محمدعلی نادی؛ فاطمه حاذقی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: جو اخلاقی بخشی از فرهنگ سازمانی است. ارزشهای سازمانی به مسایل اخلاقی سازمان میپردازند و آنچه را که در جو اخلاقی سازمان، اخلاقی محسوب میشود، تعیین میکنند. جو اخلاقی سازمان میتواند پیشبینی کنندهی رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی کارکنان باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علمی و الگویابی معادلات ساختاری بین جو اخلاقی، ...
بیشتر
مقدمه: جو اخلاقی بخشی از فرهنگ سازمانی است. ارزشهای سازمانی به مسایل اخلاقی سازمان میپردازند و آنچه را که در جو اخلاقی سازمان، اخلاقی محسوب میشود، تعیین میکنند. جو اخلاقی سازمان میتواند پیشبینی کنندهی رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی کارکنان باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علمی و الگویابی معادلات ساختاری بین جو اخلاقی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت در بین کارکنان بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دستهی مطالعات همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1389 انجام گرفت. جامعهی پژوهش 299 نفر از کارکنان بخشهای درمانی، اداری و پیراپزشکی و مسؤولان بخشهای بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز را شامل میشد که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چهار پرسشنامهی استاندارد بود (که پایایی آنها با Cronbach's alpha و روایی سازهی آنها با تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل دادههای پژوهش در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار 16SPSS و تحلیل مدل معادلهی ساختاری با استفاده از نرمافزار 5/8lisrel انجام گرفت. یافتهها: بین جو اخلاقی با رضایت شغلی (325/0 = r) و تعهد سازمانی(334/0 = r)، رابطهی مثبت و معنیدار و با نیت ترک خدمت (114/0- = r)، رابطهی منفی و معکوس وجود داشت. همچنین بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی (625/0 = r)، رابطهی مثبت و با نیت ترک خدمت (359/0- = r)، رابطهی منفی و بین تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت (292/0- = r)، نیز رابطهی منفی و معکوس مشاهده شد. مدل معادلهی ساختاری، تأثیر مستقیم رضایت شغلی و تعهد سازمانی را بر روی نیت ترک خدمت نشان داد. نتیجهگیری: مدلسازی معادلهی ساختاری چهارچوبی را در ارتباط با متغیرها فراهم میکند که به واسطهی آن جو اخلاقی تعهد و رضایت کارکنان بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز را بهبود میبخشد و این توانمندی، رشد و توسعه و کاهش نیت ترک خدمت آنها را به دنبال خواهد داشت. واژههای کلیدی: رضایت شغلی؛ تعهد سازمانی؛ کارکنان بیمارستان.