بیشتر
مقدمه: جو اخلاقی بخشی از فرهنگ سازمانی است. ارزشهای سازمانی به مسایل اخلاقی سازمان میپردازند و آنچه را که در جو اخلاقی سازمان، اخلاقی محسوب میشود، تعیین میکنند. جو اخلاقی سازمان میتواند پیشبینی کنندهی رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی کارکنان باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علمی و الگویابی معادلات ساختاری بین جو اخلاقی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت در بین کارکنان بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دستهی مطالعات همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1389 انجام گرفت. جامعهی پژوهش 299 نفر از کارکنان بخشهای درمانی، اداری و پیراپزشکی و مسؤولان بخشهای بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز را شامل میشد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چهار پرسشنامهی استاندارد بود (که پایایی آنها با Cronbach's alpha و روایی سازهی آنها با تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار 16SPSS و تحلیل مدل معادلهی ساختاری با استفاده از نرمافزار 5/8lisrel انجام گرفت. یافتهها: بین جو اخلاقی با رضایت شغلی (325/0 = r) و تعهد سازمانی(334/0 = r)، رابطهی مثبت و معنیدار و با نیت ترک خدمت (114/0- = r)، رابطهی منفی و معکوس وجود داشت. همچنین بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی (625/0 = r)، رابطهی مثبت و با نیت ترک خدمت (359/0- = r)، رابطهی منفی و بین تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت (292/0- = r)، نیز رابطهی منفی و معکوس مشاهده شد. مدل معادلهی ساختاری، تأثیر مستقیم رضایت شغلی و تعهد سازمانی را بر روی نیت ترک خدمت نشان داد. نتیجهگیری: مدلسازی معادلهی ساختاری چهارچوبی را در ارتباط با متغیرها فراهم میکند که به واسطهی آن جو اخلاقی تعهد و رضایت کارکنان بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز را بهبود میبخشد و این توانمندی، رشد و توسعه و کاهش نیت ترک خدمت آنها را به دنبال خواهد داشت. واژههای کلیدی: رضایت شغلی؛ تعهد سازمانی؛ کارکنان بیمارستان.